[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kwaliteit kent geen tijd

Kwaliteit kent geen tijd

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor leerkracht op 19 aug 2008, 18:28

Kwaliteit kent geen tijd, tenzij je hoog bezoke op de stoep hebt staan

Volgens het rooster beginnen ze op maandag om half 9 met een kringgesprek. Dit kringgesprek duurt van half 9 tot 9 uur. Daarna maken ze een begin met rekenen, taal, aardrijkskunde en andere vakken. Tussendoor gaan ze even naar buiten en proppen ze hun eten en drinken naar binnen, want dit alles moet volgens hun rooster in 20 minuten klaar zijn. In de praktijk werkt dit echter anders. In werkelijkheid heeft het groepje een eigen rooster, een eigen plan en een eigen ritme. Het kringgesprek begint nooit om half 9, maar altijd 10 minuten later. Jantje komt na de bel nog binnen, Pietje heeft zijn stoel niet neergezet, Anna en Marijke zijn aan het bekvechten en Joyce is haar huiswerk kwijt. Een paar stoelen verderop zijn Ahmed en Wesley elkaar aan het overhoren en zijn Michael en Tommie de voetbaluitslagen van het weekend uitgebreid aan het bespreken. Dit ontaardt bijna in een ruzie. Als het om 10 over half 9 eindelijk stil is in de klas en iedereen klaarzit voor het kringgesprek, kunnen ze beginnen. Het onderwerp van de kring is altijd anders. De ene keer is het een boekenkring, de andere keer een vertel- of nieuwskring. De kringgesprekken zijn soms zo boeiend, leuk en leerzaam, dat ze helemaal de tijd vergeten. Laatst was het 10.00 u en zaten ze nog met elkaar te praten. Volgens de leerkracht was dat echter geen enkel probleem. Ze konden alles gewoon een beetje doorschuiven. Taal deden ze mondeling, van de rekenles maakten ze wat minder sommen. Aardrijkskunde deden ze klassikaal en het schrijven schoven ze door naar de middag. Een goed kringgesprek is toch meer waard dan de tijden op het rooster? Althans dat is wat de leerkracht tegen zichzelf zegt. Ik vraag me af in hoeverre de leerkracht hier zelf echt van overtuigd is. Het rooster wordt niet voor niets gemaakt en ik ben van mening dat de leerkracht zich daar dan ook aan dient te houden. De kwaliteit van het onderwijs laat sowieso al te wensen over. In de media wordt dit vrijwel dagelijks besproken. De kinderen leren tegenwoordig niet genoeg taal en rekenen. Dat is niet gek als je beseft dat ze taal in 15 minuten doen, terwijl er een uur voor staat en dat de rekenles maar voor de helft gemaakt wordt. Het grappige aan dit hele verhaal is, dat de leerkracht die te laat begint met het kringgesprek en er vervolgens de hele dag een eigen rooster op nahoudt, heel anders functioneert op het moment, dat er in de klas ‘hoog bezoek’ komt, om te kijken of de kwaliteit van het onderwijs wel gewaarborgd is. Op zo’n moment wordt het rooster in een keer heel strak aangehouden. Om half 9 zit iedereen klaar in de kring. Het kringgesprek is boeiend, er worden bepaalde zaken heel eerlijk en open besproken. In de klas ontstaat een goede discussie, maar helaas, het is tijd. Om stipt 9 uur stopt het kringgesprek en begint de rekenles. De kinderen zijn nog volop met de voor hun heel levendige discussie bezig in hun hoofd, maar dat kan niet meer. De rekenles duurt precies een uur, dus dat uur moet benut worden. Nu gaat het echter niet om kwaliteit, maar om kwalitijd. Om 10 uur kijkt de leerkracht alsof hij al een hele dag gewerkt heeft. De kinderen hangen onderuitgezakt op hun stoel. Ze wilden nog helemaal niet rekenen, maar ja, het rooster… En tsja, die tijden die op het rooster staan zijn heel belangrijk op het moment dat er ‘hoog bezoek’ komt. Je kunt het wellicht het beste vergelijken met de politie en je kilometerteller. Precies hetzelfde en voor vrijwel iedereen heel herkenbaar. Een schoolklas is een groot schouwtoneel, de leerkracht speelt zijn part en de inspectie krijgt haar deel.
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor leerkracht op 26 aug 2008, 18:00

is dit dan voor niemand herkenbaar?? al is het een mentor die komt kijken ofzo??? ;)
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor Robje op 26 aug 2008, 20:21

