[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kinderen die door de klas lopen

Kinderen die door de klas lopen

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor Juf_Celina op 19 feb 2008, 13:35

Hai,

Ik loop mijn LIO in groep 5. Het is een klein klasje met 25 kinderen. Ik stoor me alleen aan kinderen die opstaan om bijvoorbeeld naar de wasbak te lopen, naar de prullenbak of opstaan om papier te pakken e.d. Zodra één kind opstaat, is het al wat rumoeriger in de klas. Soms staan er 3 kinderen gelijk op. De klas ziet er dan al heel druk uit. Nu had ik met de kinderen afgesproken dat één kind tegelijk opstaan. Dus als ze zien dat iemand al bij de prullenbak staat, dan wachten ze netjes tot diegene klaar is. Maar het is nu gewoon moeilijk af te leren. Ze zijn het gewend om gewoon op te staan wanneer ze willen. In het begin was het erger. Toen stonden zelfs kinderen tijdens mijn uitleg/nabespreking op!! Gelukkig hebben ze dit wel afgeleerd. Toch stoor ik me eraan, want ik merk zelf dat als ik een rondje door de klas loop (om bijvoorbeeld in schriftjes te kijken), de kinderen ineens heel druk worden. Ze zijn veel rustiger als ik achter mijn bureau zit. Dus sowieso probeer ik minder vaak op te staan, maar ja dat is lastig toezicht houden als je wilt weten wat kinderen nou in hun schriftje hebben staan etc...

Hoe gaat dat bij jullie in de klas? Mogen kinderen gewoon opstaan wanneer ze willen (uitgezonderd instructie/nabespreking). Hebben jullie daar duidelijke afspraken over gemaakt?
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor Robje op 19 feb 2008, 21:22

Je vertelt dat jij het onrustig vindt, maar vinden de kids dat ook? Bij mij in de klas wordt redelijk veel gelopen en omdat het een noodgebouw is wordt het geluid ook nog eens versterkt, daarbij voel je de kids lopen. Zij hebben er zelf weinig last van en ik ook niet. Misschien komt het wel omdat ik -net als de zij- ergens in de klas aan het werk ben; ik schuif meestal aan bij een groepje i.p.v. vanachter mijn bureau de klas te aanschouwen, dat vinden ze nog gezellig ook!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor Juf_Celina op 20 feb 2008, 18:29

Je vertelt dat jij het onrustig vindt, maar vinden de kids dat ook? Bij mij in de klas wordt redelijk veel gelopen en omdat het een noodgebouw is wordt het geluid ook nog eens versterkt, daarbij voel je de kids lopen. Zij hebben er zelf weinig last van en ik ook niet. Misschien komt het wel omdat ik -net als de zij- ergens in de klas aan het werk ben; ik schuif meestal aan bij een groepje i.p.v. vanachter mijn bureau de klas te aanschouwen, dat vinden ze nog gezellig ook!

Ja nou, het is meer dat het dan rumoerig wordt in de klas. Zodra er té veel kinderen opstaan, dan denken de anderen meteen van hey, lekker chaotisch. Ik mag praten! Vaak gaan ze ook met z'n tweeen staan kletjes bij de wasbak of lopen nog langs een groepje voor een praatje. Ik houd persoonlijk van overzicht en rust.
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor peter100 op 20 feb 2008, 19:50

Ik maak onderscheid tussen nodig en onnodig lopen, inmiddels is het steeds meer duidelijk voor de kinderen wat onnodig lopen is. Consequent zijn op het voorkomen van "onnodig lopen" en het regelmatig bespreken en evalueren wil vaak helpen.

Daarbij is het handig om regels als niet meer dan 1 kind bij de kast, w.c. , wasbak etc. te hanteren.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor Geoffrey op 20 feb 2008, 19:51

Wat moeten die kinderen eigenlijk bij de wasbak? Of waar hebben ze meer papier voor nodig? Als jij je eraan stoort, probeer dan eens alle redenen te inventariseren waarom kinderen tijdens de les opstaan. Voor tekenen zou je bijvoorbeeld een tekenschrift kunnen gebruiken, zodat kinderen geen papier nodig hebben. Materialen kun je van tevoren klaarleggen. Handen wassen? Dat doen ze maar als de les is afgelopen. Ik denk dat je, bij normale lessen, alle redenen die kinderen zouden kunnen hebben om op te staan vóór kunt zijn, door ervoor te zorgen dat alles klaar ligt.

En dan is het vervolg ook simpel: hang een soort stoplicht op en stel de regel in dat kinderen niet van hun plaats mogen komen als het stoplicht op rood staat. Leer ze aan om van tevoren te checken of ze alles hebben. En als ze er dan halverwege achter komen dat ze toch iets vergeten zijn, dan is dat jammer. Laat ze dan maar een soort vragenkaartje (handig hulpmiddel bij zelfstandig werken!) op tafel leggen zodat jij ze eventueel kunt helpen zodra je langs loopt, en dan moeten ze maar een andere taak gaan doen.

Ik zou dit ook rustig opbouwen. Begin met 15 minuten stil werken, waarin de kinderen dus niet van hun plaats mogen. Daarna 20 minuten. Daarna een half uur. En daarna gewoon elke les. Op die manier leren kinderen er wel aan te wennen en gaat het hopelijk beter.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Kinderen die door de klas lopen

Berichtdoor Gysella op 21 feb 2008, 21:51

Ik weet nog dat ik vorig jaar (mijn 1e jaar) vooral last had van kinderen die naar de wc gingen. Er mocht er 1 tegelijk. Maar als 1 iemand het bedacht, ging iedereen achter elkaar. Met mijn coach over gehad. Toen heb ik met de klas het besproken en dit is er uit gekomen: Ze mogen niet meer onder de les naar de wc, behalve als de ouders aangeven dat hij/zij vaker moet. Handen wassen / vulpennen schoonmaken / tafels schoonmaken etc. mogen ze ook niet onder de les.
Wel lopen ze door de klas om nakijkboekjes te halen of achter de pc te gaan werken.
Dan is het echter niet onrustig.
Ik heb het zo 'aangeleerd' zeg maar. Ik had toen groep 5/6.
Even over nakijken gepraat. Zo van dat kan natuurlijk onrustig worden. Dat is vervelend, andere niet goed werken etc. Toen gevraagd: Waar moet je op letten als je een nakijkboekje gaat pakken?
De kinderen verwoordden het toen zelf:
- niet aan elkaar zitten
- tegen niemand praten
- geen rare dingen doen
- kort mogelijkste weg etc.

Dit zelfde heb ik gedaan bij computeren. Tik het volgende kind aan. Praat niet onderweg etc.

In het begin heb ik steeds geevalueerd ging het goed met nakijken? En wat niet?

Ik zou alles zoveel mogelijk inperken. En stukje voor stukje invoeren. Dus eerst rust onder de les. Dan zelf na laten kijken. Gaat dat goed dan achter de computer.

Dit heeft bij mij gewerkt zeg maar.

Toen heb ik een kind voor laten doen hoe het dan moest. En dat bespraken we.
Mijn tweede jaar alweer! Ik neem de groep mee. Nu heb ik dus groep 6/7
Avatar gebruiker
Gysella
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 03 jan 2006, 12:11
Groep: 5
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten