[quote author=Biebels link=board=19;threadid=2705;start=15#msg23625 date=1062353515]
Noem eens één voorbeeld van een criterium, dan kunnen we weer verder nadenken.
[/quote]
Biebels, wat dacht je van inzetbaarheid in groep 1 t/m 8? Volgens mij kun je dat lijstje met criteria zelf ook wel aanvullen. Je hebt in al die jaren onderwijs die achter je liggen toch ook wel leraren gehad die iets voor je betekend hebben en leraren die niet deden wat je zou mogen verwachten? Ik ben ze in mijn stage ook tegengekomen.
Ik verbaas me over de reacties in deze discussie. Zijn we dan echt bang om onderscheid te maken tussen goed, beter en best? Dat doen we de hele dag met onze kinderen. En als we het over kwaliteitsverschillen tussen leraren hebben, dan steken sommigen de kop in het zand.
Ik denk echt dat goed onderwijs bepaald wordt door de kwaliteit van de leraar. Een goede leraar kan met een matige methode nog het beste uit kinderen halen.
Op onze pabo zijn sinds twee jaar de intervisiegesprekken ingevoerd. Daarin komt het functioneren van ons ook vaak ter sprake. Ik ben daar heel enthousiast over. Zo creeer je een positief klimaat waarin je je eigen functioneren ook ter sprake kunt brengen.
In functioneringsgesprekken kunnen leraren terugblikken op wat ze gedaan hebben en vooruitkijken naar wat ze nog willen veranderen of verbeteren. Daar horen voor mij ook toekomstperspectief, carriereperspectief en een salarisverhoging bij. Het is toch verschrikkelijk om te lezen dat veel starters in het basisonderwijs na enkele jaren vertrekken omdat ze niet voldoende perspectief hebben in het basisonderwijs! Zo jaag je hele talentvolle, actieve en ondernemende mensen weg. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik vind het niet verkeerd als prestaties beloond worden.