[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor Juf_Danielle op 31 mei 2007, 05:26

De weekplanning.. Ik ben er vanuit gegaan dat dat grotendeels door de groepleerkracht wordt ingevuld. Tenminste dat dacht ik altijd! Natuurlijk wordt ik daar wel in betrokken maar ik dacht dat de groepsleerkracht gewoon een planning maakt voor de hele week. Dat moet ik dan even navragen dus.... (of ben ik gewoon niet zo slim aan het denken :oops: )
Ik loop nu stage bij een lio student en zij plant gewoon haar dagen in en meestal ook die van haar mentor.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 06 aug 2007, 11:14

Nu komt mijn LIO-stage toch wel erg dichtbij! De kriebels en zenuwen zijn aanwezig. Ik heb onderhand veel gelezen om je LIO goed te starten. Ik heb nu nog 2 weken waarin ik een en ander wil gaan doen. Ik heb de laatste vrijdag voor het begin van het schooljaar een vergadering en daarna gaan we even de klas in. Dan zal ik de meeste informatie wel horen. Toch begin ik nu weer sterk aan mezelf te twijfelen. Ik heb tot nu toe nog niets voorbereid. Mede omdat de school dicht is. Ik zou dus b.v. leerlinggegevens willen bekijken, de methode inzien etc. Maar dit is denk ik allemaal iets voor de eerste weken. Ik vraag me daarom af wat anderen doen voor een goede voorbereiding. Ik zelf wil de komende twee weken mappen aanleggen. 1 map met werkbladen en kopieerbladen. (voor even tussendoor) en 1 map voor expressie (muziek, drama, b.v.) Zo heb ik altijd wat achter de hand. Misschien dat ik een slechte voorbereidster ben maar ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor JufMalika op 06 aug 2007, 19:42

Misschien kun je wat gaan zoeken in de OBD of op de hogeschool omtrent de vakken voor de bovenbouw (in jou geval gr. 7)
Je kunt dan mappen aanleggen voor bijvoorbeeld drama en muziek, spellen, WO etc.

Maar ook rekenwerkbladen en taalwerkbladen etc.
Leer mij het zelf te doen (Freinet).
Avatar gebruiker
JufMalika
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 20:46
Woonplaats: LIMBURG

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor jufSilvana op 07 aug 2007, 20:20

De enige tip die ik kan je geven, is de eerste paar dagen goed en gericht observeren. Ik heb een half jaar geleden mijn LIO afgerond in groep 7-8 van een jenaplanschool. De eerste week begon in blanco, naar mate de week vorderde leer je hoe de klas in elkaar zit. Het is sowieso verstandig om spelletjes achter de hand te hebben, het boek energize is daar erg geschikt voor. Op deze manier kan je een band op bouwen met de kinderen, waar de erg veel aan zal hebben.

Heel veel succes, en ga dingen uitproberen, daar is je LIO super geschikt voor.

groetjes Silvana
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype: Jenaplan

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 08 aug 2007, 15:13

Dank jullie voor de tips. Ik ga dat boek wel even opzoeken. Het gaat inderdaad vaak om korte dingen voor tussendoor. Verder moet ik het echt gewoon op me af laten komen, alhoewel ik daar erg veel moeite mee heb. Even een vraag voor juf Silvana. Zoals ik het bereken was jij ook halverwege het jaar klaar. Heb jij de deeltijd of een verkorte opleiding gedaan? Ik doe namelijk de opleiding ook verkort en begin in augustus meteen met 3 dagen.
Ben verder ook benieuwd naar de ervaringen m.b.t. het begin van jullie LIO. Hoe ging dat? Meteen de 2e dag voor de klas. Of eerst een week kijken? En hoe verliep de samenwerking met de groepsleerkracht?
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor jufSilvana op 08 aug 2007, 15:20

Ik had het geluk dat ik een mega goede begeleidster had. Zij had echt de klas in haar vingers.
De eerste paar dagen ben ik echt gaan observeren. Tijdens die dagen heb ik individuele kinderen begeleid tijdens de in structietijden en heb ik spelletjes gedaan in de kring. Verder ben ik de weken daarna steeds meer gaan doen, ik ben wel iemand die leert door te kijken en dan pas door te doen. Gelukkig had ik die mogelijkheid ook van mijn mentor. Je moet daar wel echt afspraken over maken en elke dag even evalueren.
Na een maand in de klas te zijn gaf ik praktisch de hele dag les.
Ik lees net dat mijn vorige berichtje niet klopt, mijn LIO lijkt al heel lang geleden, maar is niet zo haha :D Ik ben begonnen rond kerst 3 dagen voor de klas en dan de vierde dag voorbereiding. Ik heb inderdaad ook de verkorte opleiding gedaan, in 3 jaar namelijk.

Als je nog vragen hebt, let me know
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype: Jenaplan

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 10 aug 2007, 17:31

Harstikke bedankt! Als ik nog even wat mag vragen.. Vanaf kerst ben je dus 3 dagen gaan stagelopen. De overige 2 dagen wat deed je toen? Je afstudeerscriptie neem ik aan? Had je daarnaast ook nog opdrachten vanuit school? Ik namelijk wel. Hoop dus dat ik het ga redden met mijn tijd. Hoe heb je/ of hoe hebben anderen de tijdsdruk ervaren? Hiermee bedoel ik: je loopt hiervoor gewoon stage en de groepsleerkracht verricht alle overige taken. Tijdens je LIO houd je je daar ook ineens mee bezig (vergaderingen, toetsen verwerken, ouderavonden etc.). Heb je hier vol in mee gedaan? Of was je aanwezig en heb je vooral geluisterd?

Dat was het dan wel hoor! Verder moet ik het ook maar gewoon lekker op me af laten komen. Gaat toch bij iedereen anders. Maar ben dus wel nog even benieuwd naar bovenstaande!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Juf Wilma op 10 aug 2007, 19:31

Vanaf kerst ben je dus 3 dagen gaan stagelopen. De overige 2 dagen wat deed je toen? Je afstudeerscriptie neem ik aan? Had je daarnaast ook nog opdrachten vanuit school? Hoe heb je/ of hoe hebben anderen de tijdsdruk ervaren? Hiermee bedoel ik: je loopt hiervoor gewoon stage en de groepsleerkracht verricht alle overige taken. Tijdens je LIO houd je je daar ook ineens mee bezig (vergaderingen, toetsen verwerken, ouderavonden etc.). Heb je hier vol in mee gedaan? Of was je aanwezig en heb je vooral geluisterd?

Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar... ik begin rond kerst met mijn Lio in groep 6. voor die tijd ga ik in ieder geval 2 weken stagelopen in deze groep (ben er net 14 maanden uitgeweest dus nu ist belangrijk dat ik niet weer 6 maand niet voor de klas sta). vanaf wanneer ben je betrokken bij de organisatie op school, zoals vergaderingen, deelnemen in commisies en hoe stel je je dan op? Ik ben een 'kat-uit-de-boom-kijker' en heb snel het gevoel dat ik niet 'het recht/de kennis' heb op mee te praten, maar je wordt ook beoordeeld op je inzet...verwachten ze dan ook dat je meteen mee gaat praten of mag je eerst kijken hoe alles gaat op de stageschool?
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor miekiemousie op 10 aug 2007, 19:42

Ik heb zelf in mijn 3e jaar al volop meegedaan met de vergaderingen. Toen was ik inderdaad meer toeschouwer dan dat ik daadwerkelijk iets zei. Wel heb ik in mijn 3e jaar ook al deelgenomen aan een commissie, de sintcommissie. In mijn vierde jaar werd ik echt gezien als volwaardig leerkracht. Ik heb dan ook echt aan alles deelgenomen. Aan sommige dingen meer als toeschouwer, maar soms ook heel actief. Ik neem aan dat het team je de tijd geeft om rustig in te komen. Het is helemaal niet erg als je aanwezig bent, maar niks zegt. Je toont al inzet omdat je erbij bent. Als je er meerdere malen bij bent, voel je je waarschijnlijk zekerder en voel je ook aan als je inbreng gewenst is.

En je afstudeerjaar, die is zwaar. Je bent leerkracht tijdens je LIO, maar je hebt er ook nog je studie bij. Die combinatie is mij best zwaar gevallen, vooral omdat ik naast mijn LIO ook nog mijn stage voor gym moest lopen. Maar je weet waar je het voor doet!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor jufSilvana op 11 aug 2007, 09:40

Het valt me al op, dat je er erg over nagedacht hebt, ik was lang niet zo goed voorbereid.

Op de PAbo in Leiden was het zo, dat je één dag terug moest komen, dat was voornamelijk een ochtend waardoor ik ´s middags tijd had voor mijzelf. De andere dag was voornamelijk voorbereiden van de gehele week, ook was het de bedoeling dat je groepsoverstijgende activiteiten zou uitvoeren. In pricipe heb je dus een halve dag voor jezelf, dat kan besteed worden aan voorbereiding, maar ook aan je scriptie. Ik had het geluk dat we geen scriptie hoefde te maken.
Ik had ook nog enkele opdrachten vanuit de pabo, maar als je echt dingen gaat plannen, moet dat wel lukken. Ik had mij voorgenomen om elke 3 weken zeker een opdracht af te hebben. Maar ja ik had dan oopk maar 5 opdrachten. Ik weet niet hoe dat bij andere zit.

Ik moet wel zeggen dat ik het heel druk had. Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met mijn weekendbaantje. Mijn LIo vond ik belangrijker.

Wat de activiteiten betreft die naast het lesgeven erbij komen, daar kan ik heel kort over zijn. Er wordt van je verwacht dat je aanwezig bent. En dat wordt al op prijs gesteld. Ik ben vooral aanwezig geweest, had verder weinig inbreng. Alleen als mij iets gevraagd werd gaf ik antwoord. Er is trouwens wel een verschil tussen betaalde LIo en onbetaalde LIO. Mijn Lio was onbetaald, waardoor ik meer als stagiaiare gezien werd die in haar laatste jaar zit.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel

groetjes
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype: Jenaplan

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 11 aug 2007, 15:08

Net als Juf Wilma ben ik ook een kat uit de boom kijker! Maar aan de andere kant als ik me zeker en op mn gemak voel laat ik wel van me horen. Ik leer ontzettend door te kijken en observatie. Ik hoop ook dat ik het gewoon rustig aan kan doen. Je groeit tenslotte als je je veilig voelt. Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik echt wat aan. Ik heb nu een goed beeld. Het hangt gewoon af van je zelf. Aanwezigheid is dus eigenlijk het belangrijkste. Ik heb dus wel een afstudeerscriptie en 1 grote opdracht. Verder dan nog mn portfolio. Dit ga ik dus de overige 2 dagen doen. Moet dus gaan lukken!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor jufSilvana op 11 aug 2007, 17:22

Ik wens je heel veel succes!!! En met zo´n instelling moet dat zeker lukken :D
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype: Jenaplan

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 22 aug 2007, 14:27

Inmiddels heb ik mn eerste week erop zitten! Heb lekker meegekeken en ik ga volgende week echt beginnen. Wat ik me afvraag.. Ik ga niet voor groep 7 staan maar voor een combinatiegroep 6/7. Ik heb er erg veel zin in maar kijk er ook tegen op. Als ik zie hoe de leerkrachten het doen.. Pff wat zwaar zeg. Je moet continu verder denken en zodra je wat verzint voor de ene groep moet je om de andere groep denken. Ik ben dus wat bang dat ik het de eerste weken ontzettend zwaar ga krijgen. Nu zal dit ook wel het geval zijn en waarschijnlijk geldt dit voor iedereen die net begint. Toc vraag ik mij af of jullie tips hebben om zo snel mogelijk een combi groep onder de knie te krijgen maar ook hoe je de eerste weken 'fris en helder' door kan komen?

Alvast bedankt !!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Geoffrey op 22 aug 2007, 14:57

Maak elke dag een tijdsplanning, van uur tot uur. Ik heb zelf groep 6-7 gedraaid, dus ik heb daar nog wel wat voorbeelden van. Zorg dat je voor elk 'gesplitst' moment (waarop groep 6 en 7 allebei iets anders doen) weet wat welke groep precies aan het doen is. En zorg er ook voor dat kinderen exáct weten hoe ze met zulke momenten om moeten gaan. Dus: dat ze weten wát ze moeten doen als ze klaar zijn, wat ze moeten doen als ze iets niet snappen, etc. In een combinatieklas is zelfstandig werken het toverwoord. Je zult merken dat het in het begin even zoeken is, maar dat je uiteindelijk wel momenten zult vinden waarop je wat meer de tijd kunt nemen voor de kinderen. Het valt uiteindelijk allemaal wel mee, hoor... en groep 6/7 is een ontzettend leuke combinatie om les aan te geven :).

Ik zal je een PB'tje sturen met voorbeelden van dag- en weekplanningen.

Alvast succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Kimberley1985 op 22 aug 2007, 17:59

Geoffrey zou je mij die ook kunnen sturen, ik ga nl in 6/7 of 7/8 mijn lio lopen in januarie, dus ben ook wel benieuwd!
Kimberley1985
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 05 dec 2006, 20:54
Woonplaats: schiedam
Groep: 6
Schooltype: rk,-pc
PABO jaar: 4

VorigeVolgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast