door Juf_Celina op 24 nov 2007, 23:08
Maar, jij geeft dus nooit strafwerk, hoe laat je kinderen dan merken dat je hun gedrag niet acceptabel vindt?
Ik ben ook een van die personen die zelden strafwerk geeft, dus ik zal ook even een antwoord geven. Ik heb meestal na de les, of op een ander tijdstip een gesprek met die leerling. Ligt er ook aan wat er gebeurd is. Maar meestal helpt een goed gesprek wel. Laat de kinderen zich bewust worden van hun fout, laat ze erover nadenken, laat ze tot de conclusie komen dat het gewoon hartstikke fout was wat ze deden. Als iets in de klas gebeurt wat me niet zint, dan geef ik de leerling even een veeg uit de pan, of ik zet hem even op de gang. Wanneer ik de klas aan het werk heb, ga ik met hem op de gang praten, en wanneer hij denkt dat hij weer fatsoenlijk kan functioneren, mag hij weer naar binnen komen.
Straf schrijven doe ik uiterst zelden, maar áls ik straf laat schrijven, dan is het een opstel, maar dat heb ik in een eerdere post ook al gezet.
Praten is inderdaad een goede optie! Alleen wil ik dat ook vaak na schooltijd doen, alleen zit ik op een streekschool en die kinderen moeten dus met de bus. Ze kunnen geen minuut langer nablijven, dat is zo irritant. Ik kan ze dan alleen in de pauze aanspreken. Maar dat van op de gang zetten zou wel goed werken inderdaad. Dat je dan gewoon even de klas uitloopt om met dat kind te praten.