hello weekend!

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

hello weekend!

Berichtdoor leerkracht op 28 sep 2008, 21:43

Hello weekend!

Pffft de week zit erop. Mijn lokaal is een grote bende, de kinderen zijn naar huis, maar mijn werk zit voorlopig nog niet op. Leuk hoor, het onderwijs, maar het echte werk begint pas na 3 uur. Al voelde het vandaag wel een beetje anders. Het begon vanmorgen direct al lekker. De klas was onrustig, ik kon er geen vat op krijgen. Mijn waarschuwende blikken en gepreek maakten totaal geen indruk op de kinderen. A. en D. lagen met elkaar in de clinch en de meiden waren enorm aan het klieren. De boze blikken waren niet voor de poes en het geschuif met tafels en stoelen was ronduit misselijk te noemen. Op zulke momenten heb ik er zo genoeg van, dan vraag ik me af of ik wel de goede job heb gekozen. Gelukkig zijn er ook genoeg momenten dat ik maar wat blij ben met mijn job. Als een kind verrukt uitroept dat hij de som snapt, of een kind kijkt me met grote ogen aan terwijl ik een verhaal aan het vertellen ben, heerlijk toch?

Ik kijk nog eens rond in mijn lokaal, het bevalt me totaal niet wat ik zie. De tafels staan scheef, er staan nog veel stoelen op de grond. Er liggen schriften op de tafels en de weektaken liggen her en der door de klas verspreid. Hier moet ik mijn kinderen echt op aanspreken maandag. Toch begin ik maar weer met opruimen, want zo kan ik de klas natuurlijk niet achterlaten….. en ja, daar gaat het dus fout. Ik weet het. Maar goed nu ben ik toch al bezig. Terwijl ik aan het opruimen ben zie ik ook hoe het komt dat S. haar werk niet af heeft. Zij heeft een hele briefwisseling gehad met W. Ook valt het me op dat G. een gigantische verzameling gummetjes in zijn vakje heeft liggen en dat M. haar brood nog in haar vak heeft en zo te zien is dat niet alleen het brood van vandaag. Geen wonder dat dat meisje zich niet lekker voelt. Het geeft me een heel naar gevoel. Ik zal toch echt een persoonlijk gesprek met dit meisje moeten hebben, want dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Ik zie haar witte gezichtje voor me en maak me zorgen. Dat is dan wel weer het voordeel van opruimvrouwtje spelen, je leert nog eens wat over je leerlingen, aan jou de taak om er wat mee te doen. Ik mag het langzamerhand wel gaan opschrijven, want het wordt al een aardige lijst met punten en op maandag weet ik niet meer wat ik allemaal zeggen moet. Het gesprek met meisje M. staat in ieder geval bovenaan mijn lijstje.

Een half uur later is de klas weer ‘klas’ en begin ik met het administratieve gedeelte van mijn werk. Ik zoek de schriften bij elkaar en probeer het soms bijna Arabische schrift van een aantal kinderen te ontcijferen. Ook noteer ik welke kinderen toch nog even wat extra instructie nodig hebben en welke kinderen hun werk gewoonweg niet af hebben. De schriften zijn snel nagekeken want ik heb de helft niet binnen. Ik vertik het eerlijk gezegd om alle laatjes af te gaan op zoek naar de benodigde schriften. Dan is het maar niet nagekeken.
Toch wel een beetje weemoedig leg ik de schriften terug in de kast en bekijk ik het werk voor maandag. Mijn conciërgetaken kunnen beginnen. Ik kopieer de werkbladen, snijd de papiertjes doormidden en maak alvast een schema op het bord voor de rekenles. De woordjes voor de woordmuur worden nog even snel gelamineerd en dan is voor maandag alles klaar.

Om 17.00u vind ik het wel welletjes geweest en trek ik de schooldeur achter me dicht. Dag school, welkom weekend!
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19

Re: hello weekend!

Berichtdoor Anita op 29 sep 2008, 18:31

Dit zou echt bijna letterlijk mijn vrijdagmiddag kunnen zijn, op het meisje met het brood na dan..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: hello weekend!

Berichtdoor leerkracht op 29 sep 2008, 18:54

heerlijk.... gelukkig ik ben niet de enige :)

haha, de 'ik wil graag even met je praten' momenten heb ik ook niet elke dag hoor...het zou wat zijn zeg :P

dank voor je reactie! leuk!
leerkracht
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 19 aug 2008, 18:19


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron