Ik ben tegen filteren!
Laten we het eens even hebben over filteren.
In de Dikke Van Dale staat het woord "filter" omschreven als:
fil·ter (het, de ~ (m.), ~s)
1 poreus voorwerp of voorwerp met gaatjes dat gassen of vloeistoffen doorlaat en tegelijk zuivert
2 [foto.] lichtfilter
3 stelsel van condensatoren en spoelen dat alleen trillingen van bepaalde frequentie doorlaat
"filteren" staat omschreven als: "door een filter te voorschijn doen komen"In deze definities wordt volgens mij het Ă©Ă©n en ander vergeten.
Toen ik als student op de Pedagogische Academie zat, kwam er om de paar minuten een trein over het spoorwegviaduct heendenderen. Op den duur hadden we daar geen last meer van……
Aan de andere kant van de PA stond een grote kerk met een klok, die zich ieder kwartier liet horen……dat merkte je op den duur ook niet meer.
Toen ik als leerkracht in mijn klas zat, had ik "last" van spelende kleuters op het plein, maar ook dat geluid werd draaglijk.
Ik ken een oudere dame, die vreselijke veel "Gloria VanderBilt" gebruikt. Op den duur ruik je dat ook niet meer.Als ik geconcentreerd aan het zappen ben, dan hoor ik de vraag niet van mijn vrouw of ik nog een kop koffie wil.Veel vaders zijn zo verdiept in de krant, dat ze niet horen dat hun kinderen om een snoepje vragen en antwoorden dan steevast met "hmhm". Later heeft paps problemen met mams, want die had net tegen de kinderen gezegd, dat er geen snoepjes gepakt mochten worden, omdat het eten bijna klaar was.Met filteren hoop je het slechte of ongewenste tegen te houden en het goede te behouden.
Uit bovenstaande voorbeelden mag blijken dat dat ook niet altijd klopt. Wij filteren zeer selectief.
Veel ouders en scholen maken zich zorgen over wat er zich allemaal op internet afspeelt. Er is vraag naar filters, die virussen buiten houden of de inhoud van de opgevraagde internetpagina's van ongewenste zaken zuivert.
Toch blijf ik tegen internetfilters.
Nog niet lang geleden hielden dergelijke filters ook woorden als "verkeersexamen" tegen, omdat middenin dat woord "sex" voorkomt. Lekker functioneel als je in je klas iets zoekt om je verkeerslessen te oefenen.
Ik ben tegen internetfilters!
Ik ben van mening, dat internet een afspiegeling is van de samenleving met alle goede en alle slechte zaken die zich erin afspelen. Kinderen van tegenwoordig worden via de media geconfronteerd met beelden, die onze vaders, moeders, opa's en oma's niet voor mogelijk hielden.
Dat geldt voor oorlogsgeweld, maar dat maakten zij misschien wel in levenden lijve mee.
Heeft mijn opa in zijn jeugd ooit een giraffe zien drinken uit een poel op de Afrikaanse savanne? Welnee.
Hij moest het hooguit doen met getekende plaatjes.
Zijn wereld was klein en bestond uit zijn dorp in de Achterhoek en de directe omgeving.
Kinderen van tegenwoordig worden geconfronteerd met levende beelden van die savannes en zien hoe een jachtluipaard een gazelle pakt.
De eerste keer dat je dat ziet draait je maag bijna om. Maar ook die beelden wennen en paps en mams leggen uit dat dat nou eenmaal de natuur is.
Kinderen van tegenwoordig zien alle erotiek in de videoclips van MTV, in reclames, in soaps.
Ook daaraan schijn je te wennen.
Goed……., natuurlijk wil je eigenlijk het beste voor je kinderen. Op de tv zit tenslotte ook een uit-knop. Ze hoeven heus niet alles te zien.
Het is echter de vraag of je slechte informatie voor jezelf en je kinderen kunt achterhouden.
Ook in de tijdschriftenwinkel of in supermarkt ligt erotiek, geweld, porno onder handbereik. Grote Bill-boards langs de weg tonen erotiek.
Toch blijf ik tegen internetfilters.
Nog niet lang geleden hielden dergelijke filters ook woorden als "verkeersexamen" tegen, omdat middenin dat woord "sex" voorkomt. Lekker functioneel als je in je klas iets zoekt om je verkeerslessen te oefenen.
Dat ik tegen internetfilters ben, betekent niet dat ik vind dat je de kinderen maar moet laten surfen (of zappen op tv).
Nee…….maak thuis en op school bespreekbaar waar je mee geconfronteerd kunt worden en wat je wel of niet gewenst vindt.
Weet wat je kinderen doen op internet, maar ook wat ze kunnen op internet. Vaak kunnen ze namelijk meer dan je denkt.
In de schoolsituatie mogen kinderen wat mij betreft alleen op internet aan de gang mét een opdracht en dan nog aangevuld met een tijdslimiet en een verwerkingsopdracht.
(vergelijk dit eens met rekenen: Geen leerkracht zegt toch tegen zijn klas: "Pak je rekenboek en doe maar wat…" om maar niet te fantaseren over gymnastiek)
Maak ook maar afspraken over wat je doet als er toch (al dan niet per ongeluk) ongewenste informatie over het scherm rolt.
Maak een contractje over het internetgebruik in de klas, waarin je afspreekt hoe er met internet wordt omgegaan en laat dat ondertekenen door leerlingen en ouders.
Ik blijf tegen filteren omdat ik vind dat een filter alles tegenhoudt wat je niet kunt of wilt gebruiken. Daarin moet je zélf selectief zijn.
Onze zintuigen kunnen zelf erg goed filteren. Dat komt wel eens goed uit als het om lawaai, smaak, geur en gevoel gaat.
Beelden van buitenaf worden ons soms wel eens opgedrongen.
Daar kun je letterlijk en figuurlijk je ogen voor sluiten.
Niet doen!
Je moet weten wat er in de (internet)wereld speelt en daar kun je je tegen wapenen door zelf keuzes te (leren) maken. Daar moet je kinderen ook wel bij helpen.
Mensen kunnen zelf filteren.