[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Probleem... zelfdiscipline!

Probleem... zelfdiscipline!

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Boukje op 16 jan 2008, 00:42

Wie helpt mij?! Ik ben lio met het welbekende probleem, sterk in de praktijk, minder goed in de uitwerking van de schoolse (pabo) zaken... Reflecties, verslagen, binnenkort komt daar de scriptie bij; oftewel het uitwerken van de theorie en de koppeling met de praktijk. Ik heb het allemaal prima in mijn hoofd zitten, maar vind het lastig om dit op papier te brengen. Ik weet dat dit erbij hoort om mijn diploma te halen, maar ik heb tips nodig. Tips om makkelijker reflecties te maken, om de competenties uit te werken, bewijslast te zoeken... en vooral, wie heeft er tips om mijn zelfdiscipline te vergroten...
Boukje
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 dec 2007, 17:20
Groep: 1
Schooltype: nutsbasisschool
PABO jaar: 4

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor jufjanneke op 16 jan 2008, 08:44

Hoi,

ik loop dan geen LIO, maar ben derdejaars student en ik loop tegen precies hetzelfde aan. Vraag mij waar ik sta in mijn ontwikkeling en ik kan het haarfijn vertellen. Mijn argument ' het zit allemaal in mijn hoofd', gaat er bij mijn stagebegeleider niet in. Papierwerk wordt gewoon van je verwacht en ook ik kan me er niet tot zetten om alles wat ik al weet nóg eens uit te werken op papier. Kortom, je bent niet de enige met dit probleem;)
jufjanneke
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 25 nov 2006, 15:12

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Juf Marloes op 17 jan 2008, 22:32

Ik heb heel veel steun gehad aan een strakke tijdsplanning voor mezelf. En voor elke dag een briefje maken met wat af moet. Ik weet niet hoe vol je met je lio zit, maar ik heb/had elke vrijdag "vrij" om wat aan voorbereiding/reflectie te doen. Elke week een weekevaluatie maken, meteen uitprinten, bijhouden in je logboek, enz.
Gewoon bijhoudenbijhoudenbijhouden.

Heel veel succes ermee, ik weet hoe moeilijk het is, maar volhouden en dan heb je binnenkort je diploma en kun je trots zijn op jezelf :)
Juf Marloes
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 01 dec 2007, 12:19
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Joke op 17 jan 2008, 22:47

Het allereerste wat ik leerde was:
Wat je in de komende twee minuten kunt afronden, moet je meteen doen.
Het lijkt een schot in open doel, maar zelfs daarbij ga je nog vaak in de fout.
Zelf maak ik altijd lijstjes. Heerlijk dat door mogen schrappen omdat iets klaar is.
Verder werkt bij mij altijd heel goed om gewoon met typen te beginnen.
Ik typ dan wat er in me opkomt en ga dat uitbreiden. (Dus echt wat er in mijn hoofd zit. :D )
Het gebeurt dan vaak dat waarmee ik begonnen ben uiteindelijk verwijderd wordt en er iets heel anders uit groeit, maar dat is zo fijn met een computer. Je kunt iets wat niet bevalt gewoon verwijderen. (Vroeger op papier of met de ouderwetse typmachine werd het een zooitje.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor jufHetty op 19 jan 2008, 13:03

Zelfdiscipline heb je nodig op alle gebieden van het leven. Op zich is er niks moeilijks aan. Hoe ingewikkelder mijn leven werd (gezin, baan, eigen bedrijf, huishouden, zieke te verzorgen en dat allemaal tegelijk op mijn bordje) hoe gemakkelijker het mij af ging. Ik had, in mijn ongebonden jaren, ook wel eens moeite met zelfdiscipline, en zie het weer voor me.

Wat je kunt doen voor je zelfdiscipline: stel prioriteiten voor wat ECHT eerst gebeuren moet, en de opdrachten voor je opleiding hebben die prioriteit. Doe, wat je opleiding betreft, gewoon ALLE opdrachten. Vecht niet met klussen die je niet leuk/ niet zinnig/ irritant vindt maar doe het gewoon. Houd je doel voor ogen en dan gaat het veel makkelijker. Moet je zien hoe lekker je dan kunt werken, als je eenmaal goed bezig bent.

Ik denk vaak aan mijn vader die bloemenkweker was. Bij hem heb ik nooit een gebrek aan zelfdiscipline gezien: als hij niet zijn klussen uitvoerde dan werd het niks met de bloemen en kwam er ook geen brood op de plank. Dan had hij een gigantisch probleem gehad met 10 opgroeiende kinderen. Dus: weer of geen weer, zin of geen zin, hij DEED het gewoon. Hij is mijn grote voorbeeld voor zelfdiscipline.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor lesidee op 19 jan 2008, 21:08

Wie helpt mij?! Ik ben lio met het welbekende probleem, sterk in de praktijk, minder goed in de uitwerking van de schoolse (pabo) zaken... Reflecties, verslagen, binnenkort komt daar de scriptie bij; oftewel het uitwerken van de theorie en de koppeling met de praktijk. Ik heb het allemaal prima in mijn hoofd zitten, maar vind het lastig om dit op papier te brengen. Ik weet dat dit erbij hoort om mijn diploma te halen, maar ik heb tips nodig. Tips om makkelijker reflecties te maken, om de competenties uit te werken, bewijslast te zoeken... en vooral, wie heeft er tips om mijn zelfdiscipline te vergroten...

Persoonlijk ben ik ook van de lijstjes. Zet alle verslagen/taken die je moet doen op een lijstje en schrijf erbij in welke week je eraan gaat werken op welke dagen en in welke week het af moet zijn. Hang dit lijstje zichtbaar op in de ruimte waar je dagelijks vertoeft.

Verplicht jezelf daadwerkelijk op deze dagen aan de taken te werken! Het daadwerkelijk beginnen is vaak minder vermoeiend dan dagen er tegenop zien met als gevolg een steeds onbevredigender gevoel.

Heb je echt geen zin in een taak van de dag dan kan je een andere taak eventueel nog verschuiven, maar werken moet je!

Is een taak/verslag af dan streep je deze door op het lijstje, dit motiveert enorm.
Op zoek naar lesideeën? http://www.webklik.nl/lesidee
lesidee
PABOforum Peuter
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 03 mei 2007, 22:14
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Juf Wilma op 20 jan 2008, 11:07

Persoonlijk ben ik ook van de lijstjes. Zet alle verslagen/taken die je moet doen op een lijstje en schrijf erbij in welke week je eraan gaat werken op welke dagen en in welke week het af moet zijn. Hang dit lijstje zichtbaar op in de ruimte waar je dagelijks vertoeft.
Is een taak/verslag af dan streep je deze door op het lijstje, dit motiveert enorm.

Dit doe ik ook en het helpt mij op zich goed.
Wel merk ik dat ik teveel dingen tussendoor doe uit het huishouden die eigenlijk ook echt nodig zijn...nog even een was in de machine, even wat opruimen, de wc moet eigenlijk ook schoon...en ga zo maar door...
Al die tijd gaat van het schoolwerk af en dat merk ik goed aan het eind van de dag, ik heb qua schoolwerk nooit alles gedaan wat had gekunt en had gemoeten.

Ik ben er nu mee begonnen om aan het begin van elke week een lijstje te maken op mijn computer.
Van elke dag schrijf ik op wat er moet (stage, voorbereiden volgende dag, koken, afwassen, huishoudelijke dingen en schoolzaken). Daarbij houd ik in de gaten dat het wel realistisch is en dat er tijd vrij blijft voor ontspanning!
Zodra ik achtere computer ga zitten, open ik dit lijstje. Wat ik gedaan heb haal ik weg, waardoor het lijstje steeds korter wordt. Op deze manier hoop ik een beter overzicht te hebben en minder bij mn schoolwerk weg te lopen ;)
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Joke op 20 jan 2008, 13:40

Wel merk ik dat ik te veel dingen tussendoor doe uit het huishouden die eigenlijk ook echt nodig zijn...nog even een was in de machine, even wat opruimen, de wc moet eigenlijk ook schoon...en ga zo maar door...
Al die tijd gaat van het schoolwerk af en dat merk ik goed aan het eind van de dag, ik heb qua schoolwerk nooit alles gedaan wat had gekund en had gemoeten.

De boog kan ook niet altijd gespannen zijn. Er moet zelfs na die huishoudelijke 'moet'klusjes nog een beetje tijd afgesnoept kunnen worden voor ontspanning. Lekker even naar buiten o.i.d. en alles even leegmaken in je hoofd.
Als je daglijstjes maakt, moet je daar ook rekening mee houden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor jufHetty op 20 jan 2008, 22:07

Tja, die huishoudelijke klusjes.....een tip: ik gebruik ze als ontspanning tussen het werken door als ik veel aan de computer bezig ben. Het fijne is dat je tijdens het soppen/was ophangen/vuilnisbak buiten zetten/ matjes kloppen je gedachten even kunt laten gaan, je lichaam in beweging is en je weer een klusje klaar hebt. Ik bedenk kleine klusjes of hak grotere in stukken.
O ja, tijdens een klusje een liedje zingen of de radio hard aan werkt erg goed voor je humeur!!
Daarna weer fris en monter verder.....
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Probleem... zelfdiscipline!

Berichtdoor Boukje op 24 jan 2008, 11:57

Ik ben nu goed bezig! ik heb besloten om op mijn lioschool te werken aan mijn studie. Ik mag gebruik maken van het IB-hok, waar ik onafgeleid kan werken. ik verplicht mezelf om te gaan, de donderdag en de vrijdag ben ik eigenlijk vrij en als ik thuis blijf, met de bedoeling om te werken, komt de studie ergewoon niet van. Ik heb nu misschien wel een achterstand in te halen, maar dat is denk ik goed te doen. bedankt voor de tips!
Boukje
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 14 dec 2007, 17:20
Groep: 1
Schooltype: nutsbasisschool
PABO jaar: 4


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten