[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Juf_Celina op 20 feb 2008, 18:43

Hallo,

Het zit zo; ik loop mijn LIO-stage in groep 5. Er zitten twee kinderen die me enorm aan het irriteren zijn. Eén kind het meest. Hij moet constant weer de boel verzieken; staat zomaar op, maakt ruzie met andere kinderen, stookt de boel op, geef overal commentaar op, vaak vechtpartijtje op het plein e.d. Als hij in de klas is, is het meteen een stuk onrustiger. Zodra hij uit de klas is, is er veel meer rust. Nu is hij op z'n ergs als hij klaar is met zijn werk. Vaak wil hij extrawerk niet maken en gaat dan maniertjes zoeken om weer voor onrust te zorgen. Hij kan ook niet normaal op zijn stoel zitten, hangt er zowat bij. Er is geen beginnen aan. Ik heb van alles geprobeerd, beloningssystemen, positieve benadering, weekkaarten (voor de ouders) e.d. Althans, hij heeft zijn goeie dagen gehad, maar deze week ben ik hem 'écht zat. Heb hem de klas uitgezet en naar mijn mentor gestuurd. Nu heb ik hem een paar keer achter de PC gezet (allestelt.nl of kennisnet) en daarmee is het al een stuk rustiger. Hij vindt het zelf erg leuk en verder heb ik en de klas geen last meer van hem.

Maar is het wel verantwoord om hem na elk vak achter de PC te laten?

Trouwens, hebben jullie toevallig ook educatieve sites voor kinderen uit groep 5...
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Noompie op 20 feb 2008, 19:15

mijn leerlingen uit groep 6 zaten vaak achter http://www.rekenweb.nl het is een site met rekenspelletjes,niet echt geschikt om ze elke dag een lange tijd mee beaig te houden maar voor tussendoor wel leuk.
je kan ook eens kijken bij http://www.webkwestie.nl
Avatar gebruiker
Noompie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 18 feb 2008, 10:52
Woonplaats: Weert
Groep: 8
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 4

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Joke op 20 feb 2008, 19:36

Zorg dat hij extra tijd verdient met goed gedrag. Dan kun je hem met de computer belonen.
Het mag niet zo zijn dat hij denkt dat je door wangedrag computertijd verdient en daar lijkt het nu wel een beetje op.
Zorg wel dat je hem in de gaten kunt houden, want anders kom je misschien van de regen in de drup.

Heb je al geprobeerd met hem in gesprek te gaan over het feit waarom hij zich zo misdraagt? Is de stof te makkelijk, te moeilijk? Heeft hij zelf tips waardoor hij zich beter gaat gedragen? Ze weten zelf vaak haarfijn aan te geven waarom ze iets doen en wat ze er zelf aan zouden doen om dit te voorkomen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Geoffrey op 20 feb 2008, 19:42

Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af of je er goed aan doet om hem na elk vak achter de pc te laten gaan. Mogen andere kinderen ook na elk vak achter de pc? Want op dit moment denk ik dat je hem nu precies geeft wat hij wil, wat betekent dat zijn provocaties dus werken. Misschien dat het voor het moment een lapmiddeltje is, maar het zou op een later moment tegen je kunnen werken.

Als ik je bericht zo lees, heb ik een beetje het idee dat jij je zijn provocaties iets te persoonlijk aantrekt, waardoor je niet helemaal meer objectief naar dit kind kijkt. Je zegt bijvoorbeeld dat hij "constant de boel moet verzieken". Dat zou voor één zo'n mannetje wel een behoorlijke dagtaak zijn, die geen enkel kind vol kan houden. Je moet niet in de valkuil trappen om dit jongetje een label op te plakken van "vervelend kind", want dan komt het nooit meer goed. Dan ga jij je namelijk daar zelf ook naar gedragen en zend je onbewust signalen uit van "als je maar niet weer de boel gaat verpesten". Het is absoluut van kritiek belang dat je een onderscheid maakt tussen wie dat kind is en wat hij doet.

Het is lastig, maar je moet dus het gevoel van irritatie van je afzetten en een nieuw uitgangspunt nemen. Jij hebt twee kinderen in je klas die vaak de les verstoren. Ga dat probleem analyseren: wat doen ze precies? Wannéér doen ze het? Wat is precies het moment waarop het storende gedrag begint? Hou desnoods een logboek bij waarin je bijhoudt op welke tijdstippen er iets gebeurd is, wat de aanleiding voor dat gedrag was, wat jouw reactie op dat gedrag was en of dit het probleem heeft opgelost. Als je op zo'n manier naar het probleem kijkt, zul je een patroon herkennen en zul je zien dat deze 'probleemkinderen' heel voorspelbaar worden. En als je eenmaal ziet wat de 'trigger' voor het gedrag is, komt de oplossing soms ook meteen naar voren.

Neem jezelf ook voor om in ieder geval beide kinderen elke dag één gemeend compliment te geven. Er is altijd wel iets wat zo'n kind wel goed doet, al is het nog zo klein. Benoem dat, geef hem een compliment en lach hem vriendelijk toe. Er is geen kind dat hier niet gevoelig is, ook al doet het ze op het eerste gezicht misschien weinig. Probeer ook meer te weten te komen over wat deze kinderen beweegt. Waarom vertonen ze het gedrag? Hebben ze wellicht meer uitdaging nodig? Kun je ze prikkelen door ze wat meer verantwoordelijkheid te geven? Zijn er nog andere positieve stimulansen dan de pc om het gedrag minder te maken.

Kortom: maak een plan, het liefst een SMART-plan (daar heb je vast wel iets over gehad op de PABO), en kijk met een nieuwe blik naar deze twee kinderen en vooral dit ene jongetje dat jouw hulp zo hard nodig heeft om beter te functioneren in de klas. Zodra jij echt bij jezelf voelt dat je het een rotkind vindt, ben je de klos. Dan zal hij ook denken: "goed, juf vindt mij een rotkind... dan bén ik ook een rotkind!". Maar als jij laat merken dat jij als juf er áltijd voor dat kind bent, wat hij ook uit mag spoken in de klas, en dat jij de problemen die jullie samen hebben ook samen met hem wilt oplossen... dan denk ik dat er ook met zo'n kind dat op het eerste gezicht zo onwillig en onhandelbaar lijkt best wel wat mogelijk is.

In ieder geval veel succes! En hou maar in je hoofd: je kunt er beter nu tegenaan lopen, nu je nog aan het leren bent, dan wanneer je er echt helemaal alleen voor staat.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor peter100 op 20 feb 2008, 19:42

Maar is het wel verantwoord om hem na elk vak achter de PC te laten?

Er zijn genoeg zinvolle programma's maar het lijkt me t.o.v. de andere kinderen niet echt eerlijk dat hij telkens op de computer mag.

Zinvolle sites voor groep 5:

http://www.pcb-derank.nl/lessen/gasten/online.php (woordpakketten, begrijpend lezen en taal)

http://www.digibasisschool.nl/index.php ... u&VAK_ID=1 (alle vakken per groep)

http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/ ... le&groep=5 (rekenspelletjes groep 5)

http://users.pandora.be/kabaja/ (diverse vakken en oefeningen)
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Juf_Celina op 22 feb 2008, 00:37

mijn leerlingen uit groep 6 zaten vaak achter http://www.rekenweb.nl het is een site met rekenspelletjes,niet echt geschikt om ze elke dag een lange tijd mee beaig te houden maar voor tussendoor wel leuk.
je kan ook eens kijken bij http://www.webkwestie.nl


Bedankt, die noteer ik!
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Juf_Celina op 22 feb 2008, 00:41

Zorg dat hij extra tijd verdient met goed gedrag. Dan kun je hem met de computer belonen.
Het mag niet zo zijn dat hij denkt dat je door wangedrag computertijd verdient en daar lijkt het nu wel een beetje op.
Zorg wel dat je hem in de gaten kunt houden, want anders kom je misschien van de regen in de drup.

Heb je al geprobeerd met hem in gesprek te gaan over het feit waarom hij zich zo misdraagt? Is de stof te makkelijk, te moeilijk? Heeft hij zelf tips waardoor hij zich beter gaat gedragen? Ze weten zelf vaak haarfijn aan te geven waarom ze iets doen en wat ze er zelf aan zouden doen om dit te voorkomen.

Idd, ik voel al aan dat dit niet gaat werken. Dit kind is ook in groep 4 erg vervelend geweest. Hij leeft een beetje in zijn eigen wereldje en denkt dat hij gewoon alles kan maken. Ik heb vaak met hem gesproken en dan is hij ook wel eerlijk e.d. Ik heb zelf voor hem al een weekkaart en een beloningssysteem ingevoerd waarbij hij stempels kan verdienen. Dit werkte de eerste 2 weken goed, maar deze week sloeg het vuur weer in de pan. Ik hoop maar dat dit een fase is, want het schijnt dat hij en zijn vriendje weer het één en ander geflikt hebben; een pen van een klasgenoot in de prullenbak gesmeten, de jas van een kind de prullenbak in. Toen was ik het écht zat. Mijn mentor heeft die twee kinderen maar voor de ochtend bij zich gehouden in een apart lokaal, nou wat een rust ineens!! Hoe spijtig het ook klinkt.
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Juf_Celina op 22 feb 2008, 01:19

Ten eerste hartstikke bedankt dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te reageren. Ik waardeer het enorm! :D



Als ik je bericht zo lees, heb ik een beetje het idee dat jij je zijn provocaties iets te persoonlijk aantrekt, waardoor je niet helemaal meer objectief naar dit kind kijkt. Je zegt bijvoorbeeld dat hij "constant de boel moet verzieken". Dat zou voor één zo'n mannetje wel een behoorlijke dagtaak zijn, die geen enkel kind vol kan houden. Je moet niet in de valkuil trappen om dit jongetje een label op te plakken van "vervelend kind", want dan komt het nooit meer goed. Dan ga jij je namelijk daar zelf ook naar gedragen en zend je onbewust signalen uit van "als je maar niet weer de boel gaat verpesten". Het is absoluut van kritiek belang dat je een onderscheid maakt tussen wie dat kind is en wat hij doet.

Dat klopt ook wel. Ik kan me dingen té persoonlijk aantrekken. Ik voel me enorm verantwoordelijk voor de klas en als er kinderen tussen zitten die niet goed meewerken, dan stoort dat me. Ik denk dat het eeen samenloop van omstandigheden zijn, want deze week gebeurde er ineens veel omtrent dat kind en zijn "vriendje". Goed dat je me weer even wakker schudt wat betreft dat labelen, want die neiging heb je dan gauw. Ik denk dat het ook idd meer ligt aan mezelf, aan de manier waarop ik ermee omgaan.

Het is lastig, maar je moet dus het gevoel van irritatie van je afzetten en een nieuw uitgangspunt nemen. Jij hebt twee kinderen in je klas die vaak de les verstoren. Ga dat probleem analyseren: wat doen ze precies? Wannéér doen ze het? Wat is precies het moment waarop het storende gedrag begint? Hou desnoods een logboek bij waarin je bijhoudt op welke tijdstippen er iets gebeurd is, wat de aanleiding voor dat gedrag was, wat jouw reactie op dat gedrag was en of dit het probleem heeft opgelost. Als je op zo'n manier naar het probleem kijkt, zul je een patroon herkennen en zul je zien dat deze 'probleemkinderen' heel voorspelbaar worden. En als je eenmaal ziet wat de 'trigger' voor het gedrag is, komt de oplossing soms ook meteen naar voren.

Daar ben ik nu mee bezig. Het schijnt ook dat er veel buiten gebeurd. Die problemen nemen ze mee naar de klas. Die mag ik dan weer gaan oplossen.


Neem jezelf ook voor om in ieder geval beide kinderen elke dag één gemeend compliment te geven. Er is altijd wel iets wat zo'n kind wel goed doet, al is het nog zo klein. Benoem dat, geef hem een compliment en lach hem vriendelijk toe. Er is geen kind dat hier niet gevoelig is, ook al doet het ze op het eerste gezicht misschien weinig. Probeer ook meer te weten te komen over wat deze kinderen beweegt. Waarom vertonen ze het gedrag? Hebben ze wellicht meer uitdaging nodig? Kun je ze prikkelen door ze wat meer verantwoordelijkheid te geven? Zijn er nog andere positieve stimulansen dan de pc om het gedrag minder te maken.

Dat werkt inderdaad goed. En ik het in zekere mate ook een band ontwikkeld met dat kind. Hij weet dat hij altijd bij me terecht kan. Hij is bij ook wel heel erg open. Het is niet zo dat ik hem bestempel als "rotjoch", want als ik goed naar hem kijk dan is hij erg lief en gevoelig. Zijn gedragingen zijn soms gewoon heel bizar...

Kortom: maak een plan, het liefst een SMART-plan (daar heb je vast wel iets over gehad op de PABO), en kijk met een nieuwe blik naar deze twee kinderen en vooral dit ene jongetje dat jouw hulp zo hard nodig heeft om beter te functioneren in de klas. Zodra jij echt bij jezelf voelt dat je het een rotkind vindt, ben je de klos. Dan zal hij ook denken: "goed, juf vindt mij een rotkind... dan bén ik ook een rotkind!". Maar als jij laat merken dat jij als juf er áltijd voor dat kind bent, wat hij ook uit mag spoken in de klas, en dat jij de problemen die jullie samen hebben ook samen met hem wilt oplossen... dan denk ik dat er ook met zo'n kind dat op het eerste gezicht zo onwillig en onhandelbaar lijkt best wel wat mogelijk is.

In ieder geval veel succes! En hou maar in je hoofd: je kunt er beter nu tegenaan lopen, nu je nog aan het leren bent, dan wanneer je er echt helemaal alleen voor staat.

Ik moest weer eens even wakker geschud worden. Door alle dramatiek vergeet ik wel eens wat nou écht belangrijk is. Bedankt voor de tips!! Ik heb er veel! :D
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor jufHetty op 23 feb 2008, 17:51

Wat een mooie dialoog is hier ontstaan. Kom ik even "storen" met de vraag: heb je al met de ouders gesproken? Wie weet wordt je daar ook wijzer van.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Een stoorzender achter de PC zetten, verantwoord of niet?

Berichtdoor Juf_Celina op 04 maart 2008, 09:04

Wat een mooie dialoog is hier ontstaan. Kom ik even "storen" met de vraag: heb je al met de ouders gesproken? Wie weet wordt je daar ook wijzer van.

Ik heb ze alleen één keer gesproken bij de rapportbesprekingen. Ik heb het al wel bij mijn begeleider aangekaart. Ik stelde voor om hun ouders uit te nodigen, als het gedrag zo doorgaat. Want ik weet wel dat ze wel erg schrikken als ik over een gesprek met hun ouders begin...
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten