begeleiding tijdens je LIO

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor annemariem op 12 apr 2008, 09:45

Sinds een week ben ik (gedwongen) gestopt met mijn LIO. Ik liep 3 dagen in de week mijn LIO-stage. Op woensdag, donderdag en vrijdag. Op woensdag was de andere juf er ook. Donderdag en vrijdag stond ik er alleen voor. Ze hadden mij aangenomen vanwege de BAPO van de andere juf. Het was een groep 3 met 2 zorgleerlingen (cluster 2 en 4) en één leerling die het zorgtraject in zou gaan. Ik heb na een maandje aangegeven dat het toch wat moeilijk was met deze twee heren in de groep. En dat ik toch wel graag wat meer begeleiding zou willen hebben. Er werd geschrokken gereageerd. Eind van het liedje was eigenlijk dat ze er geen rekening mee hadden gehouden dat ik begeleid zou moeten worden. Sorry werd er gezegd en ik had toen eigenlijk als enige keuze nog om te stoppen. Tja en daar sta je dan. Bijna op de helft van mijn LIO-stage. Ik had trouwens een betaalde LIO-stage. Graag wil ik van andere LIO'ers weten hoe het bij hun geregeld is met de begeleiding.
annemariem
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 11 feb 2008, 11:36
Groep: 0
Schooltype: PCB
PABO jaar: 4

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor bovenbouwjuf op 12 apr 2008, 10:16

hmmm volgens mij is het wel wat anders dan deze school voordoet. Een LIO-er hoort begeleiding te krijgen om zo de stage te kunnen halen. Samen (school en student) neem je de gezamelijke verantwoordelijkheid voor wat de student moet leren. Zelfs een afgestudeerde leerkracht hoort het eerste jaar begeleiding te krijgen van een coach en daar bestaan ook protocollen en afspraken voor op een school. Wat zegt je PABO hiervan?
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor annemariem op 12 apr 2008, 10:33

Die heeft in een gesprek daar op school gevraagd om extra begeleiding. Omdat het wat moeilijk liep heb ik mijn tutor aangesproken en in samenspraak met hem hebben we een afspraak gemaakt om met z'n drieën rond de tafel te gaan zitten en te kijken hoe we hier uit zouden kunnen komen. En toen gaf deze directeur aan met zijn handen in het haar te zitten en niet wist hoe en waar hij begeleiding vandaan zou moeten halen. Zelf had ik al het gevoel dat dit dan eigenlijk te laat zou komen. Er wordt sorry tegen mij gezegd, maar ja daar heb ik niet veel aan. Op dit moment zit ik eigenlijk gewoon te balen thuis en is de lol er toch een beetje af. Daarom was ik hier een beetje op het forum aan het rond kijken. Ik krijg namelijk ook het gevoel dat er toch in een aantal gevallen `misbruik` wordt gemaakt van een LIO´er. Ter vervanging van een leerkracht en dan maar hopen dat het goed gaat en de school is weer gered?!
annemariem
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 11 feb 2008, 11:36
Groep: 0
Schooltype: PCB
PABO jaar: 4

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor marjan op 12 apr 2008, 11:20

Jeetje zeg, dit is belachelijk!!Ze maken inderdaad misbruik van je en behandelen je alsof je al afgestudeerd bent. En ook dan hoor je inderdaad nog goede begeleiding te kijgen!! Dus je hebt nu moeten stoppen met die LIO? En nu dan? Nu moet je op zoek naar een andere school?
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor Linda_M op 12 apr 2008, 11:46

Ik moet zeggen dat ik ook in een LIO zit waarvan ik aan het begin dacht dat ze 'misbruik' van me maakten, in de zin dat ik vaak alleen voor de groep stond.
Ik heb wel collega's naast me staan, de school werkt heel erg als een team. Dus helemaal alleen sta ik er niet voor. De leerkracht van de deur ernaast heeft me bijv. wel eens geholpen met inspringen als ik op 2 plaatsen tegelijk moest zijn, erg fijn. En ik ben ook geobserveerd bijvoorbeeld.

Toch kon ik wel begeleiding krijgen toen ik die nodig had in een groep en ik denk dat dat erg belangrijk is.
Ik heb ook op mijn sollicitatie te horen gekregen dat ik de groepsverantwoordelijkheid zou krijgen voor de meeste dagen, dus ik heb dat toen duidelijk overwogen.

Wist jij dit ook al van te voren?
Linda_M
PABOforum Peuter
 
Berichten: 242
Geregistreerd op: 02 maart 2008, 13:07
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Invaller-deels vast

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor annemariem op 12 apr 2008, 17:16

Ik wist van te voren dat ik die twee dagen alleen voor de groep moest staan. Alleen als je er dan voor staat en blijkt dat de zorgleerlingen toch wat meer zorg nodig hebben dan zo in de eerste instantie dan wordt het moeilijker. Hun gedrag is ook anders als ik voor de groep stond dan wanneer de andere leerkracht er voor stond. Maar wat ik het grootste probleem vond was dat ik hulp heb gevraagd en er toen eigenlijk niets gebeurde. Ja ik kreeg wel te horen dat het wat druk was in mijn groep. Mijn lokaal was naast de kamer van de directeur.
En nu moet ik inderdaad zelf weer opzoek naar een andere plek. Ik red het niet om nu voor de zomer mijn LIO ergens anders af te ronden. Ook wil ik het niet splitsen in een deel voor en een deel na de zomervakantie. Dus ik ga pas in september mijn LIO doen. Tot de zomervakantie al mijn overige werkstukken afmaken, nadenken over mijn scriptie en kijken of ik invalwerk kan doen of ergens stage kan gaan lopen waar ik dan na de vakantie mijn LIO kan gaan doen.
annemariem
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 11 feb 2008, 11:36
Groep: 0
Schooltype: PCB
PABO jaar: 4

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor Geoffrey op 12 apr 2008, 17:35

Het is in ieder geval goed dat je meteen voortvarend aan het plannen bent om er volgend schooljaar wel iets moois van te maken. Het is natuurlijk een vervelende situatie, maar je bent wel een ervaring rijker. Hierdoor kun je soortgelijke gevallen die je wellicht in de toekomst tegen komt makkelijker inschatten.

In ieder geval succes met het vervolg!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: begeleiding tijdens je LIO

Berichtdoor Juf Paola op 14 apr 2008, 16:05

Ik loop nu Lio in een groep 6. Ik sta 4 dgn p/w alleen voor de groep. Mijn coach is wel 5 dgn p/w op school en die kan ik op alle momenten dat ik hem nodig heb om hulp vragen. Ik heb 1 x per week een begeleidingsgesprek. Hier breng ik zelf in waar ik het over wil gaan hebben (waar ben ik tegenaan gelopen, enz). Ik ben erg tevreden met de begeleiding die ik heb.
Had jij geen Lio-overeenkomst waarin duidelijk stond waaruit de begeleiding moest bestaan? Bij ons staat dat er duidelijk in. In ieder geval veel succes met hetgeen je nu gaat doen.
Coachen is het beste uit de leerling halen door het beste van jezelf als leerkracht in te zetten.
Juf Paola
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 12 maart 2008, 15:53
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 4


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten