Ik loop mijn LIO-stage in groep 5. Ik heb alleen soms nog moeite met de orde. Ik krijg die kinderen gewoon niet stil. Ik moet vaak lang wachten, totdat het heel stil is. Soms moet ik te vaak wachten, dat ik het geduld niet meer opbreng en mijn stem moet verheffen (soms een beetje te). Ik erger me hieraan. Ik heb soms het gevoel dat kinderen mij gewoon niet horen, want vaak tel ik dan af tot 3, maar toch horen ze het niet?!! Dit is toch vreemd? Ik moet wel zeggen dat het soms wel werkt en soms niet. Vaak sluit ik de les boos af en dat wil ik gewoon niet. Ik probeer nu de laatste 5 minuten een leuk spelletje te doen, om het toch positief te houden, maar jammergenoeg haal ik die 5 minuten niet, omdat het weer té lang duurt voordat het stil is.
Verder tijdens uitleg en besprekingen, dan praten sommige kinderen door mijn uitleg heen. Of praten me na als pagegaaien. Ik heb hier al vanaf het begin van het schooljaar op ingehamerd, met een regel op het bord (o.a. gespreksregels etc.), een beloningssysteem etc. Deze week zit ik er helemaal doorheen. De kinderen maken er soms een waar feestje van, waardoor ik het gevoel heb dat ik mijn doelen niet meer bereik en over de hoofden van de kinderen heen praat.
Het moet toch doodstil zijn tijdens een uitleg of bespreking, of ben ik nou gek? Ik merk ook dat zodra ik een rondje door de klas begin te lopen, de kinderen dan denken dat ze mogen praten. Dit is anders wanneer ik achter mijn bureau zit, dan zijn ze wat stiller. Maar ik wil ook zien wat die kinderen nou in hun schriften opschrijven.
Moet verder wel zeggen dat ik een klas van 25 kinderen hebben, die in een relatief gezien zeer klein lokaal zitten. Ik heb hier al over geklaagd, want er hoeft maar één kind op te staan naar de wasbak, en het wordt weer rumoerig. Erg storend.
Verder stoor ik me ook aan kinderen die steeds maar weer voor de slurf(je) dingen naar mij toe komen: "Juf, mijn pen is kapot, juf hij stoort mij, juf mag ik dit.." Ik word er knetter van!
Graag tips en ervaringen!