Ik denk dat het wel herkenbaar is, maar bij mij op een ander vlak; inspectie heeft kritiek op een aantal punten en school gaat hard aan de slag met papierwerk en protocollen. Ik werk er nu 2 weken en vroeg vorige week voor wie we al dat papierwerk moesten doen: "de inspectie!" was het antwoord. Inkoppertje natuurlijk, want vervolgens merkte ik op dat ik dacht dat het kind centraal stond en niet de inspectie.....
Ik denk dat sommige scholen een beetje trots moeten leren zijn op een -beperkte- ongehoorzaamheid; dode vissen drijven met de stroom mee, levende vissen zwemmen er tegenin!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor IJsberg op 26 aug 2008, 22:44

Niet alleen voor beginnende leerkrachten is dit vaak een lastig punt.
Veel leerkrachten/scholen stappen in deze valkuil. Ze worden slaaf van het rooster en de lesmethode.
Dit zijn en blijven echter hulpmiddelen en geen doelen op zich.
Kennis hebben van o.a. vakinhoud, leerlijnen en vorderingen van leerlingen is veel belangrijker.
Pas als je weet wat je doelen voor het jaar (of andere periode) zijn en weet hoe je deze kunt bereiken (materialen, modellen, aanpakken ook uit eerdere jaren), win je de vrijheid terug. Je kunt dan echt gaan differentiëren.
Zet hier nog een verantwoord beleid met registratie (doelen, resultaten) en evaluatie op en de inspectie kijkt heel anders tegen je aan.
Probeer dus los te komen van de lopende band (maandag = les 1, vrijdag = les 5).
Het is een echt vak. Daar hoort eigen verantwoordelijkheid, kennis en energie bij.
IJsberg
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 27 jun 2008, 19:10
Groep: 0

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor peter100 op 27 aug 2008, 05:49

Slaaf worden van het rooster komt me enigszins bekend voor :lol:

Overigens lees ik de columns van Leerkracht graag, je kan het goed verwoorden. ;)
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor leerkracht op 27 aug 2008, 10:34

@ Robje: ja, hahaha volgensmij leren ze de directeuren op de directeursopleiding allemaal dat zinnetje aan, want de onze zei precies hetzelfde :P
Mooi trouwens wat je zegt over die vissen, alleen ik vind ze zo stinken ;)

@ IJsberg: helaas loop/ liep ik ook nog steeds in die valkuil. Erg eigenlijk, je voelt je bijna schuldig als je je rekenles niet gedaan hebt omdat je een mooi gesprek hebt met je klas,
ik moet er wel bijzeggen dat het ook afhangt van degene die aan je touwtjes trekt en of jij je aan je touwtjes laat trekken. Ik ga morgen lekker les 7 doen in plaats van dat geijkte lesje 3 :)

@ Peter 100: dat is leuk om te horen! er volgen er meer :)
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Bezoek in je klas blijft spannend

Berichtdoor leerkracht op 27 aug 2008, 10:46

HIj kijkt nog een keer naar de klok. Het is 9 uur ’s morgens, dus meneer X kan elk moment binnen komen stappen. Op dat moment moet het dus in ieder geval rustig zijn in de klas. De leerkracht wil op zo'n momet vooral geen lopende en schreeuwende kinderen hebben, maar een prachtige rustige en geordende klas. Kinderen die rustig klaar zitten om weer veel nieuwe dingen te leren. De schriften worden uitgedeeld en om de onderwijstijd zo goed mogelijk te benutten, laat hij de kinderen de tafels nog maar eens opdreunen, lekker ouderwets en niet helemaal in het plaatje van het ‘nieuwe onderwijs’, maar een uur rekenen is een uur rekenen, nietwaar? De onderwijstijd moet goed benut worden, dus daar maken we direct werk van.

Meneer X gaat achterin de klas zitten. De leerkracht begint met zijn rekenles. Hij wacht totdat iedereen stil is, vertelt de kinderen wat er van ze verwacht wordt deze les en schrijft op het bord wat ze kunnen doen als ze eerder klaar zijn. Het is een zelfstandig werken les, dus de kinderen zouden het in principe zelf moeten kunnen maken, in principe... Hij legt de sommen kort uit. Som 1 laat hij door een kind op het bord doen, maar hij komt er niet uit. Hij probeert het kind te helpen het zelf af te maken en vraagt vervolgens aan de rest van de klas of de som zo klopt. (Uiteraard roept iedereen dan door elkaar. Dat weet je normaal gesproken sinds PABO1) Vervolgens laat hij ze in tweetalcoach een rijtje maken van som 1. Intussen loopt hij langs om te begeleiden, te helpen en te stimuleren.

Als hij de sommen allemaal uitgelegd heeft, is het tijd om aan het werk te gaan. Hij geeft aan welke kinderen alvast kunnen beginnen en welke kinderen hij nog wat extra instructie wilt geven. Als ook die kinderen hun (extra) instructie gekregen hebben, roept hij zijn ‘rekengroepje’ bij zich. Meneer X zit nog steeds rustig in de klas en schrijft zo nu en dan een opmerking op over iets wat wel of juist niet goed is. (Af en toe de leerkracht met een blik naar meneer X van: wat zou hij nu toch opgeschreven hebben???) Veel tijd om daarover na te denken heeft hij niet. Want nu eisen de 7 kinderen zijn instructietafel zijn aandacht op. Hij neemt de sommen stap voor stap met ze door, maar echt snel gaat het nog niet. Intussen is de prachtige rustige en geordende klas onrustig aan het worden. Het begon nog wel zo goed. Nou ja, het is 10 voor 10, dus nog 10 minuten. Hij loopt naar het bord en steekt zijn hand omhoog om de kinderen te laten weten, dat hij graag de aandacht wil.
Hij neemt een aantal sommen met ze door, maar de aandacht is er niet echt bij. Veel kinderen hebben het werk niet af, maar het is tijd voor pauze. Hij laat de kinderen naar buiten gaan en haalt eens diep adem. Dit hebben we gehad.

Aan het einde van de dag bespreekt hij de rekenles na met meneer X. Hij kan een aantal positieve dingen aangeven en de leerkracht krijgt nog een paar hele goede tips cadeau.
Hij knoopt ze goed in zijn oren en neemt zich ongetwijfeld voor hem de volgende keer een geweldige tip-top les te laten zien, waarin hij niet direct op ‘storingen’ reageert, wat minder voor de vrije interactie kiest, de sommen slechts 1 keer uitlegt en de rekenles verdeelt in 4 stukjes van een kwartier. Zo zie je maar, in het onderwijs leer je elke dag bij!
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor IJsberg op 30 aug 2008, 00:36

(een ) Beste Leerkracht,
Wederom weer een mooi stukje. Mijn ervaring met de valkuil kan ik omschrijven als: Met twee benen erin en kopje onder.

Als ik je verslag van het bezoek zo lees mag je tevreden zijn. Je geeft aan bewust te zijn van wat eventueel anders of beter gekund had. Daarnaast herken ik onderdelen van MI en/of Coöperatief leren (tweetalcoach en stilteteken) en dat in de rekenles. Dat is prima voor de interactie in rekenen. Herkenbaar is het weer moeten aanhalen van de afspraken m.b.t. het stilteteken. Toch heb ik daar wel goede ervaringen mee.
Als rekenmethode heb je Pluspunt, Rekenrijk of Alles Telt. Herkenbaar is de start van de zelfstandig werken les. Deze duurt bijna bij iedereen te lang.
Op een gegeven ogenblik heb ik de leerlingen de les vooraf in een tweetal structuur (welke weet ik even niet meer) laten verkennen. De leerlingen namen eerst zelf de taak door. Daarna liepen ze samen om de beurt de opgaven door. Leerling a vertelde wat er bij opgave 1, 3 en 5 moest gebeuren en leerling b deed hetzelfde bij opgave 2, 4 en 6. Daarna volgde dan een korte centrale taakronde waarin ik eventueel vragen beantwoordde.
Welke afspraken hanteer je tijdens de zelfstandig werken les?

De les bevatte een verlengde instructie. Dat is inmiddels bijna dagelijks verplichte kost met de uiteenlopende niveaus binnen de klassen. Immers de niveauverschillen zijn vaak groter dan de in de methode ingebouwde differentiatie toelaat (vandaar ook mijn vorige verhaal over kennis van leerlijnen en doelen t.o.v. de methodeslaaf). Ik ben dan ook heel benieuwd wat het passend onderwijs gaat doen met het niveau van onderwijs.

Op het gebied van leerlijnen mag je de tafels gewoon blijven opdreunen hoor. Het oefenen hoort er ook bij. De timing is echter wel van belang. Geef eerst aandacht aan inzicht en ram het er daarna gewoon in. Bedenk dat je waarschijnlijk een methode hebt die de tafel van 6 t/m 9 pas in groep 5 voor het eerst aanbiedt. Deze worden dan nog niet in groep 4 opgezegd.Duidelijke afspraken hierover tussen de leerkrachten van de groepen 4 en 5 zijn daarbij erg handig. Dus wel lekker oplaten dreunen maar alles op zijn tijd.

Overigens vind ik dat een goede meneer X tijdens de verlengde instructie opstaat en een loopronde overneemt niet alleen om de rust te bewaren maar ook om leerlingenwerk te kunnen inzien.

De volgende keer als x weer komt, geef jij die tip-top les. Echter niet voor die lastige bezoeker maar vooral voor je eigen leerlingen. Laat je niet zo uit het veld slaan door zo’n bezoeker. Wees gerust trots je werk.

Groeten,

Niet X maar Y (sberg)
IJsberg
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 27 jun 2008, 19:10
Groep: 0

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor missdreamer op 30 aug 2008, 08:23

Wel herkenbaar hoor dit. Ook ik blijf altijd zenuwachtig als er iemand in de klas komt. Je wilt het toch zo goed mogelijk doen. Maar aande andere kant moeten ze ook gewoon zien hoe het nu echt in een klas gaat.

Dit merk ik ook iedere keer weer bij het maken van mijn rooster. Voor de inspectie moet je zoveel uur dat doen, zoveel uur dit. Maar in mijn rooster komt het nooit uit. Verwacht de inspectie dat ik na een kwartier eten en drinken meteen in het zwembad lig met de kinderen. Denken ze er niet bij na dat ik nog een kwartier met de bus moet en een kwartier omkleden? Voor de inspectie ligt er een zo goed mogelijk rooster maar voor mijzelf is hij toch wat anders. Hoe bedoel je vreemd. Ze zouden ze eens naast elkaar moeten leggen en dan vragen hoe dit kan. Heb mijn riedeltje al voor ze klaar :D

Gaat de kwaliteit juist niet achteruit doordat iedereen zo bezig is om het de inspectie zo goed mogelijk naar hun zin te maken met al het papierwerk, de regeltjes.
Juf van groep 4 :D
missdreamer
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 346
Geregistreerd op: 25 jan 2002, 00:07
Woonplaats: vlaardingen
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor leerkracht op 31 aug 2008, 21:41

@ Ijsberg, leuk zo'n uitgebreide reactie. haha, je hebt me helemaal door hoor.
Wij gebruiken Pluspunt en vaak heb je daar toch echt een gezamelijke start.. Wat jij bedoelt is geloof ik tweetalcoach. Dat werkt super en dat gebruik ik nu inderdaad ook wat vaker. De kinderen vinden het leuk, het spaart mij een hoop nutteloze uitlegtijd en iedereen kan sneller aan het werk. Bovendien is iedereen actief betrokken. Klinkt al aardig als HET ideale ondwijs zo he??

Afspraken tijdens zelfst werkles: klassikale uitleg (voor wie wil) - ik loop opstartronde en kijk zo of iedereen aan het werk kan, de kinderen hebben de blokjes (met rood, groen of vraagteken)** op de tafels liggen - iedereen gaat 15 minuten stil werken, zonder te overleggen/ praten of mij te storen - in die tijd zit ik aan de instr. tafel, of aan mijn eigen bureau- na 15 minuten loop ik mijn vaste hulpronde - kinderen mogen elkaar dingen vragen of mij dingen vragen. (maken ze duidelijk met hun blokje) Als de kinderen ergens niet uitkomen of ze zijn klaar weten ze zelf wat ze verder kunnen gaan doen. Aan het einde van de les evaluatie: dat kan zijn over de leerstof, maar ook over het samenwerken of hoe je een probleem opgelost hebt, hoe je gewerkt hebt enz.

Wat je zegt over de tafels vind ik wel intersting, tell me more tell me more. Inderdaad de tafels 6 t/m 9 komen nu (in groep 5) pas aan bod. Ik heb een aantal kinderen die dat heeeel erg lastig vind.

Leuk om je reactie te lezen, bedankt! en inderdaad soms mag je best een beetje trots zijn..... en inderdaad mijn leerlingen zijn de beste 'graadmeters' en voor die kleine mensjes doen we het allemaal. Als zij zich happy voelen, kunnen lachen en ook nog wat leren ben je gewoon geslaagd!
We horen vast wel van elkaar...

ciaoo
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Re: Kwaliteit kent geen tijd

Berichtdoor leerkracht op 31 aug 2008, 21:48

@ missdreamer

Je hebt helemaal gelijk, dat kan ook helemaal niet! maar ja, inspectie, directeur.... Je kent het wel. Onze directeur denkt overigens wel dat het allemaal prima kan hoor, maar ja, daarom staat zij ook niet voor de klas, maar zit ze in haar 'hok' Veilig weggestopt van alle flexibiliteit en aanpassingen die je soms moet doen. Wel lekker veilig opgesloten met haar overzichten, structuren en strakke regels.

Ik denk dat het het belangrijkste is dat we het onze kinderen naar de zin maken en natuurlijk moeten ze taal en rekenen doen. Maar een taalles van een kwartier in de vorm van een goede klassendiscussie is in mijn ogen 10000 keer functioneler dan een uur taal met zo'n nietszeggende praatles uit de methode. Anyway wij weten het allemaal wel hoe het zit, maar de mensen die de regels maken en erop toezien dat ze nageleefd worden vinden dat wat moeilijker. Dat is dus precies de reden dat zij achter zo''n bureau zitten en met papieren werken in plaats van met kinderen en dat is maar goed ook!
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron