In mijn LIO heb ik 's ochtends groep 6, en op de middagen ook een deel van groep 8 er bij. Dit is best een rare combinatie. Ik moet op de middagen gym, geschiedenis, muziek, biologie en tekenen geven. Al deze vakken worden voor beide groepen tegelijk gegeven (dus dezelfde stof). Nu vind ik dit zelf wel moeilijk, je merkt soms niveauverschil (ook met gym! en vaak heb ik niet genoeg materiaal voor extra situaties) maar vooral ook verschil in de sociale ontwikkeling. de kinderen van groep 8 zijn duidelijker ouder. Ik vind het moeilijk om mijn aandacht goed te verspreiden. Ik ben aan het overwegen om een keer te proberen om bijvoorbeeld geschiedenis afzonderlijk van elkaar te geven. Zijn er mensen die ervaring hebben met rare combinaties en tips hebben?
Verder is groep 8 een vrij moeilijke groep, en het gaat ook niet erg goed 's middags. De kinderen zijn heel brutaal, waar ik op reageer door te straffen. Er ontstaat een patroon waarbij reactie op reactie volgt, en we nu in een negatief patroon zitten. Ook groep 6 begint er op te reageren, en de sfeer is op de middagen totaal anders. Ik heb geregeld geprobeerd om groep 8 hard aan te pakken, maar dit werkt niet door het blijven geven van reacties. Bij een mildere aanpak gaan de knideren zich op een gegeven moment zo raar of brutaal gedragen dat ik wel móét ingrijpen. Tot nu toe lossen gesprekjes met de kinderen niks op.
Ook de groepsleerkracht van groep 8 snapt er weinig van. De kinderen doen bij haar heel anders, en ze kijkt geregeld bij mij in de klas en snapt niet waarom de kinderen zo doen. Ook zij kan geen duidelijke reden geven waarom het steeds mis gaat. Zij heeft al een gesprek gehad, maar ook daar kwam weinig uit. Ik heb voor volgende week de directeur gevraagd om een uurtje bij mij te komen observeren, misschien dat daar iets uit komt. Ook ben ik van plan om komende week eens een gesprekje aan te gaan met groep 6, wat zij als oorzaak van de vervelende sfeer 's middags zien. Ik ben benieuwd of ze mij of de knideren uit groep 8 als oorzaak zien.
Maar zijn er hier mensen met tips of ervaringen met een brutalere hogere groep? Heeft er iemand misschien een idee voor een beloningssysteem voor de middagen bij creatieve en wereldoriënterende vakken? (Voor 's ochtends voor zelfstandig werken heb ik er al een.)