[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 04 maart 2008, 11:08

Hallo,

Ik heb even een frustratiemoment. Ik heb één dag in de week tijd om aan mijn scriptie te werken. Nu is het zo dat de vorige keer ineens mijn begeleider vroeg of ik twee kinderen bij me wilde houden (de 2 lastigste leerlingen), omdat die voor straf niet mee mochten naar zwemmen. Nu ging de vorige keer al helemaal mis. De kinderen gingen zich onwijs vervelen en constant gezellig met elkaar kletsen (zijn ook vrienden van elkaar), grapjes maken e.d. Ik kon me helemaal niet concentreren. Ik wist toen al bij mezelf, dit is de eerste en laatste keer (ik dacht laat het maar, voor één keertje). Nu vandaag dus, kwam hij weer met dezelfde leerlingen en zei erbij dat ze voortaan de hele week niet mee mochten doen met activiteiten e.d. Nou, ik ergerde me weer meteen, want nu moet ik weer anderhalf uur met die lastpakjes gaan zitten. Voel me net een politieagent. Ik heb toen ook meteen aan mijn begeleider gezegd wat ik ervan vond. Ik zei ook dat het misschien een keer beter is om met de ouders te gaan praten, i.p.v. steeds straf te geven of ze uit te sluiten voor leuke activiteiten.

Vaak is het zo dat leerkrachten een kind "dumpen" bij een andere leerkracht. Ik vind dit zelf niet kunnen. Je zadelt je college alleen op met een probleem. Hoe staan jullie hier tegenover? Als het één kind was, zou het nog net kunnen. Maar twee kinderen, die dan nog elkaars vrienden zijn, nou dat vind ik eigenlijk geen goed idee. Ik ga het sowieso nog straks met hem bespreken, want dit moet geen gewoonte woorden...

Nou, dit moest ik ff kwijt.
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Sylvia op 04 maart 2008, 11:42

Vaak is het zo dat leerkrachten een kind "dumpen" bij een andere leerkracht. Ik vind dit zelf niet kunnen. Je zadelt je college alleen op met een probleem. Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik begrijp je frustratie, maar dit vind ik erg kort door de bocht en ik denk dat je jezelf wel tegen zult komen als je een eigen klas hebt. Een leerkracht 'dumpt' nooit zomaar een kind bij een collega. Vaak is dit de laatste stap die je maakt en die je soms moet maken omdat je anders de andere kinderen in je groep tekort doet. Voor een collega is dit vaak geen probleem omdat een kind zich daar meestal beter gedraagt, over het algemeen vinden ze het namelijk helemaal niet leuk om naar een andere groep te moeten. Zeker omdat ze daar ook niet breed glimlachend ontvangen worden.

Overigens geef je zelf aan dat de leerkracht je vroeg of hij de kinderen bij je mocht achterlaten. Als je dit niet wilt moet je dat even aangeven en dat kan vast op een vriendelijke manier. De leerkracht laat echt niet voor zijn gemak of plezier de kinderen bij een ander achter! Dat ze zich gaan vervelen als ze anderhalf uur bij je moeten zitten kan ik me voorstellen, ze moeten dan ook voldoende werk meekrijgen zodat ze bezig kunnen blijven. Ze zitten namelijk niet voor de gezelligheid bij jou.

Ik merk dat dit je erg hoog zit omdat je vrij ongenuanceerd je mening hierover geeft, maar een rustig en duidelijk gesprek met de leerkracht zal vast het één en ander ophelderen.
De leerkracht heeft vast het gedrag met de ouders van de leerlingen doorgesproken of zal dat gaan doen als hij dat nodig acht. Hij kan verschillende beweegredenen hebben om dat wel of niet of later te doen, zonder die aan jou te hoeven meedelen. Hij maakt de kinderen vaker en langer mee dan jij en heeft bovendien kennis van de voorgeschiedenis van de kinderen. Als je naar zijn redenen vraagt omdat je zijn handelswijze niet begrijpt dan staat hij er vast voor open om je hierin verder te helpen, daar is hij namelijk voor, om jou dingen te leren.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Geoffrey op 04 maart 2008, 12:08

Je kunt ook met de leerkracht afspreken wat die leerlingen bij jou moeten gaan doen. Misschien moeten ze een flink pak werk gaan maken dat aan het einde van die strafperiode af moet zijn. Dan hebben ze geen tijd meer om te klieren, anders hebben ze ná die straftijd nog een probleem. Zet ze ook zover mogelijk bij elkaar vandaan, met hun gezicht naar de muur. Dan kunnen ze elkaar ook niet meer zien en op elkaar reageren.

Om heel eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens dat deze manier "niet kan". Je hebt tenslotte als team de verantwoordelijkheid voor álle kinderen in de school. En als het nodig is dat jij even bijspringt om een collega te helpen met enkele leerlingen, moet je dat doen. En anders is het misschien toch beter om je scriptie niet op school te maken.

Trouwens... ik hoop niet dat jij je ongenoegen bij je begeleider duidelijk hebt gemaakt in het bijzijn van de kinderen, maar dat zal ongetwijfeld wel goed zitten :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 04 maart 2008, 14:28

Ik zal het dan maar nog leuker maken. Toevallig (of niet) heeft net de juf van de andere klas haar kind ook maar naar mij gestuurd en gezegd dat hij bij mij moest blijven. Ik vind het absoluut niet erg als ik een extra kind bij mij in de klas krijg, maar deze dag is wel MIJN dag. Ik had in principe ook thuis kunnen werken aan mijn scriptie. Als het gewoon een normale lesdag was, had ik het niet erg gevonden. Ik ben dan toch bezig met de klas. Maar het moet niet zo zijn dat ze om de haver klap een kind naar mij toesturen, of heb ik het mis?

Zelf heb ik al grote moeite met mijn klas, maar ik stuur nooit een kind naar mijn collega. Ik denk dat het ook een kwestie van geven en nemen is. Ik snap wel wat jullie bedoelen hoor, maar bij mij lijkt het alsof het gewoon te makkelijk gaat. Ik vind het alleen super zonde van mijn tijd ( ik ben al gestressed om mijn scriptie, vandaar)
Laatst bijgewerkt door Juf_Celina op 04 maart 2008, 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 04 maart 2008, 14:31

Vaak is het zo dat leerkrachten een kind "dumpen" bij een andere leerkracht. Ik vind dit zelf niet kunnen. Je zadelt je college alleen op met een probleem. Hoe staan jullie hier tegenover?

Ik begrijp je frustratie, maar dit vind ik erg kort door de bocht en ik denk dat je jezelf wel tegen zult komen als je een eigen klas hebt. Een leerkracht 'dumpt' nooit zomaar een kind bij een collega. Vaak is dit de laatste stap die je maakt en die je soms moet maken omdat je anders de andere kinderen in je groep tekort doet. Voor een collega is dit vaak geen probleem omdat een kind zich daar meestal beter gedraagt, over het algemeen vinden ze het namelijk helemaal niet leuk om naar een andere groep te moeten. Zeker omdat ze daar ook niet breed glimlachend ontvangen worden.

Overigens geef je zelf aan dat de leerkracht je vroeg of hij de kinderen bij je mocht achterlaten. Als je dit niet wilt moet je dat even aangeven en dat kan vast op een vriendelijke manier. De leerkracht laat echt niet voor zijn gemak of plezier de kinderen bij een ander achter! Dat ze zich gaan vervelen als ze anderhalf uur bij je moeten zitten kan ik me voorstellen, ze moeten dan ook voldoende werk meekrijgen zodat ze bezig kunnen blijven. Ze zitten namelijk niet voor de gezelligheid bij jou.

Ik merk dat dit je erg hoog zit omdat je vrij ongenuanceerd je mening hierover geeft, maar een rustig en duidelijk gesprek met de leerkracht zal vast het één en ander ophelderen.
De leerkracht heeft vast het gedrag met de ouders van de leerlingen doorgesproken of zal dat gaan doen als hij dat nodig acht. Hij kan verschillende beweegredenen hebben om dat wel of niet of later te doen, zonder die aan jou te hoeven meedelen. Hij maakt de kinderen vaker en langer mee dan jij en heeft bovendien kennis van de voorgeschiedenis van de kinderen. Als je naar zijn redenen vraagt omdat je zijn handelswijze niet begrijpt dan staat hij er vast voor open om je hierin verder te helpen, daar is hij namelijk voor, om jou dingen te leren.

Nou, ik heb soms het gevoel alsof ik mezelf verantwoordelijker opstel dan mijn begeleider. Hij kwam ineens vandaag met als straf dat deze kinderen de hele week binnen moesten blijven en niet meer mee mochten doen met leuke activiteiten. Zo heb ik geen pauze meer, maar de kinderen ook niet. Lijkt me niet gezond. Ik vond het zelf geen goede manier van oplossen, want ze vonden het juis hartstikke gezellig zo bij mij en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat heb ik ook gewoon vriendelijk gezegd hoor. Ik ben wel iemand die gewoon heel vriendelijk en zakelijk kan blijven. En oh, hij vroeg mij niets trouwens, hij zei dat hij de kinderen bij mij achterlaat.
Laatst bijgewerkt door Juf_Celina op 04 maart 2008, 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 04 maart 2008, 14:36

Je kunt ook met de leerkracht afspreken wat die leerlingen bij jou moeten gaan doen. Misschien moeten ze een flink pak werk gaan maken dat aan het einde van die strafperiode af moet zijn. Dan hebben ze geen tijd meer om te klieren, anders hebben ze ná die straftijd nog een probleem. Zet ze ook zover mogelijk bij elkaar vandaan, met hun gezicht naar de muur. Dan kunnen ze elkaar ook niet meer zien en op elkaar reageren.

Om heel eerlijk te zijn ben ik het niet helemaal met je eens dat deze manier "niet kan". Je hebt tenslotte als team de verantwoordelijkheid voor álle kinderen in de school. En als het nodig is dat jij even bijspringt om een collega te helpen met enkele leerlingen, moet je dat doen. En anders is het misschien toch beter om je scriptie niet op school te maken.

Trouwens... ik hoop niet dat jij je ongenoegen bij je begeleider duidelijk hebt gemaakt in het bijzijn van de kinderen, maar dat zal ongetwijfeld wel goed zitten :).

Ik maak wel een onderscheid tussen "mijn eigen tijd" en gewoon "de werktijd". Als dit tijdens de lestijd was, had ik het absoluut niet erg gevonden. Ik ben dan druk bezig met mijn scriptie en kan er echt niets bij hebben. Inderdaad, een kind is dan altijd rustiger, vooral als hij alleen is. Maar nu is het zo dat ik tot twee maal toe 2 kinderen (zijn vrienden van elkaar, en even vervelend) bij mij plaats, terwijl mijn begeleider al bij voorbaat weet dat dit niet goed zal gaan. Hij had ook één kind bij mij kunnen plaatsen en één kind bij de andere collega. Maar goed, dit is iets wat ik samen moet bespreken.

Hahah neee, ik zeg nooit iets waar de kinderen bij zijn! :D
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Anne op 04 maart 2008, 15:16

Waarom maak je je scriptie op je stageschool en niet thuis eigenlijk? Dat zou het probleem van jouw kind uit al oplossen lijkt me...

Ik snap allebei de kanten verder wel. Ik moet zeggen dat we bij ons ook wel eens een leerling bij een collega zetten en ik krijg er ook wel eens achterin gedropt. Maar die krijgen flink werk mee en ze morgen dan terugkomen zodra dat af is...Meestal moet je zo'n leerling er dan even uithebben, omdat je gewoon geen kans meer krijgt om de rest van de klas les te geven. Je bent dan zo bezig met het corrigeren van die ene...
Ik doe het zelf zelden moet ik zeggen hoor, maar het is wel een fijne oplossing om achter de hand te hebben.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Joke op 04 maart 2008, 18:49

Een leerling met een heleboel werk zou kunnen. Als wij lln. uit de klas moeten verwijderen worden ze in verschillende groepen gezet. Ze hebben absoluut geen tijd om te klieren, anders maken ze hun werk na schooltijd verder/ af.
Ik meen me te herinneren dat je juist naar school gaat omdat je daar geconcentreerder werken kunt.
Ga desnoods dan toch maar thuis werken als het niet op te lossen is. Daar doe je dan meer dan op school als dat zo door gaat. :(

Ik vind Sylvia's reactie eigenlijk een beetje fel, dat verbaast me. Hoewel er veel waarheid in schuilt normaal gesproken, denk ik niet dat het nu opgaat.

Eerlijk gezegd denk ik dat die leerkracht het als een buitenkansje heeft gezien om die vrienden eens goed aan te pakken. Maar zo werkt het niet. Hij is bovendien niet meer de enige die er voordeel in ziet dat jij daar zit. Straks beheer je een moeilijke-kinderen-klasje.

Praat eens rustig met hem. Ik kan me je verontwaardiging wel voorstellen.
Of je brengt er later een terug met de woorden dat het die ll. niet lukt zich normaal te gedragen bij jou.

Wat betreft je pauze, die zou je kunnen verzetten naar een kwartiertje later. Maar
mijn gevoel zegt me dat de leerkracht wel erg veel doet om even van deze lln. verlost te zijn. Praten dus.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Esther1975 op 04 maart 2008, 19:18

Wij hebben momenteel een groep met echt een aantal flink irritante jongens waaronder de rest van de klas lijdt. Er is al sprake van dat sommige lln niet mee op schoolreis gaan als deze jongens mee gaan dus dat wil wel wat zeggen denk ik.

Wij bieden de groepsleerkracht juist aan haar lln in andere klassen te plaatsen als het even niet gaat, juist om die andere kinderen te ontzien en om de lln te laten merken dat het geen lolletje is als je straf hebt. Jammer genoeg gaat deze lk daar niet op in en blijft de lln bij elkaar zetten op de gang... En dan wel klagen als ze hun (straf)werk daar niet gemaakt hebben.

Ikzelf zet een enkele keer een van mijn kleuters ook wel eens bij mijn collega, als ik zo'n kind echt even beu ben. Soms denken ze dat je het niet meent en juist zo'n ingreep laat zien dat je het wel degelijk meent. Soms is het gewoon prettig om even lucht te krijgen dan de hele tijd met die 'lastige' ll bezig te zijn. En dat is geen eigen belang maar het belang van die andere 20 kleuters voor wie het ook verziekt wordt.

En tot slot, ik zou thuis aan mn scriptie werken, scheelt je volgens mij een heleboel stress.
Avatar gebruiker
Esther1975
PABOforum Peuter
 
Berichten: 186
Geregistreerd op: 13 feb 2008, 21:12
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Robje op 04 maart 2008, 21:05

Ik snap Celina wel. Daarnaast verbaas ik me eigenlijk over de manier waarop mensen hier zeggen om te gaan met het verplaatsen van lln. Bij ons zijn ook collega's die een kind wel eens in een andere klas zetten. Als ze bij mij gedropt worden dan ga ik na schooltijd altijd het gesprek aan. Het overplaatsen van een ll. betekent dat je de situatie niet kunt handelen en daar misschien hulp bij nodig hebt.
Ik vind het erg vervelend als er een collega voor de deur staat met een kind dat bij mij moet komen zitten. Ik kan mijn collega niet afvallen, maar ik heb vaak het idee dat ze bij mij komen zitten als straf, niet omdat de juf het niet meer aankan. Aangezien ik geen probleem met zo'n kind heb, ga ik de boeman niet uithangen en zo groot is de straf dus niet. Het is al voorgekomen dat ze niet meer terug wilden naar hun eigen klas.....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Esther1975 op 04 maart 2008, 22:21

Ik vind het erg vervelend als er een collega voor de deur staat met een kind dat bij mij moet komen zitten. Ik kan mijn collega niet afvallen, maar ik heb vaak het idee dat ze bij mij komen zitten als straf, niet omdat de juf het niet meer aankan. Aangezien ik geen probleem met zo'n kind heb, ga ik de boeman niet uithangen en zo groot is de straf dus niet. Het is al voorgekomen dat ze niet meer terug wilden naar hun eigen klas.....

Klopt, je kunt dan eigenlijk geen nee zeggen. Ik doe dit dus ook maar bij 1 collega en zij, wanneer nodig, bij mij. En dit komt echt niet vaak voor hoor, hooguit een paar keer per jaar. Vaak ga ik het gesprek ook niet aan met het kind, ik zorg alleen dat het aan het werk blijft.

Ik vind 'het niet kunnen handelen van een situatie' ook nogal zwart-wit gezien. Soms verlicht het gewoon een ll even kwijt te zijn, is dat zo erg denk ik dan?
Avatar gebruiker
Esther1975
PABOforum Peuter
 
Berichten: 186
Geregistreerd op: 13 feb 2008, 21:12
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Anne op 04 maart 2008, 22:25

Het is geen dagelijkse praktijk inderdaad hoor! Ik heb het zelf dit schooljaar nog niet hoeven doen, en nu denk ik in totaal drie keer een leerling achterin gehad...uit verschillende klassen.
Ik heb wel eens op het punt gestaan, dat was bijvoorbeeld in een dictee waarbij een leerling ondanks meerdere waarschuwingen door de klas bleef praten. Op dat moment kan je de rest van de klas geen dictee afnemen. In zo'n situatie heb je even niet de tijd om met zo'n leerling het gesprek aan te gaan en lijdt de rest er heel duidelijk onder. Als dat zou gebeuren zou ik zo'n jongen naar een collega brengen en zodra het dictee klaar is weer ophalen en dan het gesprek aangaan. Soms is het even rust creeren in een situatie waarin als het ware twee partijen tegenover elkaar staan. Het is dus in mijn situatie, en trouwens ook in die van die leerlingen die bij mij kwamen, niet zozeer een straf geweest als wel even rust creeren zodat daarna rustig, goed het gesprek aangegaan kan worden.
Ik ben het met je eens overigens dat het niet zomaar kan, en dat het wellicht een signaal is dat zo'n leerkracht moeite heeft met de groep.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Tom op 04 maart 2008, 23:12

Misschien denk ik er weer wat te licht over, maar ik wil toch even een reactie geven. Op mijn school (vmbo) hebben we aan het einde van de lesdag een soort "strafuurtje". Leerlingen die iets gedaan hebben of die straf hebben gekregen, moeten in dat uur de straf gaan schrijven. Ik hou meestal toezicht op die leerlingen (soms 1, 2, soms 5) en ben dan ook bezig met nakijkwerk of andere werkzaamheden. Ik zeg één keer, maximaal 2 keer dat ik rustig mijn werk wil doen en dat ik geen geklets wil. Vervolgens heb ik de rest van het uur doodse stilte. Is het zo moeilijk om twee kinderen stil te houden of snap ik het probleem niet? :oops:
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Geoffrey op 05 maart 2008, 12:22

Is het zo moeilijk om twee kinderen stil te houden of snap ik het probleem niet? :oops:
Als het makkelijk zou zijn, zouden die kinderen geen straf hebben, lijkt mij. Ik denk dat er wel wat verschillen zijn tussen jouw situatie en de situatie van Celine. Zij zit waarschijnlijk in een kleiner kamertje, waardoor het effect van "straflokaal" wat minder is. Daarbij heb jij in de loop der jaren al een aardige uitstraling opgebouwd die van nature al gehoorzaamheid afdwingt (als ik jouw posts op het forum altijd zo lees :)). En tot slot denk ik dat je met VMBO-leerlingen uiteindelijk toch wat makkelijker afspraken kunt maken dan met basisschool-leerlingen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Sylvia op 05 maart 2008, 14:27


Ik vind Sylvia's reactie eigenlijk een beetje fel, dat verbaast me.

Misschien is een korte toelichting hier dan op zijn plaats. Ik kan mij namelijk heel goed verplaatsen in een leerkracht die een leerling bij een collega brengt, want ik weet uit ervaring dat je dat niet zomaar doet en zo kwam het bericht bij mij wel over.
Ik heb dit schooljaar 4x een jongetje uit mijn groep 3 naar de leerkracht naast me gebracht omdat het jongetje (waar we al heel lang hulp voor zoeken, maar wat tergend langzaam gaat) zodanig de gang van zaken verstoorde dat ik aan de andere kinderen geen les meer kon geven. Ik vind, en ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn, dat je niet 25 kinderen de dupe kan laten worden van het gedrag van één kind.

Dat neemt niet weg dat ik vind dat je gewoon met de leerkracht kunt praten over het feit dat je er problemen mee hebt om die kinderen op te vangen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast