[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Combinatie groep 6/8

Combinatie groep 6/8

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Sowieso op 03 apr 2008, 15:43

In mijn LIO heb ik 's ochtends groep 6, en op de middagen ook een deel van groep 8 er bij. Dit is best een rare combinatie. Ik moet op de middagen gym, geschiedenis, muziek, biologie en tekenen geven. Al deze vakken worden voor beide groepen tegelijk gegeven (dus dezelfde stof). Nu vind ik dit zelf wel moeilijk, je merkt soms niveauverschil (ook met gym! en vaak heb ik niet genoeg materiaal voor extra situaties) maar vooral ook verschil in de sociale ontwikkeling. de kinderen van groep 8 zijn duidelijker ouder. Ik vind het moeilijk om mijn aandacht goed te verspreiden. Ik ben aan het overwegen om een keer te proberen om bijvoorbeeld geschiedenis afzonderlijk van elkaar te geven. Zijn er mensen die ervaring hebben met rare combinaties en tips hebben?

Verder is groep 8 een vrij moeilijke groep, en het gaat ook niet erg goed 's middags. De kinderen zijn heel brutaal, waar ik op reageer door te straffen. Er ontstaat een patroon waarbij reactie op reactie volgt, en we nu in een negatief patroon zitten. Ook groep 6 begint er op te reageren, en de sfeer is op de middagen totaal anders. Ik heb geregeld geprobeerd om groep 8 hard aan te pakken, maar dit werkt niet door het blijven geven van reacties. Bij een mildere aanpak gaan de knideren zich op een gegeven moment zo raar of brutaal gedragen dat ik wel móét ingrijpen. Tot nu toe lossen gesprekjes met de kinderen niks op.
Ook de groepsleerkracht van groep 8 snapt er weinig van. De kinderen doen bij haar heel anders, en ze kijkt geregeld bij mij in de klas en snapt niet waarom de kinderen zo doen. Ook zij kan geen duidelijke reden geven waarom het steeds mis gaat. Zij heeft al een gesprek gehad, maar ook daar kwam weinig uit. Ik heb voor volgende week de directeur gevraagd om een uurtje bij mij te komen observeren, misschien dat daar iets uit komt. Ook ben ik van plan om komende week eens een gesprekje aan te gaan met groep 6, wat zij als oorzaak van de vervelende sfeer 's middags zien. Ik ben benieuwd of ze mij of de knideren uit groep 8 als oorzaak zien.
Maar zijn er hier mensen met tips of ervaringen met een brutalere hogere groep? Heeft er iemand misschien een idee voor een beloningssysteem voor de middagen bij creatieve en wereldoriënterende vakken? (Voor 's ochtends voor zelfstandig werken heb ik er al een.)
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Joke op 03 apr 2008, 20:30

Heb je al eens overwogen echt met groep 8 te praten? Vaak kunnen ze haarfijn aangeven waarom ze zo doen, maar het is niet altijd complimenteus. Maak nieuwe afspraken. Ze kunnen zelf ook maatregelen bedenken voor het geval ze de nieuwe afspraken weer overtreden.
Als straffen niet werkt, waarom blijf je daar dan zo hardnekkig mee doorgaan?
In een LIO wil je alles altijd zo perfect, al was het alleen maar om te bewijzen dat je voor de klas kunt. Denk aan alle andere keren dat je voor de klas stond. Reageerde je toen hetzelfde? Probeer dat oude gevoel weer terug te krijgen. Dan lukt de rest vanzelf. Ik denk dat jij jezelf niet bent op het ogenblik en dat voelen ze haarfijn aan.
Pak het de volgende keer eens anders aan, met een grapje misschien (zonder iemand belachelijk te maken, want dan gaat het helemaal mis). Vaak als je die eerste straf doorbreekt heb je al heel veel gewonnen.
Dit betekent trouwens niet dat je niet consequent moet zijn. Als je zegt dat je iets doet, doe dat dan ook. Laat jouw grenzen zien.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Geoffrey op 04 apr 2008, 13:20

Okee, moet je je voorstellen... je zit in groep acht, bent elf of twaalf jaar, zit vol met ontluikende hormonen en verwacht van je leerkrachten dat ze je serieus nemen. Vervolgens kom je, geheel buiten jouw schuld, in een situatie terecht waarin je elke middag "teruggezet" wordt naar groep 6. Je mag niet op je eigen, vertrouwde werkplek zitten, je moet luisteren naar een juf die niet jouw eigen vertrouwde juf is, je zit in een klas waar je niet thuis hoort met kinderen die kinderachtig zijn en er wordt ook nog eens van je verwacht dat je gewoon meedoet met stof die je eigenlijk allang al ontgroeid bent. Terwijl de helft van je klasgenootjes wél gewoon op hun eigen niveau les krijgt. Hoeveel aanleiding heb je dan nog nodig om te gaan rellen?

Die kinderen van groep 8 zitten in een vrij vervelende situatie, die je volgens mij het best kunt vergelijken met een voetbalclub die gedegradeerd wordt van de eredivisie naar de zaterdagamateurs. Groep-8-kinderen hebben hun hele schoolloopbaan gewacht om tot de 'elite' van de school te horen, en nu moeten ze elke middag mee gaan doen met die kleintjes uit groep 6. Het klinkt misschien gek, maar hier zit volgens mij het probleem: groep 8 heeft volgens mij het gevoel dat ze gewoon niet serieus genomen worden! Immers: het klaslokaal, de leerkracht, de lessen etc. zijn allemaal voor groep 6 en zij mogen meedoen bij de gratie van groep 6. Terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn.

De beste oplossing is uiteraard om groep 8 gewoon groep 8 te laten en niet zulke belachelijke combinaties samen te stellen. Maar voor het moment denk ik dat je groep 8 eens flink wat aandacht moet geven. Doe ook eens echt speciale dingen voor groep 8 en laat zien dat jij duidelijk anders met hen omgaat dan met de wat jongere kinderen van groep 6. Ik denk namelijk niet dat je zonder meer dezelfde lessen kunt geven aan groep 6 als groep 8: daar wordt volgens mij niemand wijzer van.

In ieder geval veel succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor jufHetty op 04 apr 2008, 18:17

Wat Joke en Geoffrey aangeven herken ik heel goed. Ik heb een paar jaar geleden ook een combi 6-8 gehad. Juist die oudsten laten voelen dat ze op hun niveau worden aangesproken werkt goed, denk hierbij aan het verantwoordelijkheidsgevoel en het vertrouwen dat je in ze stelt en bevestigd als het goed gaat.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Sowieso op 05 apr 2008, 11:48

Bedankt voor de tips! Het bevestigt een beetje wat ik zelf al aan ideeën had :D
Het meer differentiëren wil ik in ieder geval gaan proberen (alhoewel mijn coach dit niet als oplossing ziet :S). En ik wil in ieder geval meer humor in mijn lessen gooien en rustig blijven. (Uitgaan van sterke punten).

Wel heb ik afgelopen vrijdag een héél vreemd gesprek gehad met mijn coach. Er heeft 1 ouder geklaagd dat haar dochter het niet leuk vindt bij mij in de groep. Zelf vermoed ik dat dit kind doelt op alleen de middag en de moeder dit generaliseert tot de hele dagen. Mijn coach geeft nu aan dat ik niet rustig voor de groep sta, ik een negatieve manier van lesgeven heb, ik streng ben (wat ikzelf niet als iets negatiefs zie) en de kinderen het niet leuk vinden bij mij in de klas.
Ik vind dit totaal tegenstrijdig met wat ik zelf ervaar. Ik stop juist veel humor in mijn lessen, en ik heb het idee dat kinderen het juist leuk vinden bij mij in de groep. Dat het 's middags niet goed draiit klopt, maar dat dit op de ochtend ook zo is volgens mij totaal niet! Ik heb geprobeerd in het gesprek aan te geven dat dit niet zo is, maar mijn coach is niet overtuigd. Volgens hem zit ik in een dipje en gaat het 's ochtends ook niet goed.
Punten die juist bij mij altijd als sterke kanten werden gezien (rust, contact met kinderen) ziet hij als punten die ik niet beheers.
Maandag heb ik een gesprek met groep 6 over hoe zij het vinden gaan in de groep. Mijn coach wil graag bij dit gesprek aanwezig zijn. (Ik heb aangegeven dat kinderen tegen mij misschien opener zijn als hij er niet bij is, maar deze mening deelt hij niet).
Aan het eind van het gesprek gaf hij wel nog aan dat hij me niet een heel negatief beeld wou geven, en ik dacht dat na het verwoorden van mijn mening ik er ook vrede mee had. Het gesprek heeft nu tijd gehad om te bezinken en ik ben totaal verontwaardigd. Ik had geen dipje, maar voor mij is de fut er nu een beetje uit. Maandag maar weer met hem in gesprek.
*dit moest ik even van me afschrijven*
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Joke op 05 apr 2008, 12:53

Het komt zo vaak voor dat een enkel punt in een totaal verkeerd verband gezien wordt, zodat er een totaal verkeerd beeld ontstaat.
Ik denk wel, dat gevoel had ik al eerder (en ik schreef daar ook al over) dat je nu niet jezelf bent voor de groep.
Daarom raadde ik je ook aan om je weer eens voor te stellen hoe je het vóór je LIO deed en dat gevoel weer helemaal terug te krijgen. Ik denk dat sommige zaken die zich hebben afgespeeld meer impact op je hebben gehad dan je zelf dacht.

Het is te hopen dat je naast streng ook rechtvaardig bent en zoals ik je hoorde over groep 8 uit dat strenge zich alleen in straf geven. Was het maar zo simpel. Ook daar heb ik je al over geschreven.
Wacht nou eerst even dat gesprek met groep 6 af.
Jammer dat je mentor er bij wil zijn, want misschien durven ze nu minder tegen jou te zeggen uit angst van represailles van hem?

Persoonlijk denk ik dat je steeds een stapje verder gaat wat strengheid betreft. Een logisch gevolg als de straf niet oplevert wat je ermee beoogt, maar een grote valkuil! Ook daar wees ik je al eens op.
Wat kinderen meestal als naar ervaren is een gedrag van de leerkracht dat zich uit in uitersten. (Grappig soms en soms vreselijk streng.) Zij weten niet wat er aan jouw boosheid vooraf gaat, want het speelt zich in jou af, maar zij worden wel ineens geconfronteerd met die straf, die in hun ogen niet evenredig is aan wat de overtreding was. In jouw ogen wel, want het was de beroemde druppel. Het is echt heel moeilijk om in stresssituaties de juiste weg te (blijven) bewandelen, want zodra gevoelens echt mee gaan spelen kun je hele verkeerde keuzes maken.

Neem dit weekend eens even de tijd om al die punten op een rijtje te zetten en wees dan heel eerlijk tegenover jezelf.
Misschien kun je dan je negatieve gevoelens hierover ombuigen tot iets positiefs. Waar je mee blijft zitten, bespreek je maandag en verhelder je met voorbeelden om de zaak duidelijk te maken.

Tenslotte gaat het er niet om hoe jij je eigen gedrag ziet, maar hoe het op de kinderen overkomt. Ook al denken we nog zo in ons recht te staan, als de kinderen (en mentor) het anders zien, moet er toch iets veranderen. Weliswaar zonder jezelf geweld aan te doen, dus weloverwogen aanpassen binnen jouw grenzen. Is jouw humor wel hun humor? Denk aan het laatje?
Pas op met het te kijk zetten van leerlingen, ze vergeven het je nooit meer. Ook al is het nooit zo bedoeld, het gaat erom hoe zij het ervaren.
Sterkte en ik hoop dat alles gauw voor jou in een positievere sfeer komt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Combinatie groep 6/8

Berichtdoor Sowieso op 09 apr 2008, 17:04

Bedankt voor jullie reacties! Even een update:

Ik heb een gesprek gehad met groep 6, waarbij ze heel duidelijk aangaven dat er een verschil is tussen de morgen en de middag (hier kwamen ze zelf mee). Ook waren er een paar kinderen die voor de morgen wat dingen aangeven (ook de manier van werken met 'uitgestelde aandacht' blijkt bij sommige kinderen te frusteren, dus dat moet nog maar eens besproken. maar voor mezelf was ik erg blij dat de kinderen duidelijk aangaven dat het vooral aan de middag ligt.
's Middags had ik de directeur te observeren, en de kinderen waren stil: doodstil. De directeur was heel tevreden, maar het gaf een heel erg vertekend beeld, wat ik ook heb aangegeven. (Waarop de directeur voorstelde om dan wat vaker te komen :))
Op de dinsdagmiddag was de directeur er niet en ging het weer op dezelfde manier. Toen ik kinderen hierop aansprak kreeg ik de reactie dat ik op maandag heel anders deed. Ik heb later even bij wat kinderen uit groep 6 gecheckt of zij dat ook vonden, en zij waren het daar niet mee eens. Uiteindelijk ging de middag al wel een stukje beter.
Ik heb mijn coach afgeloepn weekend ong gemaidl of hij maandag een gesprek wou. Dit was goed, maar afgeloepn maandag kwam hij even meedelen dat hij niet kon omdat hij een cursus had (:S....) Hij wou tussen de middag bespreken, maar dat heb ik maar een beetje afgewimpeld, want dan heb ik andere dingen te doen. Ik ga voor vrijdag of maandag nog maar eens een poging wagen voor een gesprek.

Iemand misschien nog een tip om de hele groep stil te krijgen, als het 'rommelt' en ik graag weer verder wil? *duikt het topic over stiltesignaal eens in*
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast