Op zoek naar een leuke kennismakingsactiviteit voor LIO-klas

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Op zoek naar een leuke kennismakingsactiviteit voor LIO-klas

Berichtdoor JufSaar op 17 jun 2008, 20:30

Dag allemaal,

Aanstaande vrijdag maken alle leerlingen van mijn school waar ik volgend schooljaar mijn LIO ga lopen kennis met hun 'nieuwe' leerkracht(en). Mijn duo heeft mij gevraagd om alvast na te gaan denken over een leuke kennismakingsactiviteit voor onze toekomstige groep 4. Het probleem is dat ik nergens op kan komen en de tijd begint al te dringen. Zou één van jullie mij uit de brand kunnen helpen? :oops:
JufSaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 28 sep 2006, 10:18

Re: Op zoek naar een leuke kennismakingsactiviteit voor LIO-klas

Berichtdoor Eefje vS op 21 jun 2008, 15:51

Wat is het precieze doel. Dat de klas jullie leert kennen, dat jullie de namen van de leerlingen leren kennen, dat de leerlingen elkaar beter leren kennen of een combinatie hiervan of misschien nog wel iets anders?
Om jezelf en de andere juf voor te stellen, zou je bijvoorbeeld van beide een soort doosje maken met dingen van jullie. Daarin zit bijvoorbeeld je favoriete kleur, je favoriete boek (die geschikt is voor groep 4), foto van een huisdier, misschien foto van toen jezelf in groep 4 zat etc. Dan laat je een kind er steeds iets uitkiezen en dan vertel je daarover. Vervolgens stel je de vraag aan het kind. Bijvoorbeeld: Er zit stukje blauwe stof in, dat een kind eruit kiest. Dan vertel jij dat blauw je lievelingskleur is omdat het je aan de zee doet denken. Vervolgens vraag je aan het kind dat dat item heeft gekozen wat zijn lievelingskleur is.
Je kan ook als het ook gericht is op dat de kinderen elkaar moeten leren kennen een soort pagina uit een vriendenboekje namaken. Dan kunnen ze in tweetallen gaan intervieuwen, aan de hand van de pagina, incl. het elkaar tekenen als 'pasfoto'. Vervolgens in de kring dan kort iets vertellen over de ander.
Voor het leren van namen zijn dingen als krantje mep, "ik ben op school en daar zijn ook ...", het rollen met de bal naar elkaar toe wel geijkte methodes om door herhaling namen te leren kennen. Misschien niet zo creatief.
Avatar gebruiker
Eefje vS
PABOforum Peuter
 
Berichten: 57
Geregistreerd op: 08 apr 2008, 11:50
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Op zoek naar een leuke kennismakingsactiviteit voor LIO-klas

Berichtdoor Doeda op 21 jun 2008, 17:34

Een activiteit om de namen beter te leren kennen en de leerlingen zelf (misschien ken je het al, ik vind het wel een leuk spel hiervoor):

Je staat in de kring en iemand heeft een bol wol. Die zegt een naam van iemand uit de kring, pakt het uiteinde vast en gooit de bol wol naar de leerling met die naam. Die doet hetzelfde; pakt het draad en gooit de bol wol zelf weg. Dit doe je totdat iedereen in de kring is geweest. Degene die als laatste de bol heeft gekregen rolt de bol weer terug op tot de volgende persoon (er is dan helemaal een web van draden ontstaan dus dat wordt kruipen, springen etc). Terwijl diegene de bol terugrolt verteld hij/zij iets over zichzelf (je kan van te voren afspreken wat precies) totdat hij/zij bij de volgende persoon is. Deze gaat weer verder met de bol oprollen en verteld ook iets over zichzelf. Zo ga je de hele kring door.

Het is een beetje lastig uitleggen maar ik hoop dat je het begrijpt!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Op zoek naar een leuke kennismakingsactiviteit voor LIO-klas

Berichtdoor JufSaar op 24 jun 2008, 19:07

Eefje en Doeda bedankt voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk lopen stressen om niets. De leerlingen kennen elkaar dus het ging er meer om dat ik de leerlingen beter leer kennen. Ik heb uiteindelijk 2 spelletjes van het net geplukt waar de leerlingen veel plezier aan beleefd hebben. Ik heb ook een tijdje serieus getwijfeld om die 'wolactiviteit' te doen, misschien voor een volgende keer?
JufSaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 28 sep 2006, 10:18


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast