[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Spelling en rekenen halen in het 1e jaar

Spelling en rekenen halen in het 1e jaar

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Berichtdoor tine op 04 mei 2005, 10:13


Juffen en meesters mogen en moeten mens zijn, mogen zich dus best eens vergissen. Maar dat is iets anders dan niet weten hoe het moet en daarom fouten maken. Ik vind dat je iets niet kan onderwijzen als je het niet beheerst.

vind ik ook hoor!
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor vlien op 06 mei 2005, 21:15

Zelf had ik nogal wat moeite met de spellingtoets. Via http://www.learnonline.nl ben ik flink gaan oefenen en heb het gelukkig uiteindelijk gehaald.
Je moet hiervoor een abonnement nemen, de kosten daarvoor vallen wel mee, wellicht een tip voor iemand anders. (op de site kan je ook eerst een paar voorbeeld opgaven maken)
Succes,
Evalien
vlien
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 01 nov 2004, 13:35

Berichtdoor Geoffrey op 07 mei 2005, 00:34

Er zijn twee kanten aan deze zaak. Aan de ene kant kun je zeggen "als je rekenen en spelling niet haalt moet je na één jaar meteen al weg en dan ligt je droom aan diggelen". Maar als deze regel er niet zou zijn, en iemand zou in het vierde jaar pas erachter komen dat zijn/haar niveau m.b.t. spelling en rekenen niet voldoende is, dan is de natuurlijke reactie: "maar nu heb ik er al vier jaar aan gewerkt, dus dan is het hartstikke oneerlijk!" Dat lijkt me nog veel erger dan dat je in het eerste jaar af moet vallen vanwege je theoretische kennis.

Ik snap natuurlijk dat je heel graag meester of juf wilt worden, maar ik vind dat je dan wel een zekere basiskennis moet hebben. En rekenen en taal... dat is toch wel de basis van het onderwijs. Dat moet je gewoon goed beheersen als je verder wilt met lesgeven. Natuurlijk is het dan ook zo, zoals D-Rose al zegt, dat de PABO genoeg mogelijkheden tot bijspijkeren aan moet bieden, en dat je het één of meerdere keren binnen het jaar over moet kunnen doen. Maar ik ben het wel met deze regel eens dus.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor juf Hannah op 07 mei 2005, 22:36

Zeker bij rekenen en spelling vind ik dat er best hoge eisen gesteld mogen worden aan de studenten (en leraren). Dit is immers geen nieuwe stof, of kennis die je decennia geleden hebt geleerd en nooit meer nodig hebt gehad.
Rekenen en spelling leer je al op jonge leeftijd en vanaf die tijd worden de kennis en vaardigheid constant uitgebreid. Je gebruikt het niet alleen binnen de 4 muren van de school, maar ook daarbuiten. Bovendien komt het (vrijwel) dagelijks terug.
Het is dus niet iets wat je op de PABO ineens moet kunnen of weten. Als het goed is, beheers je de basis al vóórdat je naar de PABO gaat. Misschien niet vlekkeloos, maar als het goed is toch wel voldoende om met enige (zelf-)studie op het vereiste niveau te komen.
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor juf karina op 09 aug 2005, 11:04

ik wist niet dat je spelling en rekenen in het eerste jaar moet halen. spelling heb ik nu al gehaald (ik heb extra kansen gekregen omdat ik spw heb gedaan) en heb spelling gehaald. een hele zorg minder maar nu rekenen nog. heb ook zeer slecht gescoord en ik heb begrepen dat ik nu nog 5 kansen heb.

maar goed stel dat ik het niet haal (ben heel slecht in rekenen) ik ben wel 21 jaar. hoe zit dat eigenlijk met die 21+ regeling. iemand ervaring of info over. ik het dan mogelijk dat ik dan met die 21+ regeling weer op de pabo kan komen.
niet dat ik zeker weet dat ik rekenen niet ga halen, ben wel al aan het oefenen (http://www.rekenweb.nl is trouwens een goede site om te oefenen leuke rekenspelletjes, dus als je wilt oefenen is dat een tip) maar zou er toch graag wat meer over willen weten
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 09 aug 2005, 11:30

