Ik doe de deeltijdopleiding en heb daarvoor in plaats van LIO twee dagen in de week eindstage. Daarnaast val ik twee dagen in op dezelfde school. In een van de klassen (groep 1) kom ik al vanaf het begin van dit schooljaar 1 vaste dag in de week. Op dit moment is er sprake van een conflict met mijn duo omdat ik (toen ouders vroegen hoe het die dag was gegaan) heb aangegeven blij te zijn dat hun zoon wat losser komt en steeds meer taal oppikt. Dit terwijl mijn duo net een gesprek met ouders had gehad omdat hij (volgens haar) niet kan praten. Hier wist ik echter niets van. Op mijn dagen praat deze jongen gewoon en begint hij steeds losser te komen en mijn duo heeft de problemen die zij met deze jongen ervaart nooit met mij besproken. Ik ben hier inmiddels het topic over 'electief mutisme' tegengekomen, maar het conflict gaat dus vooral over het feit dat ik vind dat er eerst overleg had moeten zijn met alle betrokkenen (dus ook de vaste invaller), terwijl mijn collega vindt dat het om HAAR klas gaat en dat ik helemaal niet met ouders had mogen spreken. Sterker nog: zij heeft ook haar klacht niet bij mij neergelegd, maar bij de IB-er, met de vraag of die mij op het matje wilde roepen. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en wat jullie zouden doen als jullie in mijn schoenen stonden.
Op zich heb jij gedaan wat je moest doen, eerlijk antwoord gegeven op de vraag van de ouder en je bevindingen kenbaar gemaakt. Had jouw "duo" jou op de hoogte gesteld van de bijzonderheden in het gedrag van dit jongetje dan had je wellicht iets anders gereageerd. Persoonlijk vind ik dat jij deze specifieke gedragskenmerken al eerder had moeten horen van jouw duo, je kan hier dan bewuster mee omgaan in de klas. (extra observaties etc.).
Het niet mogen spreken met ouders vind ik grote onzin, één van jouw leerdoelen is juist om een goed contact/communicatie met ouders op te bouwen. Het moet nooit zo zijn dat de stagiaire enkel maar over koetjes en kalfjes praat en dat ouders voor echt belangrijke zaken alleen bij de vaste juf kunnen aankloppen. Ik kan me wel voorstellen dat je ouders in veel gevallen doorverwijst naar de vaste juf omdat zij een beter zicht heeft op bijvoorbeeld de vorderingen en ontwikkelingen van kinderen simpelweg omdat zij de kinderen al langer kent en vaker ziet. In mijn geval was het zo dat mijn mentor mij van te voren altijd informatie gaf over typische gedragingen van ouders en kinderen. Ik wist dan van te voren al hoe ouders zouden kunnen reageren, wat ik kon antwoorden en wanneer het tijd werd om ze door te verwijzen naar mijn mentor. Sommige ouders zijn namelijk erg handig in het uitspelen van stagiaires/leerkrachten, bij juf 1 heeft mijn kind nergens last van, bij juf 2 wel, het ligt dus aan de juf en niet aan mijn kind etc. Om dergelijke misstanden te voorkomen moeten jullie onderling meer en beter communiceren, jou duo'er moet hierin het voortouw nemen. (meer info geven). Het feit dat ze direct naar de IB'er stapt vind ik alweer getuigen van haar gebrekkige communicatie naar jou toe, dit soort "misverstanden" moet ze gewoon met jou kunnen bespreken. Deed mijn mentor ook vaak genoeg, o.k. je hebt dit gezegd, dit zijn de gevolgen, gaan we samen kijken hoe we hier weer een positieve draai aan kunnen geven.
Ik wens je veel succes maandag met het gesprek!
En altijd kalm blijven he!