Tja, onderwijs.
Het is zo goed als de mensen die je het leren.
Waarom zijn wij zo afhankelijk van de kennis van iemand anders?
Omdat zelfverrijking goed is?
Ja, daar ben ik het mee eens.
Maar als je die zelfverrijking nou niet, nou ja, zelf kan verrijken, dan ben je aangewezen op de kennis en expertise van een ander.
Dit is natuurlijk waar leraren en leraressen om de hoek komen kijken.
De kwaliteit van sommige docenten zijn, naar mijn inzien, toch wel slecht gesteld.
Neem nou het voorbeeld van mij:
Ik ben een 22 jarige Onderwijsassistent in opleiding aan een ROC in een niet nader te noemen stad (ok, in het oosten van het land).
Vol ambitie (om later de PABO te volgen), moed en enthousiasme ben ik vorig jaar begonnen nadat ik als gediplomeerd ICT'er niet verder wou.
Maar naar een half jaar in het eerste jaar begon het gedonder al: spullen raakten kwijt, het was onduidelijk wat je moest doen in welke situatie (wat overigens nu ook nog speelt) en zeer veel frustratie van leerlingen.
Laat ik mijn situatie verder uitleggen:
Ik ben een BBL student, wat inhoudt dat ik ervaring (en kennis) op doe in de beroepspraktijk.
Voor mijn leeftijd een bewuste keuze omdat ik niet tussen 17/18/19 jarige wou zitten die (over een kam scherend) het vaak tot op de laatste dag het laten laten afweten.
Daarnaast is de klas waarin ik vorig jaar begon vol met herintreders en mensen die een contract hebben afgesloten met de gemeente over het behalen van een diploma waarna hun studiekosten wordt terugbetaald (of iets dergelijk).
Kijk dat soort mensen zijn nog wel redelijk gemotiveerd en laten niet alles op tien voor twaalf aankomen.
Samen met deze mensen (van de 16 mensen die nu in de klas zitten, hebben er, inclusief ikzelf, drie geen familie, met kinderen welteverstaan) moeten wij binnen één dag veel ervaring op doen op het gebied van onderwijs.
Nederlands en rekenen (wat klinkt rekenen toch kinderachtig)zijn daarbij erg cruciaal voor de opleiding.
Hier moet je veel mee oefenen en dit goed onder de knie krijgen, want dit zijn ook de belangrijkste vakken die op het primaire onderwijs, waar in ik werk, gegeven wordt.
Je voelt het al aankomen; maar dit gebeurt niet.
Van de zes uur en drie kwartier dat we les hebben besteden we slecht 45 minuten aan rekenen en 45 minuten aan Nederlands.
Dit kan toch niet.
Zijn ze helemaal van de pot gerukt?
Er is juist veel geld beschikbaar gesteld om de kwaliteit van reken en -taalonderwijs (om dit combinatiewoord als voorbeeld te nemen: volgens mij hoort het koppelstreepje daar te staan, maar vraag me niet waarom)te verbeteren maar dit wordt absoluut niet toegepast bij opleidingscentra.
Hier kan ik zo pissig over worden.
Wij moeten wel (want de overheid betaald dit echt niet helemaal zelf)wel hiervoor betalen, maar de opleidingscentra passen het niet toe in de cursus die zij geven.
Maar wel geld voor nieuwe gebouwen te bouwen om nieuwe slachtoffers, ehh, studenten naar binnen te loodsen, geldend voor het ROC waar ik "les" krijg. Geld in het laatje.
En nee, geld gaan ze echt niet investeren in beter onderwijs. Ik bedoel stel je voor dat je heel veel geld in handen gedrukt krijgt, dan zou je de verplichting niet voelen om iets bij te dragen aan de samenleving. Nee, stel je voor dat je dat doet.
Koop er maar een dikke SUV voor, dat heb je toch wel verdiend.
Bah.
(ok, de laatste twee zinnen zijn natuurlijk meer een onbewezen situatie)
Ik heb medelijden met die studenten, en bij deze: succes.
Kan je het ons kwalijk nemen dat wij (als Onderwijsassistenten) niet competent genoeg zijn om voor de klas te staan?
Eerst beter onderwijs!
Wie voelt ook dat de kwaliteit van onderwijzers voor de onderwijsgevende in opleiding, achteruit gaat?