Ik heb een stagiaire van 21+ gehad, die via die regeling op de pabvo terecht is gekomen. Hij moest wel gewoon 'rekenen en spelling halen. Dit heeft nl. niks met leeftijd te maken, het is gewoon een eis waaraan je moet voldoen om je pabodiploma te halen.
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor Anita op 09 aug 2005, 16:16

En wees ook niet te ongerust over de termijn van een jaar of over de vijf kansen die je zou hebben. Ik heb gezien op mijn Pabo dat daar (te!?) flexibel mee omgesprongen wordt als ze verder wel 'potentie' in je zien.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf karina op 11 aug 2005, 17:57

ja lijkt me ook wel. ik ga er ook niet van uit dat ik rekenen niet ga halen. en ik denk dat de pabo (alle pabo's) er heus wel rekening mee houden en je zoveel mogelijk helpen.
volgens mij zijn er ook maar heel weinig die het niet halen de eerste jaar. het legt alleen zo'n extra druk op je.

ik denk dat het beste wat je kunt doen is elke dag even 10 tot 20 minuten aan rekenen of spelling besteden en dat het dan wel goed komt.

en zoals anita al zei, ik kan me niet voorstellen dat je terwijl je alles zo goed doet en je zo je best doet en dan rekenen niet haalt dat je van de pabo af moet. er zal vast wel een regeling voor te maken zijn. ik snap best dat je rekenen en spelling moet kennen en vind het wel een goed iets hoor, maar wanneer je zo je best doet voor de opleiding en je het rekenen niet echt onder de knie kunt krijgen dat je dan van de school af moet, dat is nogal oneerlijk.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor brigitte op 11 aug 2005, 20:37

ehh, maar rekenenen en spelling zijn toch tamelijk belangrijke onderdelen in het basisonderwijs....
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Berichtdoor juf karina op 12 aug 2005, 11:29

ja dat zeg ik ook niet, natuurlijk is het belangrijk (maar ook niet het belangrijkste) we moeten minimaal 30 punten halen voor de rekentoets, en na keihard blokken haal je zeg maar 29 punten dan zou het toch oneerlijk zijn! want het zit er echt wel in.
en als je zo goed doet op stage en alle andere vakken (en die zijn net zo belangrijk als rekenen en spelling) zou het toch oneerlijk zijn dat je dan toch niet haalt. maar dat is mijn mening.

ik wil ook graag met kleuters werken en daar is rekenen ook wel belangrijk maar niet op het niveau dat de pabo van je verlangt. maar natuurlijk moet je rekenen kunnen en spelling en al die andere vakken. anders kun je er zelf ook geen les in geven. maar ik bedoel dat je op 1,2,3 punten zakt en van de pabo af moet en dat terwijl je toch wel geschikt bent om voor de klas te staan. er kunnen ook wel mensen op de pabo zitten die totaal niet met kinderen kunnen omgaan en steengoed zijn in rekenen en die gaat dan wel door en iemand die wel geschikt is moet ervan af (om als voorbeeld te noemen)
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor Kim20 op 12 aug 2005, 11:43

Ik vind rekenen en taal ook wel belangrijk. Zelf heb ik heel veel moeite gehad bij rekenen maar gelukkig wel gehaald.

Ik kan die mening dus ook wel begrijpen, maar anderzijds, er moet ergens een grens zitten. En het is heel zuur als je 1 punt tekort komt, maar da's de grens. Zo gaat het overal mee. Je haalt je theorie-examen of wel of niet. Met 1 fout teveel zeggen ze ook niet, vooruit dan maar.

Nogmaals begrijp ik het wel, maar ben ik dus niet mee eens. Als de Pabo zou zeggen, ach, je komt 1 puntje tekort vooruit dan maar......
Dan komen de mensen die 2 punten tekort hebben in opstand, etc.

@ juf elf. Er zijn ook echt wel mensen die moeten stoppen omdat ze niet met kinderen kunnen werken of tegen andere dingen in de stage aanlopen. Ook al zijn ze nog zo goed in rekenen of taal....
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 12 aug 2005, 11:46

en zoals anita al zei, ik kan me niet voorstellen dat je terwijl je alles zo goed doet en je zo je best doet en dan rekenen niet haalt dat je van de pabo af moet. er zal vast wel een regeling voor te maken zijn. ik snap best dat je rekenen en spelling moet kennen en vind het wel een goed iets hoor, maar wanneer je zo je best doet voor de opleiding en je het rekenen niet echt onder de knie kunt krijgen dat je dan van de school af moet, dat is nogal oneerlijk.

Vorig jaar moest er wel een student uit mijn klas van de pabo af, omdat ze in twee jaar haar schakel rekenen of nederlands nog niet had. Tsja, eigenlijk vind ik dat het na twee jaar toch je eigen schuld is! Sorry, maar je heb onderhand 10 herkansingen per jaar, dan moet je het wel op één of andere manier kunnen halen. Al doe je een (dure) cursus bij een huiswerkinstituut.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf karina op 12 aug 2005, 12:06

Ik kan die mening dus ook wel begrijpen, maar anderzijds, er moet ergens een grens zitten. En het is heel zuur als je 1 punt tekort komt, maar da's de grens. Zo gaat het overal mee. Je haalt je theorie-examen of wel of niet. Met 1 fout teveel zeggen ze ook niet, vooruit dan maar.

Nogmaals begrijp ik het wel, maar ben ik dus niet mee eens. Als de Pabo zou zeggen, ach, je komt 1 puntje tekort vooruit dan maar......
Dan komen de mensen die 2 punten tekort hebben in opstand, etc.

@ juf elf. Er zijn ook echt wel mensen die moeten stoppen omdat ze niet met kinderen kunnen werken of tegen andere dingen in de stage aanlopen. Ook al zijn ze nog zo goed in rekenen of taal....

ja dat is natuurlijk ook wel zo, ik snap dat ze die grens wel moeten leggen, het is alleen zo oneerlijk.
maar ik denk dat de pabo je er wel zoveel mogelijk in helpt om het wel te halen dus wat dat betreft is het wel weer eerlijk dat je het gewoon in een jaar moet halen. het is gewoon een vervelende regel wanneer je moeite hebt met rekenen
ik noemde dat van het niet met kinderen werken als een voorbeeld, niet dat zij wel door kunnen gaan, maar gewoon om duidelijk te maken wat ook belangrijk is. ik merk dat de aandacht heel erg gericht is op dat rekenen en spelling terwijl ook andere dingen erg belangrijk zijn.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor vlien op 12 aug 2005, 21:45

Je hoeft als juf of meester niet perfect te zijn, je hoeft nl geen 10 voor je toets te halen!!!!
Zelf heb ik best flink moeten oefenen om de beide toetsen te halen, maar ik vind het echt het minimum waar je aan moet voldoen om voor de klas te kunnen staan. Je kan niet zeggen, ja maar ik wil alleen maar kleuters doen, je krijgt je diploma voor de hele basisschool.
Maar het is wel een blok aan je been en ik wens je dan ook succes toe met het leren, en zet je vragen op het forum.

De 21+ toets is een toets die je kan maken wanneer je voor de toelating tot de pabo niet de juiste vooropleiding hebt en je ouder bent dan 21.
Wie luistert vergeet. Wie ziet onthoudt. Wie doet leert.
Confucius.
vlien
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 01 nov 2004, 13:35

Berichtdoor Anita op 13 aug 2005, 13:43

Twee jaar zou ik idd ook een terechte termijn vinden. Ik schreef al dat er bij ons eigenlijk te flexibel mee omgesprongen werd. Een klasgenoot van mij heeft pas in de vierde met de hakken over de sloot rekenen gehaald. Ik vind dat toch eigenlijk niet kunnen. Je bent als je je diploma hebt namelijk wel bevoegd om ook groep 8 rekenen te geven!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

VorigeVolgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten