door Patrick op 17 okt 2005, 16:20
Voorafgaand aan de voetbalwedstrijd PSV-Arsenal 25-09-2002, stond er in de Volkskrant een prachtig stukje over de verhouding tussen de praktijk en de theorie (De voetbalbeweging van Dennis Bergkamp, geschreven door K. Schuyt). De pragmaticus versus de theoreticus. Practische vaardigheid gaat meestal vooraf aan theoretische kennis. Oefening baart kunst zou je kunnen zeggen. Echter, daar waar de praktijk tekort schiet, komt de theorie te hulp. Alleen met talent kom je er niet. Soms heb je theorie nodig om de praktijk te verfijnen. Alleen zo word je voetbal meester.
Dit geldt ook in het onderwijs. Wanneer de juf of mees vastloopt met een kind in de groep, helpt een gedegen opleiding en veel ervaring zeker. Je hebt daarbij wel theoretische kennis nodig om de praktijk verder te optimaliseren. Daarom heb je voor het vak van leraar basisonderwijs tenminste 3 of meer jaar nodig. En daarna begint het pas! Naast praktische vaardigheden en reeds verworven competenties heb je vooral ook gewoon 'theoretische kennis' nodig voor het vak. Dat kost tijd. Onderwijs is namelijk. geen bezigheidstherapie. Helaas denken sommigen, m.n. beleidsmakers, daar anders over.
Kijk even mee naar de zij-instromers. Eerst onderzoeken we m.b.v. een assessment of iemand 'geschikt' is. (of ze sommige competenties wellicht al elders verworven hebben?) Daarna, maar meestal al vooraf, komen ze voor de groep te staan, eventueel met een coach om te zien of ze in de praktijk zich tot het potentiële beroepsprofiel ontwikkelen. (Wel geschikt, maar nog niet bekwaam). Lekker bezighouden....Ooh, wat leren we veel! Ooh, wat kijken we toch naar kinderen (zie ook de huidige reclamespotjes).
Hier gaat het onderwijs echt de fout in. Ik ken niet één beroep waar tegen je wordt gezegd: "Ga maar alvast volledig je vak uitoefenen volg intussen ook nog even een opleiding om het vak echt onder de knie te krijgen."
Ik vind het ronduit een onderschatting van het vak van leraar basisonderwijs. Ik zie in de praktijk steeds meer bezigheidstherapie. Natuurlijk hebben sommigen het heus wel in zich om een goede juf of meester te worden, maar het gaat me veel te ver ze onbevoegd, maar wel verantwoordelijk en vaak al volledig voor een klas te zetten. Dit doet m.i. afbreuk aan de eisen van het vak en de kwaliteiten van de potentiële leraar. Daarnaast doe je de kinderen tekort en ook je eigen beroepsgroep.
Helaas neemt dit fenomeen, een zgn. onbevoegde voor de klas, alleen maar toe. Er is immers een lerarentekort en dan is het beter een ongediplomeerde voor de klas te zetten i.p.v. meneer 'Niemand'.
En zo verschuift de norm en de kennis van het lesgeven (m.n. de didactiek) en op den duur de kwaliteit van het onderwijs.
Ik kan je nu al op een briefje geven dat de noodkreet van de SER, de Sociaal Economische Raad, terecht is. ('SER luidt noodklok over kwaliteit van onderwijs', Metro 28-4-'03). In 2010 moet Nederland in de Europese Unie het beste jongetje van de klas zijn . Nou vergeet het maar....dat wordt op deze manier een zware onvoldoende! En waarom moet het persé een jongetje zijn?
Het steeds meer inzetten van onbevoegden voor de klas heeft gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs op de lange termijn.
ok een LIO-er voor de klas is geen garantie voor kwaliteit. De leraar in opleiding wordt in vergelijking met andere opleidingen zwaar onderbetaald en ook de begeleiding laat steeds meer te wensen over, terwijl ze wel steeds meer zonder toezicht de moeilijkste klas 'draaien'. (bron: RD, 13-5-'03, 'Stage voor 20 eurocent per uur)
Nood breekt wetten.....toch? Dit is typisch zo'n practisch probleem (het lerarentekort), dat een theoretische oplossing vraagt. Ik zal enkele theretische modellen erop loslaten. Hiermee kunnen de tekorten echt opgelost worden en ook blijft de kwaliteit gegarandeerd.
1) Het model van acceptatie
Accepteer nu eens dat kinderen niet alles op school leren. Ze leren vaak nog veel meer buiten de school. Dus halveren die schooltijden.
's Morgens 2,5 uur de ene groep en 's middags 2,5 uur de andere groep. Zo heb je veel minder leraren nodig voor hetzelfde aantal kinderen. In één keer is het tekort opgelost.
2) Het model van vakken schrappen
Schrap rigoureus een aantal vakken en pak de achterstanden niet in de voorschool en met de activeringsprogramma's aan, maar bij de ouders zelf. Iedere keer zijn het de kinderen die 'gekneed' moeten worden als er op een bepaald terrein zgn. achterstanden zijn (verkeer en redzaamheid, taal, rekenen, sociale vaardigheden enz.).
3) Het model van eisen
Leraar basisonderwijs kun je alleen worden na tenminste 3 jaar opleiding, m.n. in de praktijk en ondersteund door de theorie. We moeten af van al die varianten, die alleen maar gericht zijn op het zo snel mogelijk bevoegd voor een klas mogen staan. Uiteindelijk levert het alleen maar meer 'ellende' op. Commissie Ginjaar stelt zelfs: "Wie leraar wil worden moet VWO hebben." (bron: Volkskrant 6-3-1999). Natuurlijk komen dergelijke plannen alleen in het ronde archief terecht.
4) Het model van verandering
Weg met al die regeltjes van de overheid en de vele inspecties. Leg de prestatie verantwoordlijkheden gewoon bij de scholen en bij de leraar zelf neer. Stel eisen aan ervaring, onderhoud van het vak en vooral aan leeftijdwisseling. Het is toch verschrikkelijk als leraren vol trots vertellen dat ze al 20 jaar op dezelfde school staan (en soms ook nog in dezelfde groep)
5) Het model van kwaliteit
Alleen leraren mogen les geven in de hal, in de gymzaal, tijdens een complete verbouwing, in een vochtig lokaal, in een tropisch lokaal, in een te klein lokaal met te veel kinderen, met verouderde computers, met onvoldoende budget. Alleen leraren maken alles schoon wat vies is in een klas (ook wc's), verhuizen alles van het ene lokaal naar het andere. Alleen leraren doen echt alles voor hun kinderen. STOP daar nu eens mee, dat bespaart heel veel tijd en je krikt je beroepsgroep enorm op. Be a master and teach.
Doe als Dennis Bergkamp. Oefen tot je meester bent en verfijn daarna de praktijk met een vleugje theorie, om het af te maken. Beter onderwijs moet immers van jezelf komen.
Groep 7 met 30 leerlingen