[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - collega; bedankt!

collega; bedankt!

Spui hier je gal over dingen die jou irriteren in het onderwijs.

Moderator: timgearz

collega; bedankt!

Berichtdoor Robje op 05 sep 2008, 13:16

PFFFFFF,
Sinds een paar weken werk ik op een nieuwe school. Groep 8 is me niet vreemd en de aftastfase heb ik nu afgesloten; elk irritant gedrag wordt neergeslagen met een pak strafwerk... (werkt de hele week al uitstekend, sfeer is prima, doel heiligt de middelen al heb ik een hekel aan straf uitdelen)
Zit ik net de entreetoetsen te bekijken met op mn computer het documentje geopend waarin de voorlopige adviezen van mn collega uit groep 7 staan, kom ik erachter waarom ze iemand voor groep 8 zochten toen ik solliciteerde....

Het klasje heeft een flink aantal zorgleerlingen, dat is tegenwoordig niet zo bijzonder, maar dat meer dan de helft van de voorlopige adviezen (veel) te hoog is t.o.v. de percentielen (bijv. HAVO bij een percentiel van 25...) drijft mij wel in het nauw. De keuze is aan mij; ga ik het onmogelijke presteren (met een redelijk ongemotiveerde en zwakke klas) of val ik mijn collega af bij de helft van de ouders? Dat tweede is natuurlijk not done, maar deze collega heeft mij ook wel in een lastige situatie gebracht; ik ben weer de hork die alle mooie dromen om zeep helpt...

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 05 sep 2008, 13:47

Ik zou dit bij de directeur neerleggen. Hij is degene die leiding geeft en dit terug moet koppelen naar je collega van groep 7.
Maak jezelf niet gek in ieder geval en drijf de kinderen niet in een richting waarvan jij al weet dat ze er een doodongelukkige middelbare schooltijd tegemoet gaan.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Geoffrey op 05 sep 2008, 13:49

Daar ben je mooi klaar mee!

Adviezen moeten natuurlijk zo realistisch mogelijk zijn en uiteindelijk moet jij degene zijn die aan het einde van de rit een goed advies meegeeft aan de ouders. Een advies waar jij achter kunt staan. Als jij van mening bent dat jouw collega zijn advies te hoog heeft ingeschaald, kun je naar mijn idee prima zeggen: "meneer/mevrouw, Jantje heeft het prima gedaan in groep 8 en hij is zeker niet achteruit gegaan in leerprestaties, maar als ik kijk naar zijn CITO-score en leerprestaties denk ik dat hij het best tot zijn recht komt op VMBO-theorie." En als mensen dan vragen waarom jij ineens een ander advies geeft dan de meester van groep 7, kun je ook prima zeggen dat jij de scores op een andere manier interpreteert. Je kunt ook zeggen dat jij je hierbij gehouden hebt aan de richtlijnen vanuit het CITO, die over het algemeen een goede indicatie geven van wat een kind kan.

Je hoeft je collega dus niet eens af te vallen. Geef gewoon aan dat dit jouw advies is geef het een goede onderbouwing. Dat het advies afwijkt van wat de andere leerkracht heeft geadviseerd is een verschil in interpretatie. Maar ga daar niet in mee als jij daar niet achter staat. Een kind heeft er helemaal niets aan als hij continu op z'n tenen moet lopen en het uiteindelijk in de derde of vierde klas echt niet redt.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor thomas op 05 sep 2008, 14:11

Wij hebben op de school de afspraak dat er in groep 7 nog niets verteld over een verwijzing etc. Er kan altijd nog veel veranderen. Dit doen wij pas in groep 8. Eerst met ouders en kind die vertellen wat zij denken en pas bij het eerste rapport komt school met een advies. Na de cito wordt er dan definitief gekozen.

Ik zou het melden bij de directie en in het eerste gesprek aangeven wat kinderen/ouders zelf verwachten voor keuze te maken. Jij hebt wel argumenten waarom iets niet zou kunnen. Een collega afvallen is niet iets wat je doet maar ik zou het wel aan ouders aangeven dat hij/zij misschien het te hoog heeft ingeschaald en dat de directie (als het goed is) er iets mee doet. Misschien moet de collega een training slechtnieuwsgesprekken hebben, vind hij/zij het lastig. Heb je al gevraagd naar de argumentatie waarom die keuzes gemaakt zijn.

Ik heb het weleens gehad met rapporten. Kwam een kind in groep 5 met een 7 op het rapport voor rekenen (wij gaan niet hoger dan een 8 ) met de medeling ernaast dat hij het rekenen nog erg lastig vond. Als je dit op veel rapporten tegenkomt is het lastig en zien ouders jou als boeman. Toch bevestig je vaak de gevoelens van ouders wel. "We vonden het al zo hoog,"en "hij vindt het al zo lastig" etc.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Robje op 05 sep 2008, 19:10

Waar mogelijk zal ik mijn collega in de luwte houden voor ouders, maar van mij (en ik denk ook van de directie) kan er wel wat vuurwerk verwacht worden....
Ik zal de kids niet te hoog inschalen, want ik weet ook dat een kind op zijn plek moet zitten, ook al willen ouders en kind hoger, ook al speelt een andere leerkracht mooi weer.......
Het is gewoon balen dat je op een nieuwe school komt en al direct slavendrijver moet zijn omdat een groep 8(!) geen orde, tucht, discipline, zelfstandigheid, motivatie en verantwoordelijkheid gewend is. (Overigens wordt de zweep die ik hanteer wel gewaardeerd door ouders en de meeste lln.) Als je daarnaast het slechte nieuws mag gaan brengen dat men blij gemaakt is met een dode mus, vraag je je gewoon af waarom je deze baan hebt aangenomen.....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Joke op 06 sep 2008, 11:23

Jeetje, wat een moeilijke taak! Ik hoop dat de directie achter je staat en blijft staan.

In zo'n geval zou ik kiezen voor een cito-toets van eind 7 geloof ik, zodat ik kan bewijzen hoe ze bij mij in de groep zijn gekomen. De eindtoets kan dan aangeven of ze alsnog zijn gekelderd bij jou in de groep, niet noemenswaardig zijn veranderd of juist zijn vooruit gegaan. Al was het alleen maar om aan mezelf te bewijzen dat het niet mijn schuld is dat de resultaten zo laag zijn.
Met de eerste uitslag kun je ook een vergadering met de ouders beleggen en bewijzen leveren.
Met jouw tweede uitslag zou je kunnen bewijzen wat je wel (of niet) voor elkaar hebt gekregen.

Een zwakke leerkracht levert kinderen meestal op een vrij 'egaal' vlak af, dus allemaal zo'n beetje op hetzelfde niveau met een enkele uitschieter naar boven of beneden: een ll. die van nature sterk of zwak is. Dus die eindtoets van groep 7 zou dit ook kunnen bewijzen.
Is dat misschien een optie voor je?
Zo'n toets kan ook meteen aangeven op welke fronten er nog hulp nodig is, zodat je gericht met de groep aan het werk gaat en niet zelf 'het wiel hoeft uit te vinden' en daardoor veel tijd kan besparen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Robje op 06 sep 2008, 11:30

Mocht het nodig zijn dan kan ik de entreetoets altijd gebruiken om te laten zien dat er iemand een wat te positieve kijk heeft gehad. Natuurlijk doe ik er komend jaar wel zoveel mogelijk aan om elk kind het beste uit zichzelf te laten halen.
De directie (ook vrij nieuw) verbaast zich ook wel over de gang van zaken op sommige vlakken, dus ik denk dat ik maar eens een hapklaar plannetje op tafel leg t.a.v. de hele advisering, dan kan dat snel beklonken worden.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Juf Ellen85 op 06 sep 2008, 12:32

vraag je je gewoon af waarom je deze baan hebt aangenomen.....
omdat je het werken in het onderwijs waarschijnlijk ontzettend leuk vind en er helemaal klaar voor bent om deze uitdaging aan te gaan! Je wilt de leerlingen vooruit helpen en dat gaat je lukken ook al zijn het misschien kleine stappen (Die samen een grote vormen).
Hou vol zolang je het leuk vindt en je er energie van blijft krijgen. Geniet van de leerlingen en kijk naar ze, schrijf alle kleine stapjes bijvoorbeeld op. Als je het ff niet ziet zitten kun je het terug lezenen kijken wat je al bereikt hebt!!

Veel succes!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Joke op 06 sep 2008, 14:40

Mocht het nodig zijn dan kan ik de entreetoets altijd gebruiken om te laten zien dat er iemand een wat te positieve kijk heeft gehad.

Fris mijn geheugen even op, de entreetoets is toch voor begin groep 7?
Daar mag je een klas toch niet mee vergelijken als ze een jaar verder zijn?
Er zijn genoeg citotoetsen voor eind groep 7, dus als je wilt kijken of ze weinig hebben bijgeleerd in groep 7 na die entreetoets zou je die moeten afnemen. Je kunt dan meteen vaststellen waar de hiaten zitten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Robje op 07 sep 2008, 09:13

Fris mijn geheugen even op, de entreetoets is toch voor begin groep 7?

Nee, de entreetoets groep 7 -hoe gek het idd ook klinkt- wordt aan het einde gedaan, dezelfde periode dus dat die voorlopige adviezen gegeven werden die absoluut niet met de resultaten van deze toets overeen kwamen.
Ik weet wel dat je bij adviezen meer dingen mee weegt dan cito-scores, maar de verschillen zijn echt te groot...
Zeker als je dan bedenkt dat deze klas niet -op basis van de entreegegevens- het idee heeft er hard tegenaan te gaan, maar juist achterover leunt; dan wordt het nog erger!
"Trekken aan een dood paard" noem ik dat en ik weet niet of ik dat een uitdaging vind, of dat ik ga voor een school/klas met andere instelling. Het contrast met mijn modelklasje van vorig jaar is te groot. Ergens voel ik de drang om deze klas ook om te vormen naar een gemotiveerde club maar ik ben bang dat het jaar daarvoor te kort is. Tel daarbij op dat als kids dan heel hard moeten gaan werken, ze waarschijnlijk nog steeds een lager advies krijgen dan vorig jaar en dan is "motivatie" niet het eerste woord dat in je opkomt...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Joke op 07 sep 2008, 11:16

:oops: Je hebt gelijk. Die toets wordt gegeven om te kijken hoe ze groep 8 instappen. Dat was ik even vergeten.

't Is inderdaad een groot probleem voor je en niet uitdagend omdat je vooraf al weet dat je doel niet wordt bereikt.
Zit deze leerkracht nog op school? Dan moet hij/zij wel een bord voor de kop hebben.

Ik wens je heel veel sterkte en als je vragen hebt: plaats ze hier, misschien kunnen wij je op welke manier dan ook helpen of steunen. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor jufHetty op 07 sep 2008, 18:46

Tjonge Robje, daar sta je voor iets. Uiteindelijk zal je met de waarheid moeten komen. En daarbij kun je ook heel feitelijk blijven, zonder mening over de leerkracht die de klas hiervoor had. Anders duiken jij en/of de ouders in emoties en daar is niemand bij gebaat. De boodschap zal niet overal even prettig landen maar uiteindelijk zal iedereen blij zijn met het open kaart spelen. Want wat waar is, is waar!
Ik wens je wel toe dat de directie je steunt zodat je eventuele vervelende reacties niet in je eentje hoeft te ontvangen. Ik schat in dat er ook ouders zullen zijn die je zullen waarderen om je eerlijkheid, geniet daar extra van. Laat horen waar we je kunnen steunen! Veel succes hoor.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor peter100 op 07 sep 2008, 20:10

Je hoeft je collega dus niet eens af te vallen. Geef gewoon aan dat dit jouw advies is geef het een goede onderbouwing. Dat het advies afwijkt van wat de andere leerkracht heeft geadviseerd is een verschil in interpretatie. Maar ga daar niet in mee als jij daar niet achter staat. Een kind heeft er helemaal niets aan als hij continu op z'n tenen moet lopen en het uiteindelijk in de derde of vierde klas echt niet redt

Was het maar zo simpel, dit ligt heel gevoelig bij veel ouders. Met enkel het argument verschil in interpretatie kom je er niet mee weg vrees ik. Ouders willen in veel gevallen het hoogste voor hun kind dus zullen ze jouw interpretatie niet waarderen. Persoonlijk zou ik met behulp van de citoscores toch echt aan ouders duidelijk maken dat de vorige interpretatie van je collega niet klopt. Ik begrijp heel goed dat je je collega's niet moet afvallen maar in dit geval zou ik toch echt voor jezelf kiezen, had je collega maar niet van die onzin moeten verkopen.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Robje op 08 jul 2009, 19:19

Zit deze leerkracht nog op school? Dan moet hij/zij wel een bord voor de kop hebben.


Echt ongelooflijk!!!!!
Afgelopen jaar heb ik me het schompes gewerkt en zo het klassengemiddelde 6 citopuntjes opgeschroefd; van een verwachte 534 naar 540, lijkt me een fijne prestatie. Zie ik vandaag de entreetoetsen op de mat ploffen met een gemiddeld percentiel van 35... (ik ben nogal een getallenfreak en ik ga er vanuit dat dit overeenkomt met een verwachte cito-score van 530,531) Wat ben ik ontzettend blij dat ik wegga! Elke keer dat ik een hand heb uitgestoken is die niet geaccepteerd, wat een ontzettende ...... Wanneer heeft men op die school nou eens door het niet zo heel dom is om even naar me te luisteren?

Zinkend schip....snel wegwezen!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: collega; bedankt!

Berichtdoor Geoffrey op 08 jul 2009, 23:41

Wat betekent dat precies, Rob? Dat je collega de boel in groep 7 weer heeft laten versloffen of dat er weer een verkeerd advies is gegeven?
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Volgende

Keer terug naar Klaagbord

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron