[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 07 mei 2008, 13:01

Het is al een hele tijd geleden dat ik hier geschreven heb. Voor mij een aparte tijd omdat ik de tijd neem om mezelf te leren kennen en dat is soms best wel raar. Tijdens supervisie heb ik geleerd om meer naar mijn eigen gevoel te luisteren en dat ook serieus te nemen. Ik moest mezelf eens op de eerste plaats zetten en doen wat ik wil en niet wat er van me verwacht wordt. Dit heb ik al heel vaak te horen gekregen, maar het is nu echt doorgedrongen :lol: en ik heb nu ook geleerd hoe ik er achter kan komen wat ik zelf wil.

In die tijd ben ik wel verder gegaan voor school, vooral met mijn project; het verzamelen van materialen voor een kieskast/werkwinkel en theorie daarover verwerken zodat ik in mijn lio een werkwinkel/kieskast kan introduceren in mijn klas en de andere groepen in de middenbouw.

Het gebeuren rond het misgaan van de Lio heb ik van me af gezet. Ik ben daar een week heel intensief mee bezig geweest. In die week heb ik besloten dat ik echt juf wil worden en heb ik een plan gemaakt voor het vervolg van de pabo. Dit plan was zo duidelijk dat een gesprek erover met mijn begeleider niet nodig was. deze week of komende week bespreken ze in een groepje hoe zij het voor zich zien als ik op de pabo blijf...Dat vind ik best heel erg spannend/eng, maar doordat ik nu beter om kan gaan met min gevoelens en deze een plek geef, beheerst het mijn gedachten niet :D
Ook houd ik mij er aan vast dat 2 begeleiders van mij (SLB-er en supervisor) perspectief voor mij zien en mij opdrachten hebben gegeven die te maken hebben met een pabo-vervolg (leerwerkplan maken en scholen uitzoeken die waarschijnlijk een goede context voor mij kunnen bieden). Van de andere 2 groepsleden is er 1 die ik graag mag en die heel positief is meestal en 1 vrouw (jaarcoördinator) bij wie ik een drempel/beetje angst voel.
Ik wacht rustig af wat er uit het gesprek komt.

Voor iedereen die in dat vervelende diepe dal terecht komt zou ik willen zeggen:
Kijk terug naar de voorgaande jaren. Hoe ging het toen met je? Had je het naar je zin? Kreeg je goede beoordelingen?
Ik kan nog meer van zulk soort vragen bedenken, maar de kern van de zaak is voor mij, dat, als alles voorheen goed ging en er geen noemenswaardige commentaren op je waren die nu in 4 jaar nog steeds niet verbeterd zijn, je in staat moet zijn af te studeren..
Tsja..Bij mij is het dus al eerder misgegaan door dingen uit mijn privé leven...Wel heb ik steeds te horen gekregen dat ik er wel zou komen...en steeds speelde hetzelfde een rol...en juist daar word ik nu enorm goed mee geholpen en ben ik in de afgelopen weken al sterk in ontwikkeld...er is een knop geraakt en omgezet...
Ik begin er langzamerhand van overtuigd te raken dat een LIO nou net niet iets is waarmee je kunt bewijzen dat je capabel bent. ...
Waarom lukt het dan zo vaak niet? Omdat je met alle geweld wilt bewijzen dat je het goed kunt. En daarmee ga je meestal in de fout. Je bent gespannen, je gaat krampachtig met de kinderen om, je wilt het té goed doen en juist daarom mislukt het.
Bij mij speelde inderdaad mee dat ik het idee had dat ik geen fouten meer mocht maken en me constant moest bewijzen. heirdoor was er totaal geen ruimte meer voor mij als persoon en richtte ik mij alleen op de wensen van de ander. Omdat dit mij iets is wat al jaren langzaam is opgebouwd (op school en privé) kon ik dit bij mezelf niet ontdekken. gelukkig hbe ik nu een supervisor die dat wel zag en die me er enorm bij helpt...helaas te laat voor deze lio, maar ik dnek dta ik in een volgende lio veel sterker zal zijn, juist door deze ontwikkeling!

Als je er zelf van overtuigd bent dat je het kunt, laat je dan niet gek maken. Doe je 'ding' en laat gewoon zien dat je een kanjer bent. Leg je er bij neer dat het misschien langer kan duren, maar bewijzen zal je het.
Succes allemaal.
Dank je wel!!! Dit ben ik inderdaad van plan
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor jufHetty op 07 mei 2008, 14:35

Wilma, ik leef met je mee en vele anderen ook, denk ik.
Fijn dat je zo'n goed plan kon maken. Wacht rustig af en maak jezelf intussen blij met de zon, een gezellige activiteit of een mooie bos bloemen, voor jezelf!!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 07 mei 2008, 14:40

Ik heb het afgelopen jaar een nieuwe passie ontdekt: Opels, het Opel-forum en de Astra Tuning Club :d
Vrijdag gaan we met 28 mannen en vrouwen naar de Opel-fabriek in Bochum. Dit is door mij en mn vriend georganiseerd.
Ik word elke keer zo blij als ik een berichtje daarover krijg en daarmee bezig ben. Hebben laatst een meeting gehad en voelde me zo ontspannen en vrolijk, dat had ik lang niet meer gevoeld. Kan daar echt met volle teugen genieten en mezelf zijn :D
Op de een of andere manier ben ik juist deze week enorm ontspannen, terwijl ik toch gespannen zou moeten zijn :shock:
Liep net dansend door de kamer :dancing:

Ik vind dat wel raar, zo ken ik mijzelf niet, bleef altijd erg lang ergens mee lopen en kon dingen echt niet van me afzetten...
Ik zie dat als teken dat ik steeds beter mijn gevoel een plaats kan geven en er niet mee blijf lopen
Als ik bericht krijg vanuit de pabo zal ik wel weer gespannen zijn, maar ik kan het ook echt van me afzetten
(krijg ook geen hoofdpijn van t ongemerkt onderdrukken)
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 26 mei 2008, 19:32

Tja, helaas heb ik weer een nieuwe update...
Vandaag heb ik een mail gehad waarover ik vrijdag op school een gesprek zal hebben
(wat heb ik daar geen zin in, gelukkig wil mijn vriend wel mee)
We staan nu op een moment dat we moeten beslissen of we doorgaan of stoppen.
Ik wil heel graag verder en op de pabo zien ze zit ook,
MAAR, zij hebben hier grote vraagtekens bij en vragen zich af of dit verstandig is...

Met andere woorden: zij zien het niet meer zitten met mij

Mijn gevoel is nu behoorlijk negatief en hyper. (voel me best wel een mislukkeling en vraag me af hoe mn toekomst eruit gaat zien) Wat voor mij wel heel duidelijk is, is dat ik niet verder wil op deze pabo als ik al verder kan gaan met de pabo. Van andere pabo's heb ik al begrepen dat het best lastig is om op een andere pabo verder te gaan.
Ook weet ik niet of dat nu goed is...
Als ik niet verder ga met de pabo...wat dan???
*onderwijsassistent: daar schijn je een verkorte aangepaste opleiding voor te kunnen volgen als je al 3 jaar pabo hebt, maar is er werk in te vinden??
*gastouder: doe ik nu 2 dagen per week en dat vind ik erg leuk, maar fulltime zie ik echt niet zitten
*bij een kinderdagverblijf: kan ik daar zo aan het werk of moet ik dan eerst nog een opleiding (verkort?) doen? en blijft dit leuk/uitdagend?

Bij de laatste 2 ben ik bang dat ik dan juist het leren aan kinderen en de individuele hulp enorm zal missen!!!

Ik ga eerst maar eens een nacht erover slapen, morgen weer werken en ondertussen bedenken wat ik vrijdag wil zeggen en doen
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Doeda op 26 mei 2008, 22:11

Hoi Juf Wilma

(Helaas) herken ik heel veel in je verhaal. De Pabo ziet het bij mij ook niet meer helemaal zitten om precies dezelfde punten als jij... (zelfvertrouwen, overzicht, orde etc). Wat dat betreft voel ik me heel machteloos. Ik wil zo graag (IK ZAL EN MOET JUF WORDEN) maar ik heb het idee dat ik er zo weinig aan kan doen...

Misschien is een andere Pabo gaan doen wel een optie. Een klasgenoot van mij zat vorig jaar op een andere Pabo. Zij zat toen in het 4e jaar maar haar LIO was gestopt omdat het niet goed ging. De Pabo zag het met haar ook niet meer zitten. Ze hadden zelfs gezegd dat ze maar voor een andere beroep moest gaan kijken. Toen is ze naar de Pabo gegaan waar ik op zit en zit ze nu in het derde jaar. Haar coach heeft aangegeven dat het hartstikke goed gaat en dat ze zeer snel haar LIO mag gaan doen... En dit in tegenstelling tot wat ze te horen heeft gekregen op die andere Pabo. Natuurlijk is elke situatie weer anders maar ik wil alleen zeggen, geef de moed niet zomaar op!

Nog een tip, misschien kan je er wat mee...
Schrijf voor dat gesprek vrijdag op wat jij wilt zeggen en wilt laten weten aan de mensen van de Pabo. Op die manier is de kans kleiner dat je wordt ondergesneeuwd in het gesprek en dat je na het gesprek buiten staat en denkt ''oh dat had ik eigenlijk willen/moeten zeggen!''.

Veel succes ermee!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Joke op 26 mei 2008, 22:23

Juf Wilma en Doeda, sterkte met jullie keuze. Misschien dat alles er weer beter uit gaat zien.
Je bent nu jezelf niet en dat merken kinderen ook.
Heb je altijd al moeite met lesgeven gehad, want dat zou een indicatie kunnen zijn.
Anders is het gewoon onzekerheid en dat kan echt weer goed komen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 02 jun 2008, 11:40

Ik heb vrijdag het gesprek gehad op de pabo.
Daaruit is gekomen dat zij mij het advies geven om te stoppen met de pabo (zoals verwacht).
Na het gesprek heb ik het er over gehad met mijn vriend (die ook bij een deel van het gesprek aanwezig was) en met mn ouders en broertje.

Eigenlijk had ik al vrij snel het gevoel dat ik er nu ook aan toe ben om te stoppen.
Ik heb keihard gewerkt en er heel veel energie ingestoken, maar wat ik nu nog mis kan ik nu niet zomaar leren.
Er zijn geen trainingen of truukjes voor, het is iets dat in de loop van de tijd moet ontwikkelen.

Ik mis het 'fingerspitzengefühl' wanneer en hoe je moet ingrijpen bij ongewenst gedrag. Hierdoor zijn de kinderen me steeds een stapje voor. Ik weet goed wanneer ik moet reageren en wat ik moet doen, maar het komt er niet, of te laat, uit. Daardoor ben ik niet geschikt om voor een groep te staan en zal mij dat veel te veel energie kosten.

Mijn plan is nu om zo snel mogelijk MBO onderwijsassistent niveau 4 te halen.
Een vriendin van mij heeft dat 2 jaar geleden in 8 weken gedaan toen ze eind pabo 3 gestopt was.
Daarna wil ik aan het werk als onderwijsassistent (hoop dat er banen te vinden zijn;)).
Over een aantal jaar hoop ik dan in deeltijd de pabo wel af te maken en verder te gaan richting RT/individuele hulp.
Mijn droom heb ik dus nog niet helemaal losgelaten, maar ik ga ook wel kijken wat er verder voor mogelijkheden zijn.

Vanuit de pabo kreeg ik ook een heel aantal complimenten mee voor mijn inzet, motivatie, gedrevenheid, dorzettingsvermogen en de kwaliteit van mijn verslagen. Ook zitten mijn lessen goed in elkaar en kna ik de studie en het beroep cognitief heel goed aan) :D

Als ik dat 'fingerspitzengefühl' wel had gehad, had ik zonder veel moeite het diploma kunnen halen...
Ik ben volgens de pabo heel geschikt om als RT-er oid aan het werk te gaan, en moet ik echt verder in het werken met kinderen (individueel of in kleine groepen). :thumb: Ook het ontwikkelen van lesmaterialen vonden ze wel iets voor mij. :D
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Joke op 02 jun 2008, 11:57

Heel jammer voor je dat je dromen niet rechtstreeks vervuld zullen worden, maar er leiden meer wegen naar Rome hoor. Je bent nog steeds niet voor het onderwijs afgeschreven. Zoals ik je heb leren kennen op het forum ben ik het helemaal eens met de rest van de beoordeling (de complimenten dus). Succes met je nieuwe opleidingskeus.
Misschien kun je met je opleiding bij een CED terecht om het een en ander te ontwikkelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor lindajuf op 02 jun 2008, 16:23

Jeetje Wilma, dat is een verhaal! Want ontzettend moeilijk voor je. Maar ook ontzettend moedig dat je deze beslissing neemt. Het is een droom loslaten zeg maar.. Goed dat je er voor wilt gaan, dan maar via een andere weg. Ik denk dat als je een paar jaar verder bent, je veel meer aan kunt en misschien wel 'het gevoel' hebt... Bij mij gaat het overigens goed. Ben nog steeds erg moe en het vreet energie. 4 dagen inval nu maar dat is ook echt zat! Ik hoop dat het minder wordt. Het voor de klas staan gaat wel super. Maar heb ook een hele fijne groep! Heel veel sterkte en succes alvast met je verdere verloop/ ontwikkeling.
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor lucia op 02 jun 2008, 18:05

Het zijn lastige tijden voor je geweest, Wilma. Je hebt wat mij betreft een heel aantal erg belangrijke kwaliteiten laten zien
waaronder enorme gedrevenheid en een prijzenswaardig doorzettingvermogen!
Deze eigenschappen zullen je waar dan ook, altijd goed van pas komen..........
Ik wil je het beste wensen met de keuze die je nu gaat maken.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Vorige

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten