[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - [Januari 2003] Kleutertest of kabinetstest?

[Januari 2003] Kleutertest of kabinetstest?

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

[Januari 2003] Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Patrick op 19 jan 2003, 21:06

Geef je reactie/mening op Kleutertest of kabinetstest?
Zie http://www.paboforum.nl/pages/column/column_0301jan.htm
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: allround...

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor brigitte op 19 jan 2003, 21:14

Tsja...toetsgekte in het onderwijs is er helaas al langer. Kleuters standaard testen...nee, dankje. Maar ik vind dat je je van elke toets in elke groep moet afvragen of het zinvol is! En als het antwoord nee is: niet doen dus!
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor nou moe op 21 jan 2003, 21:07

wij nemen de cito taal en ordenen af bij kleuters.( groep 2) niet om te kijken wat ze scoren, ook wel een beetje natuurlijk, maar mee om te zien waar de groep op uitvalt en ze alvast een beetje bekent te maken met het toetsen. ben er zelf geen voorstander van maar kinderen vinden het geweldig en ik maak er totaal geen poeha van.
'juf wat wil jij later worden?'
Avatar gebruiker
nou moe
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 14 jan 2003, 20:29
Woonplaats: brabant

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor juf_miriam op 22 jan 2003, 15:24

Ook wij toetsen de kleuters; taal voor kleuters en ordenen. Het toetsen op zich is natuurlijk vervelend, maar de kinderen vinden het leuk...
Wat wel frustrerend is is de voorbereiding; mijn kleuters weten niet eens goed wat bovenaan is...dus de uitleg vergt heel veel tijd.
Ook is de interpretatie van de vragen vaak moeilijk; kinderen uit het platteland leggen bijv. de connectie laarzen horen bij bloemen (een kleuter zei; ja maar juf, als ik bloemen ga poten doe ik mijn laarzen aan...) en kinderen in de 'stad' weten weer niet wat een achterdeur is... :(
Maar ach; we toetsen er vrolijk op los en zijn gewoon blij als het weer achter de rug is...

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Patty op 23 jan 2003, 14:53

Ook wij hebben de kleuters de afgelopen 2 weken volop getoetst.
Zowel groep 1 als groep 2 'heeft in de witte boekjes gewerkt' (toesten klinkt voor kleuters te eng).
Nu na 2 weken waren alle 5 de kleuterjuffen het er over eens dat we groep 1 niet meer toetsen.
Er wordt het hele jaar geroepen dat je een kind uit groep 1 nog lekker met rust moet laten, lekker moet laten spelen en niks verplichten en dan zullen we het zeker wel gaan toetsen????
Dat je gewoon in de klas registeert of de kinderen kunnen tellen, begrippen kennen en de kleuren en vormen beheersen oke, maar die verplichte toetsen laten we voor groep 2.
Avatar gebruiker
Patty
PABOforum Peuter
 
Berichten: 74
Geregistreerd op: 25 sep 2002, 12:01
Woonplaats: Fontys Pabo Eindhoven

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor missdreamer op 23 jan 2003, 15:39

Ik denk dat je toch altijd de leerresultaten van de kinderen bijhoudt. Dus ook de ontwikkeling van de kleuters. Maar waarvoor moet je hiervoor een toets afnemen. Ik heb geen beeld van hoe dat bij kleuters werkt. Maar zijn ze niet snel afgelijd. Is het niet te moeilijk voor ze?? Het is een momentopname. Ik weet niet wat ik er bij moet denken. Ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik. Ik bekijk de kinderen en de ontwikkeling wel zonder die toetsen....
Juf van groep 4 :D
missdreamer
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 346
Geregistreerd op: 25 jan 2002, 00:07
Woonplaats: vlaardingen
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Anne op 23 jan 2003, 15:45

Ik denk dat als je voor de klas staat, en je dus regelmatig schriften en / of werkjes bekijkt, je als het goed is best wel een idee hebt van hoe met de kinderen gaat en wie wat moeilijk vind. Toetsen zijn dus naar mijn idee vooral bedoeld om te kijken of je dingen goed inschat, een soort controle dus en om dingen officieel zwart op wit te krijgen.
Wat hierboven ook al gezegd werd: toetsen is een momentopname....ik denk dat je bij een eventuele beoordeling dus ook gewoon je eigen mening erbij moet betrekken: vooral bij Cito in groep 8....deze leerling kan goed rekenen, dus waarschijnlijk is het door de zenuwen misgegaan....
Ik ben er ook voor om toetsen zoveel mogelijk te beperken. In mijn vorige stageklas moest mijn mentor op een gegeven moment per klas zes toetsen geven (ik zat in een combinatieklas): in een week dus eigenlijk twaalf toetsen, je komt nauwelijks nog toe aan je gewone werk!!
Dus: alleen toetsen als het echt moet en zoveel mogelijk beperken.....
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor barry op 29 jan 2003, 12:07

Beste Erik,

Allereerst vind ik het leuk om je op deze manier nog eens tegen te komen! Ik ben 4,5 jaar geleden afgestudeerd (gebouw Binnenrotte) en heb pedagogiek bij jou gevolgd.
Het onderwerp waar je over spreekt is inderdaad en actueel probleem. Ik werk op een achterstandsschool in het Laakkwartier in Den Haag en wij plaatsen toch wel onze vraagtekens bij deze kwestie. Het is natuurlijk van belang dat je het niveau bepaalt van een kind, maar wij vinden hier dat we met een dergelijke groep uit de onderste regionen van de samenleving (om het maar even bot te zeggen) met dit soort testen weinig kunnen. Kinderen moeten een aantal basisbegrippen beheersen, die onze kinderen nog niet beheersen...ze spreken niet eens nederlands..... Ik weet dus niet of dit hele gebeuren wel zo'n goed idee is.....

Groeten

Barry Roctus.
barry
 

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor loes op 01 feb 2003, 20:44

dat er toetsen gebruikt worden kan als goede aanvulling gezien worden om een algemeen beeld van de ontwikkeling van een kind te krijgen, maar 2 dagen achter elkaar kinderen toetsen heeft niet zoveel zin(inderdaad krijg je momentopnames en geen goed algemeen beeld), ik zou het beter vinden als ze het gehele jaar door kleine, onopvallende toetsjes afnemen, maar toetsen kan ook op een andere manier: met een klein groepje bepaalde toetsingsactiviteiten doen die op een leuke manier gebracht worden en waarbij niet opvalt dat het 'toetsen' zijn.

P.s. afgelijd moet zijn afgeleid!
bekent moet zijn bekend! (zie in bovenstaande posts)!
alsjeblieft zeg, we zijn (aankomende) leerkrachten; hoe kun je dan toch nog zo'n spellingsfouten maken!
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Tam op 15 feb 2003, 15:24

Toetsen zijn denk ik niet alleen om het niveau van het kind te bepalen, maar ook die van de leerkracht. Als er bijvoorbeeld in jouw klas erg veel kinderen uitvallen op de kleuren, dan moet je toch even gaan nadenken of je deze wel vaak genoeg en op de juiste manier hebt aangeboden.

Ik wil ook nog even reageren op wat Lisette hierboven heeft geschreven: er is al eens een topic geweest over schrijf- en spellingsfouten. Ik schrijf zelf ook niet foutloos en het is erg vermoeiend als het steeds weer gemeld wordt. Daarnaast zitten er in je eigen stukje ook behoorlijk wat fouten ('Dat' moet met een hoofdletter, tussen zin en ( moet een spatie, na 'beeld )' moet een punt want je begint met een nieuwe zin en ik moet dan met een hoofdletter) dus ik zou als ik jou was niet zo streng zijn voor anderen....
Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor loes op 16 feb 2003, 13:06

Tam, ik ga hierover niet opnieuw een discussie voeren , mijn standpunt heb ik duidelijk gemaakt in de andere , bekende topic.

Ik vind het prima dat je mijn fouten wil beschrijven; ik heb ze van harte aangenomen en ervan geleerd!
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Tam op 16 feb 2003, 15:14

Het was helemaal niet mijn bedoeling een discussie te beginnen. Het is gewoon vervelend om telkens weer hetzelfde ge-...... te lezen van mensen die het 'juf zijn' niet kunnen beperken tot binnen de schoolmuren. We zijn hier om elkaar te helpen, met elkaar mee te denken en goede raad te geven, niet om elkaar te onderwijzen. Zeker als je zelf verre van foutloos schrijft komt het erg raar over. Maar ieder zijn mening. Ik heb de mijne nu gegeven en accepteer die van jouw.

Maar goed, dan even op jouw manier. 'Wil' in jouw stukje moet wilt zijn. Na voeren moet een punt en geen komma, want je begint met een nieuwe zin. In je vorige stukje schrijf je 'zo'n spellingsfouten' wat niet klopt, want 'zo'n' duidt enkelvoud aan en fouten is meervoud. Hier wil ik het verder bij laten, want ik vind dit te kinderachtig voor woorden en moet er niet aan denken dat er voortaan bij elk woord dat verkeerd wordt geschreven er iemand is die dat in een opvolgend berichtje verbeterd...
Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor Geoffrey op 16 feb 2003, 15:19

Hè, wat flauw dames. Ik dacht dat we met z'n allen al hadden afgesproken dat we niet meer zouden emmeren over spelling. Tenslotte zitten we hier NIET op school en is het forum gewoon een stukje ontspanning. ::)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor juf_miriam op 16 feb 2003, 22:19

We emmeren inderdaad niet meer over spelling. Daar is trouwens al een topic over, dus iedereen die zijn ei kwijt wil, kan dat daar!

Maar even terug bij het onderwerp;
Inmiddels zijn mijn kleuters getoetst. Het maakt toch wel bepaalde dingen helder, maar dat wil niet zeggen dat het zaligmakend is. Door de toetsen goed te verwerken in een schema, kon ik in een klap zien bij welke vragen de meeste fouten waren gemaakt...Heel erg handig. Zo zag ik bij sommige vragen (door 11 vd 12 getoetsen fout gemaakt) dat het kwam door de vraagstelling.

Ook kwamen we tot de conclusie dat mijn negatieve aandacht-vrager (zie andere topic) niet toetsbaar was...totaal geen concentratie, geen antwoorden weten.

Ach; zoals ik al zei; het is niet zaligmakend. Het is vaak gewoon een bevestiging van wat je al wist.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Re:Januari 2003; Kleutertest of kabinetstest?

Berichtdoor loes op 17 feb 2003, 20:42

[quote author=juf_miriam link=board=19;threadid=1382;start=0#14319 date=1045430363]
We emmeren inderdaad niet meer over spelling. Daar is trouwens al een topic over, dus iedereen die zijn ei kwijt wil, kan dat daar!


[/quote]
Juist! Ik dacht dat ik dit toch wel heel duidelijk heb gemaakt in mijn vorige post! zie vorige post....( of moet dat met een hoofdletter?) ( een grapje tussendoor.....) ;) :D

Weer vrienden?! ;)
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron