Afgelopen zomer, augustus 2013, is er een artikel verschenen in de Trouw met als
titel ‘Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid’:
‘’De Duitse onderwijskundige Jutta Allmendinger pleit voor het afschaffen van
huiswerk. Huiswerk, en vooral de ouderlijke bemoeienis, bevordert volgens
Allmendinger, sociale ongelijkheid.
Hoog opgeleide ouders investeren veel energie in het huiswerk van hun kinderen,
wat deze kinderen een voorsprong op school oplevert. Kinderen uit lagere milieus
moeten zelf hun huiswerk maken en hebben soms geen eigen kamer waar ze in alle
rust kunnen leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet geholpen worden bij hun
huiswerk een achterstand op school oplopen. Allmendinger wil dat scholen de
lesdag anders inrichten. Leerlingen moeten de stof in kleine groepjes verwerken. Om
lessen en huiswerk te kunnen combineren moet de schooldag verlengd worden
zodat er genoeg tijd is voor het leren en verwerken van de lesstof’’.
(http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... heid.dhtml)
Het ideaalbeeld van een meritocratie baseert zich op gelijke startkansen voor
iedereen. Door het geven van huiswerk wordt er sociale ongelijkheid gecreëerd.
Hiermee voldoet het dus niet aan het beeld van de meritocratie.
Rawls staat sociale ongelijkheid toe op voorwaarde dat het verschil ten goede komt
aan de minder bedeelden. Maar het verschil wat ontstaat door huiswerk opgeven,
komt niet ten goede aan de minder bedeelden. Onder minder bedeelden worden
leerlingen verstaan die problemen ervaren in huiswerk maken en hun studie.
Zou het afschaffen van huiswerk de sociale ongelijkheid in de Nederlandse
samenleving verminderen?