Wat lesidee hierboven zegt, zou ik dus wel graag willen (want op de manier hoe het nu gaat verdwijnt mijn plezier langzamerhand), maar ik denk niet dat dat gaat werken. Ik probeer het weleens, maar dan wordt het zo druk in de klas dat de serieuze kinderen niet goed kunnen werken. Eigenlijk zijn zij dus bij elke manier de dupe.
Dit herken ik dan ook wel weer, het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. En al helemaal wanneer je al in die vicieuze cirkel zit, het doorbreken hiervan is moeilijker dan voorkomen.
Die relatie opbouwen gebeurt natuurlijk niet in 1 dag. Toch wil ik maandag meteen op een andere manier aan het werk. Niet meer steeds dat waarschuwen, maar de nadruk op het positieve. Ben dan ook hard op zoek naar tips en ideeën om dat voor elkaar te krijgen.
Soms is de relatie tussen de leerkracht en bepaalde kinderen dusdanig verstoord dat het een heel zware taak wordt om deze nog enigszins te herstellen. Een nieuwe groep om je nieuwe aanpak te lanceren werkt daarom soms ook beter maar dit geldt natuurlijk alleen in het uiterste geval. (wanneer werkelijk alle medewerking van de kinderen afwezig is).
Verder wil ik je de hoop natuurlijk niet ontnemen want in de meeste gevallen is er heel veel mogelijk om alsnog de relatie tussen jou en de kinderen te verbeteren. Een aantal mogelijke tips:
Eerlijk met de kinderen bespreken wat je van de huidige situatie vindt en wat jij volgens de kinderen moet veranderen in jouw aanpak. (schrijf al deze "minpunten" op het bord en bespreek dit open met de kinderen).
Vertel welke gedragingen jij niet meer zal vertonen en waarom niet.
Vervolgens kan je aan de kinderen vragen of ook zij misschien bepaalde gedragingen minder moeten vertonen. Bij deze vraagstelling merk je al heel snel of je wel of geen medewerking krijgt van de kinderen. Vinden ze dat alleen jij moet veranderen dan heb je te maken met een heel negatieve groep en zal je werkelijk alles uit de kast moeten halen om de relatie nog enigszins te herstellen.
Bespreek de voordelen van de andere manier van werken, meer tijd over voor spelletjes en leuke dingen.
Met de echte "raddraaiers" zou ik korte gesprekjes houden en ze een gedragskaart geven waarop je heel specifiek het negatieve gedrag benoemt. Per dag vink je op verschillende tijden aan of het goed ging of niet (krul of kruisje invullen). Aan het eind van de dag of na een lesblok bespreek je met het kind wat hij zelf vond van zijn gedrag, altijd met een positieve benadering.
Je kunt afspreken dat het jongetje bij een bepaald aantal krullen (per week of dag ) een computermunt krijgt (10 minuten vrij op de computer spelen). Mijn ervaring is dat deze gedragskaarten vrij goed werken, het kind hoeft namelijk geen negatief gedrag te vertonen om extra aandacht te krijgen.
Hier kan je de gedragskaart downloaden en aanpassen:
http://www.esnips.com/doc/01e19388-74a4 ... dragskaartSucces!