Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Berichtdoor Gysella op 14 dec 2007, 20:34

Ik krijg na de kerstvakantie een lio-stagiaire. Ze komt twee dagen bij mij in de klas (groep 6/7) kijken voor de kerstvakantie. En naar de kerstvakantie ga ik haar 'loslaten' op de groep. En daarbij moet ik ook nog een 2e lio-stagiaire begeleiden. Deze komt voor groep 8 (is na de kerst een vacature) En daarbij word ik ook nog ict-coordinator. En heb geef ik les aan een groepje van 5 kinderen met rekenen. En heb ik 's middags groep 7 (deel van de combi). En dat terwijl dit mijn 2e jaar als juf pas is. Wel een lekkere uitdaging!!

Wat doen jullie aan begeleiding? Gaan jullie elke week een les bijwonen en daar na schooltijd over praten?
Lopen jullie zo nu en dan eens spontaan binnen? En als er wat op je pad komt dan kaart je dat aan?

En wat doen jullie als jullie niet aan het coachen zijn?
Gaan jullie dan kasten opruimen?
Iets ordenen?
Invallen?
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 14 dec 2007, 21:32

Nou nou Gysela, dat is wel erg veel hoor ...
mijn eerste reactie is: laat dat ict maar even liggen. Kijk eerst maar eens hoe je alles op de rails krijgt met de andere uitdagingen.

Wat ik deed in de tijd dat ik Lio-ers had? Ik was de maandag en dinsdag vrij (ik deelde dus een part-time baan met een Lio-er), had de woensdag uitgeroosterd vanwege de Lio-er. Op die ochtend deed ik speel-praatgroepje en hielp ik hier en daar wat leerlingen uit andere groepen en uit mijn eigen groep, toetste ik kinderen, deed wat IB-werk voor de donderdagochtend dat ik IB-er was. En zo nu en dan wat invalwerk als er een zieke was op die dag. Van alles dus. Ik probeerde wel echt schoolwerk te doen, dus geen stickertjes plakken op leesboekjes en schoonmaken enzo.

Ik besprak op de woensdag middag alles met de Lio-er. Ik kwam liep wel eens de klas binnen, maar bekeek geen hele lessen.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Berichtdoor tinka op 14 dec 2007, 23:25

Ik vind het ook erg veel allemaal. Wat ik deed toen ik twee jaar geleden een LIO-er had: magazijn opruimen, kinderen uit de klas extra hulp bieden, opzet maken voor o.a. een rouwprotocol, een opzet maken voor een thema voor de hele school, handelingsplannen bijwerken, raamschilderingen maken, kortom te veel om op te noemen. Ik heb in die tijd het contact met de kinderen in mijn groep heel erg gemist en heb me ook wel eens stierlijk verveeld!
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Re: Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Berichtdoor Geoffrey op 15 dec 2007, 00:38

Wat doe je als je 2 lio'ers moet begeleiden? Ik zou simpelweg één lio'er overdragen aan een collega, want op deze manier kun jij niet je aandacht goed richten op de verschillende taken die je nu al hebt.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Wat doe ja als je 2 lio'ers moet begeleiden?

Berichtdoor thomas op 15 dec 2007, 12:14

Je kunt goed 2 lio'ers begeleiden, maar de rest van de taken is wel erg veel erbij. Deze kun je wel grotendeels onder schooltijd invullen. Het begeleiden van lio'ers is naast af en toe natuurlijk een observatie veel na schooltijd bespreken. Als het goed gaat dan kun je wel meer doen dan als je het bij 1 van de lio'ers niet zo goed gaat. Dan kun je er heel druk mee worden en zou ik of taken afstoten of een lio'er aan een collega overdragen.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron