Hoe doe je dit naast je werk?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Nikki81 op 04 jul 2008, 12:04

Hoi,

Ik wil de 2-jarige deeltijd variant gaan volgen. Maar nu hanteert de school een LIO-stage van 5 weken aan het eind van het 2e jaar. Of 6 weken 4 dagen of 8 weken 3 dagen.
Ik werk 32 uur bij mijn huidige werkgever en ik kan écht geen 5 weken achter elkaar vrij krijgen. En daarnaast gaan mijn kosten ook gewoon door, dus moet ik wel een normaal inkomen houden. Dit is toch niet haalbaar voor mensen met een bijna fulltime baan ernaast? Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit op te lossen?
Bedankt!
Avatar gebruiker
Nikki81
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 04 jul 2008, 11:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor juf suus op 04 jul 2008, 16:25

Ja dat zijn lastige zaken. Ik heb met precies hetzelfde probleem te maken gehad vorig jaar. Alleen moest ik 4 maanden lang, 2 dagen per week mijn lio doen. Je kon er ook voor kiezen om meerdere dagen te doen en dan minder lang stage te lopen. Eigenlijk dus ook hetzelfde als bij jouw.
Ik werkte toen ook 32 uur, in 4 dagen.

Ik heb het toen als volgt opgelost. Ik ben met mijn werkgever om de tafel gaan zitten, en ik heb het volgende toen afgesproken.
Ik ben ten eerste 34 uur in 4 dagen gaan werken, daarnaast heb ik in alle vakanties een extra dag gewerkt.
Al die uren die ik extra werkte spaarde ik op, tot ik genoeg had om mijn LIO te lopen.
Tijdens mijn LIO heb ik deze uren opgenomen als vakantie uren, en op die manier kon ik toch mijn LIO stage doen.
Het was even een gepuzzel, en het vergt best wel wat van je. Ik vond het ook best een zware periode. Maar als je de pabo echt wil gaan doen, is het het dubbel en dwars waard.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor moimoi op 04 jul 2008, 17:23

dit is niet te doen! En om de tafel met je werkgever zou kunnen, maar de pabo ga je natuurlijk niet volgen om daar te blijven werken, dus of je baas daarin gaat investeren?
Ik zou eens contact opnemen met de Pabo en je probleem voorleggen. Je zal toch niet de enige zijn??
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Arja op 05 jul 2008, 10:06

ik weet niet waar je woont, maar zijn er in jouw omgeving meerdere pabo's die een verkorte deeltijd aanbieden? niet alle pabo's werken namelijk met een LIO-stage aan het eind.
Avatar gebruiker
Arja
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 10 feb 2008, 13:59

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Nikki81 op 05 jul 2008, 11:07

Ik zit te twijfelen tussen de Haagse Hogeschool en Thomas More. Ik weet dat de Thomas More aan het eind van elk semester een week stage doet (2x per jaar) en de Haagse hanteert dus een Lio.
Vind de keuze erg moeilijk. Maar die Lio op het eind is denk ik echt niet haalbaar. Snap ook niet dat ze dat hanteren. Juist bij een deeltijd opleiding waarbij mensen gewoon een vaste baan ernaast hebben. :nietsnappen:

Ik zit erg op de wip tussen die twee hogescholen. Heeft er iemand tips en ervaringen?
Avatar gebruiker
Nikki81
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 04 jul 2008, 11:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Sylvia op 05 jul 2008, 16:49

Je weet dat ze een lio doen zeg je. Heb je dat gehoord van een (voltijd)student of van school zelf? Bij mij op de Hogeschool Rotterdam deed je ook lio, maar dan had je de keus tussen een half jaar 4 dagen per week of een jaar 2 dagen per week. Met deeltijdstudenten werd rekening gehouden, want de stageweek aan het eind van het trimester hadden wij niet. Gewoon één dag per week stage lopen. Ik deed niet de verkorte van 2 jaar, maar gewoon de volle vier jaar dus misschien maakt dat ook nog verschil. Het beste is om het allemaal op school te vragen, die weten het toch beter dan wij. Zij zullen vast wel meer reacties van deeltijdstudenten krijgen die problemen hebben met de stages.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor miekiemousie op 05 jul 2008, 18:14

Ik krijg volgend jaar een deeltijd stagiaire. Deze heeft ook geen stagweken. Ze moet in het semester 18x stagelopen, en mag zelf indelen hoe. Zij komt elke week op maandag en komt zo rond, andere zullen het misschien anders oplossen. Ik ben alleen bij haar benieuwd of ze 3e of 4e jaars is. In de mail staat, ik ben nu 3e jaars... Het lijkt er dus op dat dit haar eindstage is. Ik ben heel benieuwd!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Babethart op 20 okt 2008, 10:11

Hoi,

ik ben zelf studente aan de digipabo van Inholland. Ik weet niet of dit berichtje nog op tijd voor je komt, maar wie weet ook voor anderen.
Ik heb het eerste studiejaar (mijn propedeuse) van de 4jarige variant behaald. Nu dit studiejaar ben ik overgestapt naar de verkorte digipabo. Ik loop nu dit tweede studiejaar 8 dagen stage per periode. Dit is goed te doen. Ik heb in overleg met mijn stageschool gewoon 1x per week aangehouden voor het overzicht, hier en daar een dag teveel maar beter voor mijn ervaring. Mijn Lio (volgend jaar sep-jan) zal de eerste periode bestaan uit 12 dagen stagelopen (2dagen per week) en de tweede periode zal ik 20 dagen stage moeten lopen (2dagen per week, of 2 1/2 per week = afhankelijk van je mogelijkheden en de spreiding van je dagen over de periode). Ik heb verder geen fulltime stuk in mijn Lio zitten. Misschien helpt dit je. Ik werk er namelijk ook fulltime bij (38 uur) en zou ook geen weken achterelkaar vrij kunnen hebben.
Hoop dat je toch nog wat aan deze info hebt.

Groeten Babette
Babethart
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 20 okt 2008, 09:46
Groep: 4
PABO jaar: 2

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor jeroen-burght op 09 aug 2009, 05:44

Hoi,

Ik ben Jeroen 20 jaar en woon gelukkig samen met mijn vriendin :D en werk 40 uur per week (onregelmatig)in de beveiliging, dit is echt niet mijn ding omdat ik een mens mens ben en daarom zou ik heel graag leraar willen worden. Nou komt mijn probleempje ik zou graag leraar willen worden maar ik heb alleen mijn vmbo gehaald en beveiliger 2,
Ik ben echter de enige die geld verdient, is het mogelijk om een thuis studie te doen naast een onregelmatige baan? :?

Zoja heeft iemand relevante ervaring, is het mogelijk om deze switch te maken ? en is het beter om spw 4 of de onderwijsassistenten opleiding te doen als opstap voor leraar?

Alvast bedankt voor de reacties :D

jeroen van der Burght
jeroen-burght
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 09 aug 2009, 05:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor Anita op 09 aug 2009, 11:33

Er bestaan thuisstudies, via de LOI en volgens mij ook via de NTI. Ik zou alleen zo niet weten of jij daar voor in aanmerking komt. Er bestaat een 21+toets voor mensen die wat ouder zijn en niet de juiste vooropleiding hebben, maar hoe dat zit bij iemand van 20? Misschien dat iemand hier wel die info voor je heeft, en je kunt natuurlijk altijd informatie aanvragen bij bijvoorbeeld de LOI.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Hoe doe je dit naast je werk?

Berichtdoor wendy278 op 09 aug 2009, 15:46

ik zou voor de digi pabo gaan van hogeschool in holland, moet je wel 21 worden voor de 21+ toets
wendy278
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 06 nov 2008, 22:56
Groep: 0
PABO jaar: 1


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten