LIO groep 5-6. Iemand tips?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

LIO groep 5-6. Iemand tips?

Berichtdoor Daffy op 03 feb 2008, 16:07

Ik heb Vrijdag te horen gekragen dat ik mijn LIO mag gaan starten. :D :D :D (Ik heb dus ruim 4 maanden ingehaald, die ik vorig jaar door mijn operatie heb verloren). Ik ga na de carnaval nog 2 volle weken stage lopen en dan mag ik 4 weken de klas overnemen.

Nu heb ik echt een hele moeilijke groep. 24 kinderen, waarvan ze allemaal buitenlands zijn, veel taalproblemen/achterstand, maar ook sociale achterstand. Ze moeten de hele dag op elkaar reageren en het liefst slaan ze er meteen op los. Een aantal leerlingen heeft gedragsproblemen en sommige hebben het thuis ook niet al te best. Al met al een hele uitdaging dus!

Nu loop ik al vanaf November stage in die klas en er zijn een aantal dingen die ik anders wil doen dan mijn mentor. Een hele aardige man hoor, maar ik heb gewoon andere ideeƫn. Nu wil ik niet al te veel veranderen, want dan raken de leerlingen helemaal in de war. Maar dit wil ik wel veranderen:
- De klassenopstelling: Het staat door elkaar en schots en scheef. Ze hoeven van mij niet in rijtjes te zitten, maar een beetje geordend zou fijn zijn ;-)..
- De muren/ramen van de klas: Er hangen nog tekeningen van de leerlingen van vorig jaar ergnes boven een kast aan de muur! Die gaan er dus af :P.. En werkjes van de leerlingen hangen er niet echt. Ik wil dus met de leerlingen iets van slingers ofzo gaan maken. Gewoon makkelijk en snel gebeurd, maar deklas wordt er wel vrolijk van. Ik heb hier nog wat leuke posters liggen, die wil ik ophangen.
- Beloningssysteem: Ik merk dat ze hier gevoelig voor zijn, ze vinden het een uitdaging op zonnetjes te verdienen, maar aangezien mijn mentor dat niet gebruikt, komt het niet echt van de grond.

Wat zou ik kunnen doen aan het reageren op elkaar? Ik zou graag willen dat de leerlingen gewoon aardig tegen elkaar doen. Ze hoeven van mij geen beste vrienden te worden, maar gewoon een "dankjewel" of "Hallo" moet toch wel kunnen ;-)

Nu moet ik voor mijn LIO ook "begeleidingsafspraken" op papier zetten. Maar er staat nergens wat dat precies inhoudt. Heeft iemand voorbeelden van afspraken? Ik weet al dat ik erin heb willen staan dat Ɣls ik de klas op wat voor manier niet aankan, dat er dan een oplossing komt en dat ik niet de dupe ervan ben. (In eerste instantie zou ik groep 5 OF groep 6 krijgen, maar ik heb aangegeven het een uidaging te vinden om ze beide te hebben en ik wil het graag proberen)

Heeft er iemand anders nog tips?
Avatar gebruiker
Daffy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 236
Geregistreerd op: 16 dec 2006, 16:11
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: LIO groep 5-6. Iemand tips?

Berichtdoor fruity op 05 feb 2008, 18:36

Wat ik vind dat je erin moet vermelden is, wanneer je overleg hebt met je coach (desbetreffende leerkracht van de groep)
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)
fruity
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 287
Geregistreerd op: 16 mei 2007, 11:33
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en LB leerkracht


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten