[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 22 aug 2007, 18:43

Dankjewel Geoffrey! Echt stom maar mijn zenuwen beginnen nu pas echt. Omdat ik weet dat ik het volgende week echt zelf moet gaan doen! Ga je ineens twijfelen aan alles en nog wat. Vooral het luistergedrag van de kinderen. Maar ja daar moet ik toch echt zelf voor zorgen! :D Dat gaat ook lukken. Ik hoop dat mn vermoeidheid wat gaat meevallen en ik genoeg energie heb voor mn opleiding. Ik ga morgen kijken naar mn planning. Wat ik me nog afvraag: loop je als leerkracht in een combigroep niet telkens weer tegen het zelfde aan. Dus tekort aandacht voor de andere groep. Of dat de andere groep continu aan het praten en kletsen is.. Je kan hier niet steeds op ingaan..
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Geoffrey op 22 aug 2007, 21:01

Mijn ervaring is dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dat het dan wel meevalt. Je bent immers heus niet de hele tijd door aan het uitleggen en er zijn gerust genoeg momenten waarop beide groepen tegelijk zelfstandig aan het werken zijn. En kinderen wennen er ook wel aan dat ze op bepaalde momenten gewoon echt stil moeten zijn en dat ze geen beroep op jou kunnen doen. Stel heel duidelijke regels over wat kinderen moeten doen als jij niet beschikbaar bent: dan moeten ze zelf hun problemen op kunnen lossen tot het moment dat jij even een rondje door de klas kunt doen. En praten tijdens het werken: dat is niet specifiek voor combinatieklassen hoor. Dat moeten die kinderen gewoon niet doen als ze weten wat goed voor ze is ;).

Zelfstandig werken en uitgestelde aandacht zijn de toverwoorden in combinatieklassen. Ik had zelf ongeveer een maandje nodig om het principe op te pakken (ik had vóór mijn LIO ook nog nooit in een combinatieklas in het reguliere onderwijs gewerkt), maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt zul je je afvragen waar je je ooit druk om hebt gemaakt.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 24 aug 2007, 10:04

Ik moet het ook gewoon over me heen laten komen. Ben al zo ver gekomen dan kan dit toch niet het moeilijkste zijn..! Ga nu alles voorbereiden m.b.v. jouw schema (van Geoffrey). Goede voorbereiding is het halve werk! De klas is gewend aan zelfstandig werken en uitgestelde aandacht. Ze zitten al 2 jaar in een combiklas. Wat dat betreft voorzie ik geen problemen. Die kan ik hoogstens zelf maken. Het enige wat ik denk ik moeilijk ga vinden is de tijd tussen de lessen door. Als eenmaal iedereen werkt dan lukt het wel. Ontzettend bedankt dus. Als er anderen zijn die tips hebben voor het draaien van een combiklas hoor ik het graag!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 30 aug 2007, 11:58

Even een bericht van hoe het loopt.. Allereerst Geoffrey: ik gebruik je planning hoor! Heb alles leeggehaald en gelijk een aantal uitgeprint. Kan het zo invullen ideaal.
Verder loopt het eigenlijk gewoon! De kinderen zijn gewend om in een combiklas te zitten. Wat dat betreft gaat het goed. Waar ik nu erg tegen aanloop is het 'uittesten' van de kinderen. Er staan 2 leerkrachten voor de groep + ik. Je merkt dat ze naar de andere 2 goed luisteren maar mij nog aan het testen zijn. Moet continu waarschuwen en namen op het bord schrijven. Vind dit vreselijk want het wordt een negatieve spiraal.. Vraag me af hoe lang het nog duurt. Ik blijf voet bij stuk houden, dat moet ook wel. Mn collega's vertellen ook dat dit echt heel normaal is. Toch is het erg frusterend. Dat er niet meteen geluisterd wordt. Hoe ervaren andere, startende of LIO'ers, dit? En hoe ga je ermee om? Ben benieuwd... Verder de vermoeidheid.. Dat is echt niet normaal! Vandaag gewoon hele dag niks doen omdat ik echt zo moe ben. Hoop dat dit in de loop der tijd ook iets minder wordt... :lol:
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 05 sep 2007, 16:50

Ik zou graag reacties willen van mensen die ook net zijn begonnen met hun LIO of 1e jaar. Want ik zie door de bomen even het bos niet meer... Zit er even helemaal door heen. Hoor gelukkig vanuit mn stage dat het normaal is en dat je even door de eerste weken heen moet. Maar o wat vind ik dat moeilijk. Moet gewoon veel strenger zijn blijkbaar en dat ben ik al voor mn gevoel ontzettend. Maar het luisteren gaat gewoon niet goed. Daarnaast ben ik echt heel erg moe. Ga het liefste na het eten naar bed! Ik ben erg benieuwd naar anderen, maar ook ervaringsverhalen van de mensen die al weer wat jaartjes voor de klas staan! Dat helpt misschien iets meer om het besef te krijgen dat niet alles aan mij ligt!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Geoffrey op 05 sep 2007, 17:23

Valt nog niet mee, hè... volledig voor een bovenbouwgroep staan waarbij je alles zelf moet regelen en oplossen? Mijn ervaring is inderdaad: ja, het hoort erbij. Ik kan er niet helemaal over meepraten, want ik heb als voorbereiding op mijn LIO een half jaar gewoon één dag per week stage gelopen in die klas. Dus die kinderen kenden mij al, ik kende hen al en de noodzaak voor uitproberen was ook wat minder. Maar ook in die stage waren de eerste lessen niet mijn beste.

Het is waarschijnlijk handiger als je even wat concreter omschrijft wat dat 'uittesten' nu precies inhoudt. Wat voor die kinderen waarschijnlijk wel moeilijk is, is dat ze nu drie verschillende leerkrachten hebben. En elke leerkracht gaat anders om met dat soort dingen.

Ik heb mezelf (door schade en schande) aangeleerd om maar één keer te waarschuwen, en niet meer. Tuurlijk, een kind kan een keer iets verkeerd doen. Maar na één waarschuwing moet het klaar zijn. Zo niet, dan een sanctie. Op die manier leer je kinderen dat als jij ze waarschuwt, dat ze ook gewoon moeten luisteren. Verder maak ik ook onderscheid tussen een 'overtreding van de regels' en brutaliteit. Als een kind een keer de regels overtreedt (bijvoorbeeld kletsen) en niet na een waarschuwing stopt, zal ik hem even apart zetten, of een klein klusje geven of wat dan ook. In ieder geval niets ernstigs. Maar bij een grote mond heeft een kind direct een probleem. Geen waarschuwing: dan krijgt ie direct een portie strafwerk, dat ook direct gemaakt moet gaan worden. Als ik immers mijn best doe om het voor die kids zo gezellig mogelijk te houden, heb ik geen zin om me te laten afbekken door een koter die een kop kleiner is dan ik.

Kortom: als kinderen brutaal zijn, moet je ze dat zo snel mogelijk afleren. Laat op een brutale mond een onmiddellijke en zeer vervelende consequentie volgen: dat moet je niet pikken. En wat betreft andere 'overtredingen'... maak je daar niet zo heel veel zorgen over. Zorg dat je niet te vaak waarschuwt: als jij expliciet hebt verteld wat je wel en niet van kinderen verwacht, hoeven kinderen niet gek op te kijken als ze een probleem hebben wanneer ze toch iets doen wat niet mag.

Succes! Het komt echt wel goed :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 05 sep 2007, 18:10

Goh wat ontzettend fijn om dit even te lezen. Ik hoor op mn stage wel van collega's dat het erbij hoort. Maar toch voelt het erg vervelend en baal ik er ontzettend van. Had vandaag een ontzettende rotdag. Het uittesten tja.. Vooral doorgaan bedoel ik ermee. Je noemt een naam omdat die persoon moet gaan werken of stil moet zijn, vervolgens gaat de persoon gewoon door. Ik besef nu al, door het lezen van je bericht, dat ik al veel te lang doorga! Wat erg zeg. Ik noem soms wel 5x een naam voordat ik het gevolg presenteer! Dus daarin ben ik al niet consequent en dus ook veel te makkelijk.

Tja verder zit ik ook nog heel erg met de straf. Wat kan wel en wat niet. Maar ook wat kun je allemaal doen.. Misschien rare vraag maar ik heb gewoon nog weinig te maken gehad met straffen en belonen tijdens mn voorgaande stages. Ik heb dus nog nooit gedacht aan strafwerk. Puur omdat ik altijd heb begrepen dat je dat eigenlijk niet moet doen. Verder vind ik het ook gewoon lastig met wat ik met de kinderen aan moet als ze te ver zijn gegaan. Eerst apart zitten en dan? Naar een andere klas is bij ons gebruikelijk. Maar kan moeilijk 5 kinderen naar een andere klas sturen.

En ik kijk toch echt naar mezelf dus, omdat ik vind dat als ik bezig ben met 5 of 6 kinderen die niet luisteren er bij mij iets verkeerd gaat... Of zie ik dat verkeerd? Weet ook dat ik gewoon nog zo druk in mn hoofd ben met het draaien van de combiklas. Dat het vaak tussendoor gaat. Ook laat ik me ontzettend afleiden door de andere groep die werkt. Heb meer oog voor hun dan voor de groep die ik lesgeef. Zo zie en hoor ik alles.. Ook niet altijd goed! Zal ook even de andere topics gaan lezen! Alvast ontzettend bedankt weer voor je reactie Geoffrey. Dat steunt me!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor miekiemousie op 05 sep 2007, 18:27

Tja verder zit ik ook nog heel erg met de straf. Wat kan wel en wat niet. Maar ook wat kun je allemaal doen.. Misschien rare vraag maar ik heb gewoon nog weinig te maken gehad met straffen en belonen tijdens mn voorgaande stages. Ik heb dus nog nooit gedacht aan strafwerk. Puur omdat ik altijd heb begrepen dat je dat eigenlijk niet moet doen. Verder vind ik het ook gewoon lastig met wat ik met de kinderen aan moet als ze te ver zijn gegaan. Eerst apart zitten en dan? Naar een andere klas is bij ons gebruikelijk. Maar kan moeilijk 5 kinderen naar een andere klas sturen.

Als je de kinderen daadwerkelijk de klas uit stuur, zal je waarschijnlijk niet eens aan die 5 komen. De kinderen hebben bij nummer 1 dan al door, o, ze meent het echt. Misschien volgt er nog een nummer 2. En al stuur je er op één dag 5 naar een andere klas, dan is het meteen in één keer duidelijk!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 05 sep 2007, 19:08

oo wat erg maar je hebt ook gewoon helemaal gelijk. Ik ben altijd veel te erg/ ver aan het nadenken. Heb er nl maandag wel 3 uitgestuurd (naar de andere groepsleerkracht). Het was heerlijk rustig in de klas en er werd daarna goed gewerkt. Het was duidelijk gewoon. Heerlijk. Toen deed ik het wel en ik zag ook meteen resultaat. Vandaag deed ik het niet. Met de gedachte al weer van 'kan niet eeuwig blijven doorgaan'. Besef nu ook wel dat dat niet eeuwig door blijft gaan omdat niemand het leuk vind om buiten de klas te moeten werken. Maar waar ik vandaag bang voor was dat ik straks bij nummer 7 zou eindigen.. Stom want zo ver komt het in helemaal niet. Ga hier dus maandag meteen mee aan de slag. Heb er helemaal zin in haha :lol: Nee hoor.. maar door dit topic ben ik gaan inzien dat ik eigenlijk verkeerd zit.. Het steeds verleggen van mijn grenzen zorgt voor onduidelijkheid. En kinderen willen duidelijkheid... Moet gewoon goed komen!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Geoffrey op 05 sep 2007, 20:18

Mieke heeft helemaal gelijk. Tuurlijk, straf geven is niet leuk, maar soms nodig. En natuurlijk voel je je dan bezwaard van "oh gut, wat doe ik dat arme kind toch aan...", maar dat arme kind was er toch zelf bij toen hij de boel verpestte? Als een kind straf krijgt, is het z'n eigen schuld, punt uit. En je kunt nog zoveel gesprekken voeren over dat een kind rekening moet houden met andere kinderen, of met jou als leerkracht: kinderen zijn meestal alleen maar geïnteresseerd in wat goed voor zichzelf is. En zodra ze erachter komen dat bepaald gedrag ervoor zorgt dat zij uit de klas gegooid worden, zullen ze zich wel twee keer bedenken voor ze dat gedrag vertonen.

In mijn LIO-stage was ik het op een gegeven moment zó zat dat ik de boel maar eens gevisualiseerd heb. Ik heb een schoenendoos genomen, die met zwart papier beplakt en daar met grote letters "strafdoos" op geschreven. Die doos heb ik op een goed zichtbare plek in de klas gezet. Op maandag heb ik uitgelegd dat ik vanaf dat moment de strafdoos in zou voeren omdat het luisteren niet zo goed ging. De kinderen mochten allemaal een straf bedenken en op een rood papiertje schrijven (wel aan de hand van bepaalde criteria, natuurlijk). Dat werden dan dingen als 'de boekenkast opruimen na schooltijd' of 'een ochtend of middag niet in je groepje zitten' of iets dergelijks. Die papiertjes werden in de doos gegooid. En op het moment dat een kind het verbruid had, mocht hij een papiertje uit de strafdoos pakken.

Ik geloof dat ik dat ding twee keer heb moeten gebruiken. Daarna luisterden de kinderen weer prima: ik hoefde maar naar die doos te kijken en dan hield het kind meteen z'n mond dicht. Op een gegeven moment, na een week of twee, was ik die hele strafdoos alweer bijna vergeten toen ik van een moeder de vraag kreeg of dat ding nu echt nodig was, omdat haar kind zich er ongemakkelijk bij voelde. Ik vertelde toen wel heel duidelijk dat het als tijdelijke pedagogische maatregel wel even nodig was geweest, maar dat het nu inderdaad niet meer hoefde. Ik heb de doos toen ingepakt in cadeaupapier, de kinderen beloningskaartjes laten schrijven (blauwe voor individueel en groene voor de hele klas) en de doos is de rest van het schooljaar door het leven gegaan als 'beloningsdoos' :).

Dit is dus een héél concreet voorbeeld van oorzaak en gevolg. Ik weet niet of deze methode de beste pedagogische maatregel is die er te bedenken valt, maar bij mij werkte het wel vrij goed. Het nadeel is echter wel dat gevoelige kinderen zich er inderdaad wat ongemakkelijk bij kunnen voelen, maar als 'noodmiddel' werkt het uitstekend.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor meesterlaus op 05 sep 2007, 20:21

En kinderen willen duidelijkheid... Moet gewoon goed komen!

Misschien morgen met de kids erover praten! Dat je het jammer vind dat je de laatste paar dagen net iets te veel hebt moeten waarschuwen!
Meteen ook de sancties afspreken die je vanaf nu gaat inzetten als er iets gebeurd wat jou niet zint!

Lijkt me ook zwaar ook zoiets! Ga dan nu naar het 2e jaar en moet dan dagdelen gaan draaien...maar jij zit al met hele dagen :shock:
Succes!
Groeten,
Laurens


2013-16: Groep 7
2011-13: Groep 4
2010-11: Groep 3
meesterlaus
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 388
Geregistreerd op: 01 feb 2007, 10:32
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 11 sep 2007, 18:08

Nou het gaat gelukkig al stukken beter vergeleken met vorige week! Vandaag is er echt hard gewerkt net als gister. Kinderen luisterden ook beter. Ik heb er wel weer een aantal buiten de klas laten werken. Dat is gewoon gelijk een stuk rustiger. Daarna is het goed ook. Want ze vinden het niet leuk. Moet dus even voet bij stuk houden. Voel me ook weer wat beter hierdoor en krijg meer zelfvertrouwen. Dank jullie voor alle hulp en tips (tot nu toe! :D )
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor Lotteke op 02 jan 2008, 20:43

Hoi Linda
Wat leuk om jouw berichtjes te lezen! Het lijkt wel een soort dagboek, mooi om te lezen hoe jij vooruitgaat en steeds weer leert! Waar je in het begin er helemaal doorheen zat, voel je nu dat het weer veel beter gaat! Echt gaaf om dat proces te lezen!
Ik moet maandag beginnen, zie er ook enorm tegenop maar ik vind jouw berichtjes wel bemoedigend hoor, het is ook gewoon lekker als je hier bij allemaal mede- collegas even je verhaal kwijtkunt en ook nog eens goede adviezen krijgt.
Je Lio is nu zeker bijna afgelopen? Hoe gaat het nu?
Groetjes Lotteke
Lotteke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 58
Geregistreerd op: 23 mei 2007, 09:50
Woonplaats: Gouda

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor lindajuf op 03 jan 2008, 10:26

hoi Lotteke,

even een update van mijn dagboek... :lol:

Het gaat af en aan... Ik heb dagen die prima lopen waarop ik mij gewoon een echte leerkracht voel en denk 'ja ik kan het'. Er zijn ook drakendagen. Dan loopt het gewoon niet. Kinderen zijn onrustig en ik moet wel 10x waarschuwen. Ik besef dit achteraf heel goed. Ik kan dan ook terughalen waar het vandaan komt. Ik stel op zo'n dag mijn grenzen uit. Ik verschuif ze door steeds te blijven waarschuwen en niet in te grijpen. Daarnaast heb ik 2 totaal verschillende begeleiders. Bij de een voel ik me veel meer op mijn gemak, die dagen gaan goed. Bij de ander niet en dat zijn vaak ook de rotdagen. Het vervelende is alleen dat die ene begeleider dus niet mijn compententies ziet. Deze begeleider heeft dus grote twijfels bij mijn kunnen wat ook steeds geuit wordt.. Ik word hier steeds onzekerder van en ga hierdoor nog slechter presteren... Ik moet nu nog 2 maanden. Daarnaast moet ik mijn hele scriptie nog in elkaar zetten. Wordt nog even pittig en hoop dat ik het haal. Ben blij als mijn stage afgelopen is en ik voor een eigen klas kan.... Maarja dan zal ik de komende 2 maanden eerst nog moeten doorkomen en heel veel mijn best moeten doen op die ene dag.

Het is dus voor mij nu een kwestie van volhouden. Maar het vergt gewoon bereveel energie deze stage en het levert niets op. Mede door het ontbreken van vertrouwen in mij van mijn ene begeleider... Ik ben nog steeds uitgeput 's avonds en moet het weekend en mn vrije dagen helemaal opladen. Dit is erg zwaar... Toch blijf ik doorzetten want ik weet waar ik het voor doe. Ik heb al heel veel geleerd en de komende 2 maanden ook vast. Ik hoop alleen op een goede beoordeling..... Jij alvast heel veel succes!

1 tip: blijf bij jezelf.... en vooral in jezelf geloven als het even niet gaat.. Succes!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LIO in groep 7 komend jaar.. iemand nog tips?

Berichtdoor sann op 03 jan 2008, 10:42

leuk te lezen dat het la beter gaat.

hebben je begelieders geen overleg onderling? Dan moet die toch weten dat het bij de andere wel beter lukt? Probeer je erover te zetten en op die dagen hetzelfde te doen als bij die andere begeleider.

de vermoeidheid: die heb ik sommige perioden ook hoor en sta nu toch al 5 jaar in het onderwijs. Ik wil steeds alles goed en dat vergt veel energie, veel tijd in weekends en vakanties gaant dan ook in school kruipen...
maar ik blijf het de moeite waard vinden, ik doe het veel te graag!

nog veel succes en volhouden ook die dagen die niet zo goed lukken met die andere begeleider, je kunt het!
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

VorigeVolgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten