[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Langzaam worden we steeds asocialer

Langzaam worden we steeds asocialer

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor pieter83 op 12 apr 2009, 22:43

De titel van een reclamespotje die je bewust moet laten worden van je eigen asociale gedrag. En wie is er dan asociaal? Ik, jij, of iedereen om ons heen? Waarschijnlijk heeft iedereen wel iets waarbij je eigenlijk nooit hebt nagedacht hoe asociaal dit eigenlijk is.

Als leerkracht heb je de taak je voorbeeldig te gedragen en een voorbeeldrol aan te nemen. Als ouder heb je ook deze rol, maar als belangrijk persoon in het leven van een kind, heb je helemaal invloed op het gedrag. Jij hebt je te realiseren dat kinderen jou op een voetstuk zetten en dat je heel eenvoudig jouw gedrag kunt overdragen.

Maar waar ligt de grens? Een brandende peuk op straat gooien, klinkt heel asociaal, maar iedere roker doet dit zonder schaamte. Dit ligt weer anders wanneer het om een verpakking gaat. Dezelfde roker zal zich eerder realiseren dat het weggooien van zijn lege pakje sigaretten wel asociaal is.

Nu reed ik laatst naar huis en moest denken aan deze bewuste reclame toen een dame op redelijke leeftijd heel keurig met een bosje narcissen langs het fietspad stond. Deze had ze geplukt langs het fietspad. Haar (vermoedelijke) kleinkind had oma geholpen om een mooie bos te verzamelen om haar zielige flatje op te vrolijken. Is dit aandoenlijk, of asociaal?

Als leerkracht probeer je kinderen mee te geven dat de natuur mooi is, maar dat je er met je handen vanaf moet blijven. Takken afbreken, blaadjes plukken, etc.

Maar ook ik vertoon asociaal gedrag. Alleen heb ik dit pas door als iemand dit tegen mij zegt. Zo zal ik nooit vergeten dat ik tijdens een potje voetbal op het veld spuugde en ik door een leerling geattendeerd werd dat dit niet netjes was. En wildplassen, tja…midden in de stad in een steegje is het niet netjes, maar wanneer je op schoolreis in een bos zit met allerlei activiteiten en je al een uur geen wc bent tegen gekomen, dan moet je realistisch zijn en weten dat de kans dat je de aankomende uur ook geen wc tegen gaat komen.

Maar waar leg je de grens en hoe breng je dit over? Wat is nu daadwerkelijk asociaal gedrag? Dit heb ik niet gezien in deze reclame.
Avatar gebruiker
pieter83
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 16 jul 2007, 20:45
Woonplaats: Enkhuizen
Groep: 0
Schooltype: Bedrijfsleven
PABO jaar: 0

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor moimoi op 13 apr 2009, 12:43

grappig, ik stond laatst bellend af te rekenen. Huisarts van mijn schoonmoeder aan de telefoon. Moest dus even... Ben ik nu asociaal? Volgens de reclame wel...
Ik dacht er wel aan op dat moment, aan die reclame bedoel ik. En ja, ik voelde me asociaal omdat ik niet de aandacht had voor de mevr achter de kassa. En zo vind ik hen asociaal als zij met elkaar zitten te kletsen en amper naar mij en mijn boodschappen op de band kijken.
En wat betreft die narcissen, die kun je beter niet plukken want ze zijn zo dood... (weet ik uit ervaring.. ha ha)
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor musicandfashion op 18 apr 2010, 01:54

Inderdaad, ik snap wat je bedoelt.
Maar ik vind, asociaal zijn... dat heeft heel vaak met je omgeving te maken. Dat je daar op de grond spuugt, ja wie heeft daar last van? Tenzij je inderdaad met een groep mensen was. Maar bellen aan de kassa, vind ik weer aan ander verhaal... Persoonlijk vind ik dat je iets asociaal kan noemen als het met anderen te maken heeft.
Avatar gebruiker
musicandfashion
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 17 apr 2010, 20:17
Groep: 1
PABO jaar: 0
Functie: Onderwijsassistent

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Juf Ellen85 op 18 apr 2010, 08:40

Ik heb juist het tegenovergestelde. Nu het mooier weer is, loop ik regelmatig naar mijn opleiding door het park.
Alle mensen die ik tegen kom groet ik. Of het komt door het mooie weer of doordat ik er zin in heb weet ik niet.
Sommige mensen groeten erg vrolijk terug andere mensen kijken me aan. Ik hoor dan steeds in mijn hoofd aardige mensen .... :D
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Oud op 18 apr 2010, 08:44

Ik heb juist het tegenovergestelde. Nu het mooier weer is, loop ik regelmatig naar mijn opleiding door het park.
Alle mensen die ik tegen kom groet ik. Of het komt door het mooie weer of doordat ik er zin in heb weet ik niet.
Sommige mensen groeten erg vrolijk terug andere mensen kijken me aan. Ik hoor dan steeds in mijn hoofd aardige mensen .... :D
:lol: ik zeg ook standaard 'goeiedag' tegen mensen die mij op straat tegemoet lopen. Vind het beleefd en ik hoop dat ik 's avonds oudere mensen op die manier 'geruststel'.In een drukke winkelstraat doe ik het dan weer niet. De een groet netjes terug, de ander niet (saggo!!!!!!!!)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Juf Ellen85 op 19 apr 2010, 17:53

In een drukke winkelstraat doe ik het dan weer niet. De een groet netjes terug, de ander niet (saggo!!!!!!!!)
Ik ook niet, maar daar vind ik het idd wel anders dan in het park of zo.
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 17 okt 2010, 10:02

Of "we" steeds asocialer worden, weet ik niet. Asociaal gedrag is van alle tijden en komt in alle milieus voor.

Vergeet niet dat de voortschrijdende technologie ons in de loop der jaren meer mogelijkheden heeft geboden om asociaal gedrag te vertonen. Toen ik zelf op de middelbare school zat (jaren '80), bestond er nog geen (grootschalige) mobiele telefonie en werd het Internet (toen nog met een hoofdletter) alleen nog door de NASA gebruikt.

Autotelefoons waren toen zo groot als een attachékoffer en computers waren logge, peperdure apparaten die niet eens een harde schijf bezaten (veelal werden cassettebandjes als opslagmedium gebruikt). "Sociale netwerken" als Hyves en MSN bestonden destijds niet.

We hadden dus simpelweg minder gelegenheid om asociaal gedrag tentoon te spreiden.
Chaos is óók een vorm van orde...
Avatar gebruiker
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 15 okt 2010, 07:41
Schooltype: Voortgezet onderwijs
Functie: ax + b

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor juf Miranda op 17 okt 2010, 11:33

Ik vind dit wel een grappig topic. We mogen best van onszelf bewust worden dat wij inderdaad asocialer worden. Soms is dat er 'gewoon' ingeslopen zonder dat je er erg in hebt. Daarom wordt denk ik de wereld ook steeds 'harder' en neemt niemand meer iets van een ander aan. De sociale controle is ook ver te zoeken, tegenwoordig kan je niemand meer aanspreken op zijn/haar gedrag zonder een grote mond terug te krijgen.

Ben wel erg benieuwd hoever zal het gaan!!!! Hoe zal de wereld er over 30 jaar uitzien?
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: part-time juf en mama

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Joke op 17 okt 2010, 11:57

Er is een tijd geweest dat we wat assertiever moesten worden. Dat is nu te ver doorgeslagen.
Er zal ook wel weer een omslag terug komen omdat we met elkaar willen proberen een middenweg te vinden. Daar waren die reclamespotjes het bewijs van.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor moimoi op 17 okt 2010, 12:20

ik zette mijn zoontje laatst in zo'n hamsterboot bij AH. 50 cent er in en daar ging ie.
Zetten 2 moeders gewoon hun kind erbij in!
Ik dacht nog: ff wachten, direct gooien zij er ook iets in.
Maar nee, toen de hamster klaar was met "varen" werden de kinderen eruit gehaald en gingen ze weg.
Geen doeg, geen bedankt -
oftwel: langzamerhand worden we steeds asocialer...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor jufHetty op 18 okt 2010, 09:45

Ik woon in een omgeving waar iedereen elkaar groet, ook vanuit de auto. Ik moet altijd wennen aan de wal dat ik dat daar niet moet doen.
Ik merk aan de wal ook veel stress bij mensen in het openbare leven (stations, winkelcentra, enz.). Waar ik woon fietst iedereen relaxt rond, is er is tijd voor een praatje (ook auto's stoppen gewoon, raampje open en info uitwisselen).
Als ik die reclame hoor met de uitspraak "Heb jij tijd om het leven door te nemen met de caissière" dan moet ik altijd gniffelen; doe ik heel vaak. En ik heb het toch razend druk, maar zulke praatjes maken het verschil. In het hoogseizoen merk ik dat heel veel toeristen dat toch wel leuk vinden en ook zo'n praatje beginnen. Lekker de tijd nemen is dan al een attractie op zich lijkt het.
Andere toeristen staan juist te dringen en wil snelsnel die boodschappen afrekenen. Ze zullen heus niet allemaal de boot moeten halen, de meesten snappen ws. niet dat ze op v-a-k-a-n-t-i-e zijn en het voor hun welbevinden beter is kalm aan te doen.
Dat gestress ten allen tijden vind ik ook een vorm van asociaal gedrag, meestal overbodig en je belast een ander.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Ankie op 13 nov 2011, 18:46

Tja, ik vind altijd van de reclames van SIRE dat ze goed bedoeld zijn, maar ik vraag me af hoeveel impact het heeft. Neem de reclame van die brullende man aan kant van het voetbalveld. Zou dat nut hebben? Ik betwijfel het...
We leren elke dag. Sterker nog: we zullen nooit kunnen stoppen met leren.
Avatar gebruiker
Ankie
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 12 nov 2011, 20:29
Woonplaats: Almere
Groep: 6
PABO jaar: 4

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Robje op 13 nov 2011, 20:17

Tja, ik vind altijd van de reclames van SIRE dat ze goed bedoeld zijn, maar ik vraag me af hoeveel impact het heeft. Neem de reclame van die brullende man aan kant van het voetbalveld. Zou dat nut hebben? Ik betwijfel het...

Ik betwijfel dat niet! Je voorkomt hufterig gedrag niet met een reclamespotje, maar het wordt wel sneller herkend en benoemd door omstanders, maar ook door de hufters zelf. Zie het als een stukje bewustwording en dat is altijd de eerste stap naar gedragsverandering.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Ankie op 13 nov 2011, 20:50

En nu dit: ik zit bellend iets af te rekenen bij de C1000. Ja, ik weet het - niet netjes, maar - MAAR ik sta de mevrouw achter de kassa gewoon vriendelijk te woord. Ik citeer mezelf:
Mag ik pinnen alstublieft? Ik heb een tasje. Wilt u die aanslaan?
In dit geval kon ik het niet laten te reageren, waarop zij weer reageerde dat ik haar deed denken aan die man van de reclame. Nou, ik voelde me toch niet aangesproken, ondanks dat ik wel begreep wat zij bedoeld. Ik denk dat zij haar dag niet had, en ik wellicht de mijne niet. Reclame - of niet.
We leren elke dag. Sterker nog: we zullen nooit kunnen stoppen met leren.
Avatar gebruiker
Ankie
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 12 nov 2011, 20:29
Woonplaats: Almere
Groep: 6
PABO jaar: 4

Re: Langzaam worden we steeds asocialer

Berichtdoor Robje op 13 nov 2011, 21:09

- Ben jij nou een zittende cassiere of een staande klant?
- Bellen tijdens het afrekenen is inderdaad niet netjes, maar voor ons eigen onbeschofte gedrag hebben we altijd meer begrip dan voor het gedrag van een ander...
- Je staat haar vriendelijk te woord, waar moet je dan vervolgens op reageren? Je hebt immers ook nog een telefoongesprek te managen, is dat niet wat druk?
- bedoelttttttttttt
- Die reclame heeft dus precies de uitwerking die ik in gedachten had; hufterig gedrag is eerder te duiden, je hoeft niet een hele uitleg te geven, "die man uit de reclame" is al duidelijk genoeg. Los daarvan kun je je inderdaad afvragen of je je hier iets van aan moet trekken want een briesende burn-out in een reclame is iets anders dan een telefoonverslaafde...
De uitwerking van de reclame vind ik dus goed, de situatie waarin er aan gerefereerd wordt niet.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Volgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten