[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Moeilijke groep ...

Moeilijke groep ...

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Moeilijke groep ...

Berichtdoor teacher20 op 27 sep 2007, 16:31

Ik ben sinds een 3 weken gestart met mijn LIO in groep 7. Ik deel de klas met een collega en geef zelf twee dagen les aan deze groep. Het is een erg drukke groep: kinderen reageren op elkaar, het duurt lang voordat het stil is, lesovergangen duren erg lang en het is moeilijk voor de kinderen om lang zelfstandig te werken. Vorig jaar heeft deze klas 4 leerkrachten ‘versleten’ (3 overspannen, de 4e heeft het jaar afgemaakt).

Sommige dagen gaat het bij mij redelijk, andere dagen gaat het helemaal niet. De kinderen zijn erg druk, reageren constant op elkaar en praten gewoon door alles en iedereen heen. Andere dagen daarentegen lukt het mij wel om er een goede dag van te maken.

De kinderen zijn stuk voor stuk superaardig, maar als ze samen een groep vormen, dan gaat het mis. Ik vind het vervelend en ben vaak na een dag doodop. Ik heb het gevoel dat ik niet kan lesgeven, terwijl ik eigenlijk weet dat ik dan in een eerder stadium van de opleiding al zou zijn afgevallen. Ik houd aan veel dagen een vervelend gevoel over en dat wil ik niet een jaar zo houden.

In een gesprek met mijn coach (tevens collega waar ik de klas mee deel), geeft zij aan ook zo’n soort baaldagen ertussen te hebben. Ook bij haar gaat het met ups en downs. Ook heb ik gesproken met de laatste vervangster van vorig jaar: zij gaf aan dat ook zij vaak thuis zat en niet meer wist wat te doen… Ik wil niet dat ik ook zo een jaar lang zit, maar misschien wil ik wel te veel, maar ik wil zo graag dat er meer rust in de klas komt en dat ik op een normale manier les kan geven.

Vorig jaar en de jaren daarvoor had ik supergoede beoordeling voor stage. Ik had eigenlijk nergens problemen mee, maar nu tijdens mijn LIO loop ik tegen dit (of deze) proble(e)m(en) op. Ik vraag me daarom ook af: ligt deze situatie aan mij en vooral: wat kan ik eraan doen?

Ik vond het fijn om hier even mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik hoop dat jullie tips / ideeën hebben over een mogelijke aanpak.

Alvast hartstikke bedankt allemaal!
teacher20
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 sep 2007, 16:28
Groep: 7
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Kim20 op 27 sep 2007, 17:17

Het belangrijkste binnen de klas is een fijne sfeer.
Ik zou de komende tijd extra veel aandacht daar aan besteden, de rest komt wel.
Voorwaarde om te kunnen leren is dat iedereen zich fijn voelt, dan kan je daar nu beter in investeren.

Je zegt dat ieder kind een schat is maar het als groep niet lukt, wat is het probleem?
Heb je groepsvorming, zijn er een paar die de hele klas op z'n kop zetten, of vallen er een paar buiten de boot?

Je kunt bezig met energizers, maar ook tijdens de gym kan je heel goed aan het groepsgevoel werken.
Ik ben nu bezig met de opleiding voor bewegingsonderwijs blok 3 en wij hebben een les hier specifiek over gehad.
Beloon kinderen als het goed gaat door iets eerder te stoppen en een (educatief) spel te doen.
Benoem dan ook dat de kinderen lekker hebben gewerkt en dat je daarom eerder kunt stoppen en tijd over houdt voor iets leuks.

Dit idee van Juf Hetty vond ik ook erg goed
Legendarisch vind ik mijn ervaringen met een spelletjestoernooi dat ik heb gehouden met een klas waar ik merkte dat er enkele kinderen helemaal uit lagen. Ik maakte een groot schema (tabel) op papier waar alle namen zowel boven als aan de zijkant stonden. In de hokjes moest een krul worden gezet als je tegen diegene had gespeeld. Want elke week was er wel wat ruimte om een spelletje met een klasgenoot te spelen : dammen, schaken, kaarten, mastermind, kwartetten, enz. De clou was natuurlijk dat je alleen maar kon spelen met iemand met wie je nog geen krul had. Het winnen was niet belangrijk, het spelen, en zo heb ik het de kinderen ook uitgelegd. Ze snapten het probleem, ik zag bij sommigen wel wat weerstand maar deed net of ik dat niet merkte en ging vol enthousiasme starten. Het werd een succes, en ook ontroerend, want sommige kinderen bleken toch niet zo "stom". Bovendien was het een gezellig geruis dat IEDEREEN iemand had om mee te spelen, uitsluiting was onmogelijk. Na die periode was het natuurlijk lang niet altijd alleen maar pais en vree, maar wat een niveau van omgaan hadden ze met elkaar bereikt, ik vond het geweldig van die kinderen. Het zat al in hen om goed met elkaar om te gaan maar ze hadden alleen de begeleiding en mogelijkheid nodig om het te ontwikkelen.
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor thomas op 27 sep 2007, 18:06

Zijn jullie al in gesprek geweest met de klas?

Misschien kun je een enquete maken waarin je bijvoorbeeld vraagt hoe ze het vinden, wat er goed gaat, wat er beter kan etc. Doe je dit schriftelijk dan durven meer kinderen eerlijk te reageren omdat ze niet stoer hoeven te doen. Hopenlijk levert dat wat punten op en dan kan je met de klas in gesprek (vergadering) gaan. Je kunt aangeven wat ze hebben geschreven en hoe ze dat samen willen gaan oplossen. Ik doe dit regelmatig in de klas, ook als het goed gaat en hier komen hele goede punten uit.

Je moet ook niet teveel willen, maar werk bijv. 1 week aan 1 thema. Beloon ze als het goed gaat. Ik heb nu bijvoorbeeld een klok op het bord getekend met daarboven de regel: Ik heb dat op tafel liggen wat ik nodig heb. Vorige week was het: Ik ruim stil mijn spullen op.
Zie ik dat het goed gaat kunnen ze minuten verdienen. Op vrijdag kunnen ze die innen. Zelf kiezen ze dan wat die minuten inhouden. Vorige week was het buitenspelen, nu een begin met een dvd maken. Ze mogen maar 1 keer iets kiezen.

Waarom heeft deze groep een lio'er gekregen als ze vorige jaar al zoveel leraren hebben gehad?? Weet je dat? Wij kijken altijd goed in welke groep een lio'er komt. Dit is geen aanval richting jou, maar ervaring (bekendheid in school etc) kan in zo'n groep in je voordeel werken.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor lindat op 28 sep 2007, 23:31

Ik vind het altijd prettig om de kinderen als groep te belonen voor goed gedrag. Zo werk ik bijvoorbeeld met pluimen. Als de groep goed heeft gewerkt krijgen ze een pluim. Een pluim staat voor 5 minuten iets gezelligs doen met de klas. Ze kunnen bijvoorbeeld net zolang sparen tot ze een filmmiddag of spelletjesmiddag kunnen houden. Ook ga ik wel eens even een kwartiertje samen naar buiten. Het gaat er vooral om dat de groep het gevoel heeft samen te werken voor de pluimen. Gevolg bij is dat het heerlijk rustig is in de klas, het groepsgevoel wordt bevorderd en dat we zo nu en dan eens iets gezelligs kunnen doen met elkaar.
lindat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 149
Geregistreerd op: 02 aug 2006, 13:00
Groep: 8
Schooltype: Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor mamajuf3 op 29 sep 2007, 08:45

Tijdens het invallen zag ik ook iets leuks. Een groepsbingo. Telkens als je een dag goed gewerkt hebt als groep mag er een balletje gedraaid worden. Een volle rij is een leuke groepsactiviteit. Niet goed gewerkt met zijn alle, is dus geen balletje draaien.
mamajuf3
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 26 sep 2007, 19:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Juf_Celina op 01 okt 2007, 20:40

Zijn jullie al in gesprek geweest met de klas?

Misschien kun je een enquete maken waarin je bijvoorbeeld vraagt hoe ze het vinden, wat er goed gaat, wat er beter kan etc. Doe je dit schriftelijk dan durven meer kinderen eerlijk te reageren omdat ze niet stoer hoeven te doen. Hopenlijk levert dat wat punten op en dan kan je met de klas in gesprek (vergadering) gaan. Je kunt aangeven wat ze hebben geschreven en hoe ze dat samen willen gaan oplossen. Ik doe dit regelmatig in de klas, ook als het goed gaat en hier komen hele goede punten uit.

Je moet ook niet teveel willen, maar werk bijv. 1 week aan 1 thema. Beloon ze als het goed gaat. Ik heb nu bijvoorbeeld een klok op het bord getekend met daarboven de regel: Ik heb dat op tafel liggen wat ik nodig heb. Vorige week was het: Ik ruim stil mijn spullen op.
Zie ik dat het goed gaat kunnen ze minuten verdienen. Op vrijdag kunnen ze die innen. Zelf kiezen ze dan wat die minuten inhouden. Vorige week was het buitenspelen, nu een begin met een dvd maken. Ze mogen maar 1 keer iets kiezen.

Waarom heeft deze groep een lio'er gekregen als ze vorige jaar al zoveel leraren hebben gehad?? Weet je dat? Wij kijken altijd goed in welke groep een lio'er komt. Dit is geen aanval richting jou, maar ervaring (bekendheid in school etc) kan in zo'n groep in je voordeel werken.

Dat met die klok en die regel erboven is een goeie zeg! Ik loop momenteel ook stage in een drukke klas, waarbij de kinderen constant door elkaar heen kletsen, zomaar opstaan, negatief op elkaar reageren en constant negatieve aandacht eisen. Ik wilde eerst een groepsbeloningssysteem invoeren, waarbij de groepjes stickers konden verdienen, maar zo'n klok is toch wat handiger als je de hele klas wilt meepikken.

Je hebt die klok op het bord getekend? Hoe gaat dat dan in zijn werking? Dus als de kinderen goed gedrag vertonen (bijvoorbeeld door goed naar elkaar te luisteren etc), geef je ze een paar minuten? Teken je die dan op het bord? Hoe pak jij dat aan? Ik wilde eerst een klok maken met hard karton, maar ja, als je het ook kan tekenen...?

Graag je reactie.
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Lotteke op 04 okt 2007, 19:07

Dat is echt een toppertje ja met die klok en die pluimen... ik begin in januari met lio en heb het opgeschreven:D
Lotteke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 58
Geregistreerd op: 23 mei 2007, 09:50
Woonplaats: Gouda

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor thomas op 04 okt 2007, 19:58

Ik teken gewoon een rondje op het bord met wit krijt. Ik teken de streepjes van de 5 minuten en ik teken met geel de minuten (gewoon over de rand van de klok) in. Zijn ze onrustig dan zeg ik weleens van: Als het nou zo en zo gaat kunnen jullie 3 minuten verdienen. Dan evalueren we en bekijken we of ze het gehaald hebben. Soms beloon ik ineens, het gaat zo goed jullie krijgen 5 minuten. Dan zijn ze erg verrast en blij en gaat het een tijd lang rustig verder. Ik denk dat je vaak goed in kan schatten wat even nodig is om een positieve stimulans te geven.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Juf_Celina op 06 okt 2007, 01:35

Ik teken gewoon een rondje op het bord met wit krijt. Ik teken de streepjes van de 5 minuten en ik teken met geel de minuten (gewoon over de rand van de klok) in. Zijn ze onrustig dan zeg ik weleens van: Als het nou zo en zo gaat kunnen jullie 3 minuten verdienen. Dan evalueren we en bekijken we of ze het gehaald hebben. Soms beloon ik ineens, het gaat zo goed jullie krijgen 5 minuten. Dan zijn ze erg verrast en blij en gaat het een tijd lang rustig verder. Ik denk dat je vaak goed in kan schatten wat even nodig is om een positieve stimulans te geven.


Hey geweldig zeg!! Ik ga het met mijn begeleider bespreken en kijken of ik het kan invoeren. Merk je zelf wel dat het daardoor steeds beter gaat?

Ik ga ook in januari mijn LIO in, maar wil wel dat mijn klasje tegen die tijd rustig is. Ik ga ook veel doen aan "de vreedzame school" om toch die positieve sfeer in de klas op te wekken.
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor christa1981 op 06 okt 2007, 10:48

Ik val op het moment veel in in bovenbouw groepen. Het gaat op het moment nog vaak om losse dagen en elke dag op een andere school. Elke dag weer zijn de kinderen en de school weer nieuw voor me en ik merk dat het eigenlijk de hele dag door onrustig is in de groep.

Ik vroeg me af of er iemand tips heeft om ervoor te zorgen dat de kinderen op zo'n dag toch rustig werken en snel willen luisteren. Ik ben op het moment even leeg, maar ik wil zo graag dat het ook op zo'n invaldag goed gaat.
Fulltime juf van groep 3!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor lucia op 06 okt 2007, 11:30

http://jufhetty.web-log.nl/

Juf Hetty weet er meer van!
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Joke op 06 okt 2007, 17:03

't Is misschien wat moeilijk zoeken als je niet weet wat jij bedoelt, Lucia, dus hier de rechtstreekse link. ;)
http://jufhetty.web-log.nl/mijn_weblog/ ... hrijf.html
en kijk hier ook even: http://www.handboeken.nl/ (Jufhetty staat nog steeds op de eerste plaats!)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor lucia op 06 okt 2007, 17:29

't Is misschien wat moeilijk zoeken als je niet weet wat jij bedoelt, Lucia, dus hier de rechtstreekse link. ;)
http://jufhetty.web-log.nl/mijn_weblog/ ... hrijf.html
en kijk hier ook even: http://www.handboeken.nl/ (Jufhetty staat nog steeds op de eerste plaats!)

Thanx! :D :D
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor Gysella op 08 okt 2007, 20:03

Ik hoorde pas dit soort spel...
Ook ingezet bij een drukke groep.

Elke groepje leerlingen (kan evt. ook in tweetallen) krijgt een stapeltje kaartjes op tafel. 10 groene en de onderste is een rode. Je hebt bijv. 10 regels in de klas. Als de groep zelfstandig aan het werk is, zeg je, ik ga nu 5 minuten letten op regel 6.Dat is dan ik werk steeds door aan mijn taak. Je loopt rondjes en overal waar je ziet dat een kind niet bezig is met zijn taak. Ook al is het maar met een schuin oog naar links of rechts. pak je een kaartje weg. Je moet ontzettend consequent zijn. Alles niet goed is omtrent die regel moet 'gestraft' worden. 10 minuten voorbij? de groepjes die nog groene kaartjes hebben liggen, worden beloond. ZIjn ze bij het rode kaartje, pech gehad. Dat kun je steeds moeilijker maken. Een langere tijd dus 10 ipv 5 minuten. minder kaartjes etc. Zo wordt dus goed gedrag aangeleerd en ook beloond.

Dit werkt bij haar erg goed. De kinderen werden er ontzettend rustig van. En het ging steeds langer goed. Je moet alleen wel echt consequent zijn en er ook volkomen achterstaan anders werkt het niet.

En... vorig jaar (deze groep heb ik ook nu) had ik ook een drukke groep. Geen vervelende groep, maar heel onrustig en praterig. Ik heb gelukkig wel een goede sfeer in de groep gekregen. Ben gewoon keihard, maar wel rechtvaardig en consequent geweest. Dat waarderen de kinderen en het is erg duidelijk voor ze. ALles wat ik zei, deed ik. En alles wat ik deed, zei ik.
Ik had gewoon als regel. Praat je? Ok, 2 keer een waarschuwing. Daarna straf. Dat heeft ontzettend geholpen. In het begin had ik veel strafklanten. Consequent volgehouden. En aan het eind van het jaar had ik er nooit meer 1...
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep ...

Berichtdoor thomas op 09 okt 2007, 08:12

Is dit niet taakspel??
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast