Mijn gevoel bij het bericht van Celina was precies het tegenovergestelde. Vandaar mijn reactie. Ik was alleen verbáásd dat je zo reageerde, ik veroordeelde het niet hoor.
Ik kreeg de indruk dat de leerkracht uit die groep met beide handen aangreep nu eens een paar lln. op hun plaats te kunnen zetten en het wel handig vond dat er een (aankomend) leerkracht beschikbaar was. Dat op hun plaats zetten had hij al veel eerder moeten doen en niet ineens omdat er iemand beschikbaar is. Als dat een kéér gebeurt: niets mis mee, maar om iemand meteen op te zadelen met een strafproces voor langere tijd, daar heb ik problemen mee. En één leerling tegelijk en zorg dat er werk is dat nog af moet zijn ook, zodat er gewerkt en niet gestoord wordt. Geen vrienden samen dus, dan schiet je je doel voorbij. Als het gezellig is, zullen ze nog vaak zorgen dat ze straf krijgen en bij elkaar kunnen zitten.
Ik heb vroeger zelfs eens een afspraak (in een BB-groep) met mijn duo gemaakt dat straf van de een NIET door de ander uitgevoerd moest worden, tenzij de overtreding zodanig was dat het echt niet anders kon. Het gebeurde nl. regelmatig dat iemand bij mij niet mee mocht naar gymnastiek, omdat hij/zij bij de ander iets uitgevoerd had.
Ook nu maak ik dankbaar gebruik van een collega die bereid is kleuters van mij op te vangen om de rust voor al die lieverds, die het wel goed doen, terug te brengen. Dus wat dat betreft begrijp ik het heel goed. Het heeft zó'n groot effect op de sfeer als ik dat kan en mag doen, maar .... ik maak er wel zo min mogelijk gebruik van. Die indruk kreeg ik deze keer niet.
Ten tweede is het hebben van een paar van zulke lln. storend, isoleren van de ander(en) heeft ook veel meer effect, dus ik stuur er nooit twee naar dezelfde leerkracht. Als het voor mij moeilijk is, hoe kan ik dan van iemand anders verwachten dat hij/zij het wel klaarspeelt?
Kom ik bij Tom:
wil je niet vergeten Tom dat je in die jaren dat je voor de klas staat al een imago hebt opgebouwd? Beginnende leerkrachten hebben dit nog niet en juist zo'n situatie zou roet in het eten kunnen gooien. Over een goede naam doe je heel wat jaren, maar een 'slechte' naam krijg je al heel snel (en vaak zonder reden). Wij moeten dus stagiair(e)s beschermen. Er zijn maar weinig natuurrtalenten in onderwijsland, de rest heeft het door vallen en opstaan geleerd. Daarom lopen ze stage.
Dat neemt niet weg dat ik vind dat je gewoon met de leerkracht kunt praten over het feit dat je er problemen mee hebt om die kinderen op te vangen.
Ik kan me alleen maar bij je aansluiten. Dit is altijd de juiste weg als je ergens mee zit.