Verder stoor ik me ook aan kinderen die steeds maar weer voor de slurf(je) dingen naar mij toe komen: "Juf, mijn pen is kapot, juf hij stoort mij, juf mag ik dit.." Ik word er knetter van!
Ik herken dit ook zeker! Ik heb een combinatiegroep en dan is het nog moeilijker. Want als je met de ene groep bezig bent, mogen ze niets aan mij vragen. Dat gebeurt dan ook niet. Maar net voordat je van groep gaat wisselen willen ze dat nog even vragen. Mijn pen doet het niet. Mijn pen is vies. Waar moet ik beginnen?
Ik zeg dan altijd: Probeer zelf een oplossing te vinden. Aan het einde van de les kom ik er dan op terug. En wat heb je gedaan? Heel goed dat je zelf een oplossing bedacht heb. Zie je wel dat jij mij niet nodig had? Ik prijs het kind uitbundig dat hij het zelf bedacht heeft. Wel praat ik of er nog een betere oplossing was. Die laat ik andere kinderen bedenken. Dan weten ze het voor de volgende keer.
Duidelijk zijn van tevoren. Wat mag wel en wat niet. En evalueren werkt ontzettend goed heb ik gemerkt. Kinderen kunnen feilloos aangeven wat er niet zo goed ging en wat juist wel. En ook hoe het kan veranderen.
Weer wat goeie tips erbij, bedankt!!