Intussen heb ik nagedacht over de normering van de toets Lezen voor klas 1...Heb er dan ook de tijd voor gehad ;-)
Ik heb de toetsen van deze leerlingen aangepast. Ik heb goed gekeken naar de teksten en andere teksten gebruikt die gemakkelijker zijn om te lezen. De normering blijft dan hetzelfde. Tijdens de les blijf ik oefenen met begrijpend lezen. Toch blijf ik het gevoel houden dat het niet aanslaat. Leerlingen blijven dit zo moeilijk vinden! We moeten alle onderdelen van Nederlands eigenlijk behandelen. Met deze klassen red ik dat niet en behandel ik alleen de onderdelen die ook getoetst worden. Misschien onder het leesuurtje eens gaan oefenen met een leerling individueel...maar dat leesuurtje vinden ze juist fijn om te doen.
Hoe kan ik het beste oefenen met deze leerlingen...of is dit meer het gebied van de RT? Ik blijf het lastig vinden. Ik merk wel dat leerlingen baat hebben gehad bij steunles. Hier heb ik ze individueel geholpen om teksten door te nemen (te analyseren). Misschien eens aandragen om dit voor deze leerlingen (na een periode van 10 weken) verplicht te stellen? Voor de leerlingen die er de meeste moeite mee hebben, bedoel ik...
Nou ja...Volgend jaar weer zaken anders proberen te doen! :-D