[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Joke op 05 maart 2008, 15:13

Mijn gevoel bij het bericht van Celina was precies het tegenovergestelde. Vandaar mijn reactie. Ik was alleen verbáásd dat je zo reageerde, ik veroordeelde het niet hoor.

Ik kreeg de indruk dat de leerkracht uit die groep met beide handen aangreep nu eens een paar lln. op hun plaats te kunnen zetten en het wel handig vond dat er een (aankomend) leerkracht beschikbaar was. Dat op hun plaats zetten had hij al veel eerder moeten doen en niet ineens omdat er iemand beschikbaar is. Als dat een kéér gebeurt: niets mis mee, maar om iemand meteen op te zadelen met een strafproces voor langere tijd, daar heb ik problemen mee. En één leerling tegelijk en zorg dat er werk is dat nog af moet zijn ook, zodat er gewerkt en niet gestoord wordt. Geen vrienden samen dus, dan schiet je je doel voorbij. Als het gezellig is, zullen ze nog vaak zorgen dat ze straf krijgen en bij elkaar kunnen zitten.

Ik heb vroeger zelfs eens een afspraak (in een BB-groep) met mijn duo gemaakt dat straf van de een NIET door de ander uitgevoerd moest worden, tenzij de overtreding zodanig was dat het echt niet anders kon. Het gebeurde nl. regelmatig dat iemand bij mij niet mee mocht naar gymnastiek, omdat hij/zij bij de ander iets uitgevoerd had.

Ook nu maak ik dankbaar gebruik van een collega die bereid is kleuters van mij op te vangen om de rust voor al die lieverds, die het wel goed doen, terug te brengen. Dus wat dat betreft begrijp ik het heel goed. Het heeft zó'n groot effect op de sfeer als ik dat kan en mag doen, maar .... ik maak er wel zo min mogelijk gebruik van. Die indruk kreeg ik deze keer niet.

Ten tweede is het hebben van een paar van zulke lln. storend, isoleren van de ander(en) heeft ook veel meer effect, dus ik stuur er nooit twee naar dezelfde leerkracht. Als het voor mij moeilijk is, hoe kan ik dan van iemand anders verwachten dat hij/zij het wel klaarspeelt?

Kom ik bij Tom:
wil je niet vergeten Tom dat je in die jaren dat je voor de klas staat al een imago hebt opgebouwd? Beginnende leerkrachten hebben dit nog niet en juist zo'n situatie zou roet in het eten kunnen gooien. Over een goede naam doe je heel wat jaren, maar een 'slechte' naam krijg je al heel snel (en vaak zonder reden). Wij moeten dus stagiair(e)s beschermen. Er zijn maar weinig natuurrtalenten in onderwijsland, de rest heeft het door vallen en opstaan geleerd. Daarom lopen ze stage.


Dat neemt niet weg dat ik vind dat je gewoon met de leerkracht kunt praten over het feit dat je er problemen mee hebt om die kinderen op te vangen.
Ik kan me alleen maar bij je aansluiten. Dit is altijd de juiste weg als je ergens mee zit.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Tom op 05 maart 2008, 17:10

Is het zo moeilijk om twee kinderen stil te houden of snap ik het probleem niet? :oops:
Als het makkelijk zou zijn, zouden die kinderen geen straf hebben, lijkt mij. Ik denk dat er wel wat verschillen zijn tussen jouw situatie en de situatie van Celine. Zij zit waarschijnlijk in een kleiner kamertje, waardoor het effect van "straflokaal" wat minder is. Daarbij heb jij in de loop der jaren al een aardige uitstraling opgebouwd die van nature al gehoorzaamheid afdwingt (als ik jouw posts op het forum altijd zo lees :)). En tot slot denk ik dat je met VMBO-leerlingen uiteindelijk toch wat makkelijker afspraken kunt maken dan met basisschool-leerlingen.

Ah okee.. dat schept al duidelijkheid.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor miekiemousie op 05 maart 2008, 19:59

Ik heb mijn beide groepen ook al eens een kind naar een andere plek gebracht. Zo heb ik in mijn ene groep een jongen die een periode heeft gehad dat hij echt onmogelijk was in de klas. Hij is soms voor straf en soms 'gewoon' gaan werken bij de IB'er of directrice. Hier ging hij dan rustig aan het werk en zij hadden geen last van hem. Als ze wel last zouden hebben, zou het een ander verhaal worden. Maar hij had die rust nodig en wij (duo en ik) vaak ook voor de klas. Het was voor mij een grote stap om te doen, maar wel nodig.

In mijn andere groep heb ik een jongen twee maal de klas uit gezet nadat hij een rij van dingen had gedaan die niet mochten. Daarbij kon ik op mijn kop gaan staan, van alles doen, maar niks had effect. Ik heb hem toen even in een andere kleuterklas gezet. Dit had gelukkig wel effect, hij begreep toen ineens wel dat de juf boos was.

Let op, dit zijn echt momenten die zelden voorkomen, maar soms geeft het wel lucht. Het is gewoon af en toe nodig, voor het kind en voor mij.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor peter100 op 05 maart 2008, 20:41

Ik snap Celina wel. Daarnaast verbaas ik me eigenlijk over de manier waarop mensen hier zeggen om te gaan met het verplaatsen van lln. Bij ons zijn ook collega's die een kind wel eens in een andere klas zetten. Als ze bij mij gedropt worden dan ga ik na schooltijd altijd het gesprek aan. Het overplaatsen van een ll. betekent dat je de situatie niet kunt handelen en daar misschien hulp bij nodig hebt.

De bewering dat je de klas niet aankan wanneer je kinderen tijdelijk elders plaatst vind ik grote onzin. Het is een duidelijk signaal naar het kind en het voorkomt onnodige tijdverspilling, andere kinderen worden hier op deze manier niet de dupe van.

Ik vind het erg vervelend als er een collega voor de deur staat met een kind dat bij mij moet komen zitten. Ik kan mijn collega niet afvallen, maar ik heb vaak het idee dat ze bij mij komen zitten als straf, niet omdat de juf het niet meer aankan. Aangezien ik geen probleem met zo'n kind heb, ga ik de boeman niet uithangen en zo groot is de straf dus niet. Het is al voorgekomen dat ze niet meer terug wilden naar hun eigen klas.....

Jouw gedrag vind ik persoonlijk niet echt getuigen van collegialiteit. Ga jij superlief doen tegen deze kinderen geef je mijn inziens een heel verkeerd signaal af. Zelf benadruk ik juist altijd dat ze niet voor niets bij mij zitten, hiermee steun ik mijn collega.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Robje op 05 maart 2008, 21:19

De bewering dat je de klas niet aankan wanneer je kinderen tijdelijk elders plaatst vind ik grote onzin. Het is een duidelijk signaal naar het kind en het voorkomt onnodige tijdverspilling, andere kinderen worden hier op deze manier niet de dupe van.

Het heeft niks te maken met de klas niet aankunnen, het gaat hier om het kind dat je verplaatst. Als je dat kind wel kunt handelen in de klas is er toch geen reden om het in een andere klas te plaatsen?

Duidelijke signalen kun je ook geven zonder iemand uit je gezichtsveld en verantwoording te plaatsen. Als jij een supervervelend kind zo kunt begeleiden dat het kan functioneren in de klas ben je een topper, echt waar, maar als dat niet lukt is het toch geen schande om dat toe te geven? Ik word alleen een beetje verdrietig van collega's die zeggen de klas prima aan te kunnen, ook de "vervelende kids". Alleen zitten die geregeld bij andere klassen of op de gang. Heel simpel, problemen kun je alleen oplossen door ze aan te pakken, weglopen helpt niet....

Jouw gedrag vind ik persoonlijk niet echt getuigen van collegialiteit.


Hoef jij ook niet te vinden. gelukkig hebben mijn collega's een heel andere mening dan jij. Ik ben er gewoon niet zo blij mee als ik de straf van de juf ben; doe ik zo mn best om een leuke, aardige enthousiaste meester te zijn, word ik door een collega in de rol van boeman gedwongen, daar pas ik voor....

Ga jij superlief doen tegen deze kinderen geef je mijn inziens een heel verkeerd signaal af. Zelf benadruk ik juist altijd dat ze niet voor niets bij mij zitten, hiermee steun ik mijn collega.


Superlief..... Kijk, als er een kind in mijn klas gedropt wordt kan hij lekker zijn eigen werk doen, ik bemoei met niet met hem. Ik heb ook geen probleem met hem op te lossen, dat moet toch echt zijn eigen juf doen. Ik zou er ook niet blij van worden (me incompetent voelen) als iemand mijn kastanjes uit het vuur moest halen.
Dat er in mijn klas een prettige sfeer hangt merken die kids ook. Ik ga dat toch niet ineens omtoveren tot strafkamp?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 11 maart 2008, 13:33

Waarom maak je je scriptie op je stageschool en niet thuis eigenlijk? Dat zou het probleem van jouw kind uit al oplossen lijkt me...

Ik snap allebei de kanten verder wel. Ik moet zeggen dat we bij ons ook wel eens een leerling bij een collega zetten en ik krijg er ook wel eens achterin gedropt. Maar die krijgen flink werk mee en ze morgen dan terugkomen zodra dat af is...Meestal moet je zo'n leerling er dan even uithebben, omdat je gewoon geen kans meer krijgt om de rest van de klas les te geven. Je bent dan zo bezig met het corrigeren van die ene...
Ik doe het zelf zelden moet ik zeggen hoor, maar het is wel een fijne oplossing om achter de hand te hebben.

Ik kan er wel thuis aanwerken, maar vaak vallen vergaderingen en studiemiddagen op de dinsdag. Ik moet dan aanwezig zijn. Ik kan me eerlijk gezegd thuis beter concentreren, maar ja.

Verder heb ik al besproken dat ik wel één leerling kan hebben, maar niet meer dat dat. En ze moeten idd flink wat werk te doen hebben. Ik hoop dat het nu opgelost is, want als ik aan mijn scriptie (of schoolwerk werk), dan kan ik er echt niets bijhebben.
Laatst bijgewerkt door Juf_Celina op 11 maart 2008, 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kinderen die voor straf bij mij in het lokaal moeten zitten

Berichtdoor Juf_Celina op 11 maart 2008, 13:45

Mijn gevoel bij het bericht van Celina was precies het tegenovergestelde. Vandaar mijn reactie. Ik was alleen verbáásd dat je zo reageerde, ik veroordeelde het niet hoor.

Ik kreeg de indruk dat de leerkracht uit die groep met beide handen aangreep nu eens een paar lln. op hun plaats te kunnen zetten en het wel handig vond dat er een (aankomend) leerkracht beschikbaar was. Dat op hun plaats zetten had hij al veel eerder moeten doen en niet ineens omdat er iemand beschikbaar is. Als dat een kéér gebeurt: niets mis mee, maar om iemand meteen op te zadelen met een strafproces voor langere tijd, daar heb ik problemen mee. En één leerling tegelijk en zorg dat er werk is dat nog af moet zijn ook, zodat er gewerkt en niet gestoord wordt. Geen vrienden samen dus, dan schiet je je doel voorbij. Als het gezellig is, zullen ze nog vaak zorgen dat ze straf krijgen en bij elkaar kunnen zitten.

Ik heb vroeger zelfs eens een afspraak (in een BB-groep) met mijn duo gemaakt dat straf van de een NIET door de ander uitgevoerd moest worden, tenzij de overtreding zodanig was dat het echt niet anders kon. Het gebeurde nl. regelmatig dat iemand bij mij niet mee mocht naar gymnastiek, omdat hij/zij bij de ander iets uitgevoerd had.

Ook nu maak ik dankbaar gebruik van een collega die bereid is kleuters van mij op te vangen om de rust voor al die lieverds, die het wel goed doen, terug te brengen. Dus wat dat betreft begrijp ik het heel goed. Het heeft zó'n groot effect op de sfeer als ik dat kan en mag doen, maar .... ik maak er wel zo min mogelijk gebruik van. Die indruk kreeg ik deze keer niet.

Ten tweede is het hebben van een paar van zulke lln. storend, isoleren van de ander(en) heeft ook veel meer effect, dus ik stuur er nooit twee naar dezelfde leerkracht. Als het voor mij moeilijk is, hoe kan ik dan van iemand anders verwachten dat hij/zij het wel klaarspeelt?

Kom ik bij Tom:
wil je niet vergeten Tom dat je in die jaren dat je voor de klas staat al een imago hebt opgebouwd? Beginnende leerkrachten hebben dit nog niet en juist zo'n situatie zou roet in het eten kunnen gooien. Over een goede naam doe je heel wat jaren, maar een 'slechte' naam krijg je al heel snel (en vaak zonder reden). Wij moeten dus stagiair(e)s beschermen. Er zijn maar weinig natuurrtalenten in onderwijsland, de rest heeft het door vallen en opstaan geleerd. Daarom lopen ze stage.




Je beschrijft precies wat ik bedoel. ;)

De vorige keer was het echt zo van: 'de juf zit daar toch alleen en heeft geen lesdag, dus stuur ik dat kind gewoon naar haar toe'. Zo makkelijk moet het niet gaan natuurlijk.

Verder ben ik het ook met je eens wat betreft duo's. Vaak is het idd zo dat mijn begeleider of andere collega een kind uit mijn klas bestraft. Dat kind moet zijn straf dan bij mij uitzitten (niet mogen zwemmen, of strafwerk schrijven in de pauze). Dat vind ik ook erg onhandig. Eén kind heeft een keer letterlijk tegen mij gezegd: "Juf, de meester heeft toch de straf gegeven, toch niet u?" Ik stond daar met een mond vol tanden!
Juf_Celina
PABOforum Peuter
 
Berichten: 91
Geregistreerd op: 29 sep 2007, 23:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron