Moeilijk, moeilijk..

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor JIO op 17 jan 2008, 12:53

Vorige week ben ik dan eindelijk begonnen met mijn LIO-stage in groep 4!
In eerste instantie gekozen voor de bovenbouw, maar de school beviel me zo goed dat groep 4 me eigenlijk ook wel leuk leek.
Het is eigenlijk een hele leuke en ook makkelijke groep. Er zitten vooral 'gemiddelde' kinderen in en ook geen kinderen die extra zorg nodig hebben. Het is werkelijk een wonder! :lol:

Nu zit ik alleen wel met het volgende en dat is mijn scriptie-onderwerp. Ik vind het heel moeilijk om bij deze groep een onderwerp te bedenken en ook mijn mentor kan niets bedenken.
Morgen ga ik op de PABO eens wat oude scripties doorkijken en misschien vind ik wel een leuk onderwerp, maar voor ik dat doe zou ik ook eens graag willen weten of jullie misschien nog onderwerpen weten die de moeite waard zijn om te onderzoeken!

Groetjes,
JIO
Avatar gebruiker
JIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 10 okt 2006, 15:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor Joke op 17 jan 2008, 13:02

Schrijfonderwijs? --> Boekje met voorbereidende - en ontspanningsoefeningen voor tussen het schrijven door samenstellen voor de groepen 1 t/m 3 of voor de hele school?

En wat dacht je hier van? Misschien kun je samen met Miranda aan de slag?
viewtopic.php?f=4&t=18117&hilit=
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor JIO op 17 jan 2008, 13:13

Hoi Joke,

Bedankt voor je reactie! Het schrijfonderwijs is inderdaad wel een leuk onderwerp, ze besteden hier ook niet veel aandacht aan op school. Dus misschien wel een idee om eens iets extra's te doen!

Zelfstandig werken is wel een ding, waar ik mijn gedachten al eens over heb laten gaan.. De kinderen bij mij in de klas kunnen namelijk moeilijk zelfstandig werken..ze hebben snel hulp nodig, en de meesten zijn snel bang dat ze een foutje maken. Met name dat.
Ze kunnen wel zelfstandig aan het werk (als bijvoorbeeld het stoplicht op rood staat komen ze wel zelf uit hun werk), maar roepen snel de hulp van de juf als ze bijvoorbeeld een hokje teveel overslaan in hun rekenschrift. Ook wanneer er een keer iets anders gaat dan anders schieten ze massaal in de stress. Structuur in het werk is dus in deze klas wel heel belangrijk. Ik vraag me alleen af of dit wel over zelfstandig werken gaat....en welke onderzoeksvraag ik hierbij kan stellen.
Daarnaast is het een coöperatieve school, waarbij zelfstandig werken dus niet voorop staat. Dit gebeurt 3 keer in de week een half uurtje..

Groetjes,
JIO
Avatar gebruiker
JIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 10 okt 2006, 15:03
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor Joke op 17 jan 2008, 13:28

Als ik dat zo lees kunnen ze best wel een beetje zelfstandigheid gebruiken!
De manier waarop maakt dan niet uit. Coöperatief is ook een mogelijkheid.
Zelfstandig Werken wil zeggen uitgestelde aandacht van de leerkracht, zelf dus eerst problemen oplossen en dat kan ook (misschien nog wel beter) als je coöperatief bezig bent.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor miekiemousie op 18 jan 2008, 20:34

Je kan dan ook juist ingaan op het uitgestelde aandacht. Wat is dit, hoe kan je dit aanleren. Welke dingen moeten de kinderen dan al kunnen? En dit dan ook in de praktijk gaan uitvoeren.

Ook zou je kunnen ingaan op de 'stap' naar groep 5. Dan krijgen de kinderen er meer dingen bij. Ik weet niet hoe er op jou school hier mee omgegaan wordt, maar soms is die stap voor kinderen heel erg groot.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Moeilijk, moeilijk..

Berichtdoor JIO op 20 jan 2008, 14:20

Hee miekiemousie,

Dit is inderdaad ook een goed idee! Vooral jouw idee van het praktijkgedeelte vind ik wel interessant!

Bedankt voor de tip! Vanmiddag ga ik mijn totale idee op papier zetten. Goed dat ik je tip dus nog even mee kan nemen.

Groetjes,
JIO
Avatar gebruiker
JIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 10 okt 2006, 15:03
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten