LiO-stage in groep 3

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

LiO-stage in groep 3

Berichtdoor mo3alima op 21 aug 2007, 18:39

Ik ga mijn Lio stage in groep 3 lopen, heeft iemand nog tips voor mij omtrent klassenmanagement (regels etc..)
Welke stilte teken kan ik b.v gebruiken, en hoe ga je om met drukke kinderen die de groep verstoren.

Wie heeft tips voor mij??
mo3alima
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 21 aug 2007, 18:34
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LiO-stage in groep 3

Berichtdoor Geoffrey op 21 aug 2007, 19:54

Wat betreft drukke kinderen die de groep verstoren... een ochtendje aan de kapstok ophangen wil nog wel eens helpen :lol:

Maar alle gekheid op een stokje: in dit forum viewforum.php?f=8 vind je tientallen tips die je verder kunnen helpen. Lees de onderwerpen daar maar rustig door. Wellicht kun je aan de hand van de tips die je daar ziet wat concretere vragen stellen. Succes alvast!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: LiO-stage in groep 3

Berichtdoor lindajuf op 22 aug 2007, 18:47

Er zijn zoveel manieren voor een stilteteken. Je moet hier je eigen manier in vinden. De ene leerkracht steekt de hand omhoog. De andere leerkracht telt af van 3 naar 1 (of van 1 naar 3!!), klapt in de handen, zingt een lied, etc.. Je moet in ieder geval steeds voor dezelfde structuur zorgen. Dus steeds op dezelfde plek gaan staan. En niet achterin de klas beginnen met het vragen naar stilte. Altijd een vaste plek met een teken. Dan leren de kinderen op den duur al snel om stil te zijn en hoef je nog amper iets te doen. Succes!

Voor de drukke kinderen.. Ik denk toch echt dat je dat op je af moeten laten komen. Het is zo wisselend per kind hoe je er mee om moet gaan. Het ene kind is druk en kan hier niets aan doen. Terwijl een ander druk kind wel rustig kan zijn. Je moet dus naar het kind en de situatie kijken.
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: LiO-stage in groep 3

Berichtdoor mo3alima op 23 aug 2007, 20:39

Bedankt voor jullie tips, ik zal eraan denken. En wat de onrustige kinderen betreft moet ik duidelijke afspraken met de kinderen maken. Ik heb nog maar een dag voor de klas gestaan, misschien moet ik het tijd geven.
mo3alima
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 21 aug 2007, 18:34
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LiO-stage in groep 3

Berichtdoor lindajuf op 24 aug 2007, 09:57

Ook ik begin volgende week echt met lesgeven. Heb nu 3 dagen meegekeken en ga volgende week zelf lesgeven. Erg veel zin in maar ook erg veel zenuwen. 1 ding is erg belangrijk. Dat zie, lees en hoor ik overal. Consequent zijn! En juist in het begin duidelijk zijn, regels consequent hanteren etc.. Als je dit in het begin niet goed doet zal dit later ook moeilijk lukken. Nu moet ik zelf ook nog alles ontdekken maar dit is iets wat ik voor mezelf als doel stel. Consequent zijn en zorgen voor duidelijkheid in de klas. Succes!
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast