[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor jufinspee op 05 aug 2008, 10:03

Hallo allemaal..!

Volgende week gaan de kinderen weer naar school (regio noord) en ik begin dan met mijn lio; nieuwe groep, nieuwe kinderen, maar bekende school. Nu ben ik een beetje onzeker over het contact met de ouders. Hoe moet ik dat op die eerste dag (maandag) gaan doen? De ouders gedag zeggen, logisch. Maar ook een hand geven, me voorstellen?? Vorig jaar heb ik stage gelopen op deze school, maar in een andere groep. Een paar ouders zullen mij kennen, maar ik weet niet hoeveel wel/niet... Ik weet echt niet wat voor houding ik moet geven volgende week..
Mijn mentor is er de eerste week nog wel bij (de lerares van die groep) maar die kent de ouders al! Het is een groep 1/2, allemaal kinderen die al eens op school zijn geweest, dus geen écht nieuwe kinderen (of ouders..). Voor mij is het anders dan voor mijn mentor.. Ik weet echt niet wat de ouders van mij verwachten.. Ik krijg wel hun kinderen in de groep, maja.. Misschien kunnen jullie me helpen, alvast bedankt!!
jufinspee
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 05 aug 2008, 09:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor justme27 op 05 aug 2008, 11:00

Hallo juf inspee...
je geeft aan dat je al eerder stage hebt gelopen op deze school, een aantal ouders zullen je dan ook zeker herkennen.
Mijn ervaring is dat de ouders vaak ook wel naar je toe komen om je bijv. een hand te geven en te zeggen van ik ben die en die en de moeder/vader/oma/opa/oppas van Pietje/Marietje etc, als ze dit willen.
Een aantal ouders zal hier niet zo behoefte aan hebben, en "die zien het wel".
Aangezien dit ook je LIO is, zullen de ouders ook meer met jou te maken krijgen als in een gewone stage.
Ik zou daarom de eerste schooldag bij binnenkomst bij de deur gaan staan (waarschijnlijk doet je mentrix dit ook, tenminste ik heb dit vrijwel altijd zo meegemaakt), je maakt hiermee de drempel om op jou af te stappen ook minder groot. Ouders brengen de kinderen naar binnen en komen dan automatisch langs jou, waarbij jij jezelf kan voorstellen of door ouders aangesproken kan worden. Let op; het is niet erg als je je niet hebt voorgesteld aan een aantal ouders!
Mijn ervaring is dat vaak een aantal ouders wel even komen voorstellen/praten, waardoor je wel een aantal ouders kan "missen" die binnenkomen. Verder is het contact met ouders ook iets wat moet groeien; de ouders zien jou de komende tijd ook nog genoeg als het goed is. Heel veel succes en vooral plezier in je LIO! Ik vond het echt mijn meest leuke stage ooit, zeker ook omdat het nu meer "echt" is.... (alleen voor de groep, meer verantwoordelijkheid etc).
En laat ons even weten hoe het is gegaan!!
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen... (Loesje)
justme27
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 30 jun 2006, 14:39
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor maria.e op 05 aug 2008, 11:13

Ik kan me best voorstellen dat je een beetje onzeker bent over je houding tegenover de ouders. Als ik jou was zou ik wel zelf op de ouders afstappen en vertellen wie je bent. De eerste indruk die je maakt is best belangrijk! Voor ouders is sfeer in de klas ook belangrijk, hoe ziet de klas er zo''n eerste schooldag uit? Door een (zelfgeplukte?) bos bloemen neer te zetten heb je al gelijk wat extra gezelligheid in de klas. En zo kun je vast zelf ook wel iets bedenken. Ouders vinden zo'n eerste schooldag na een vakantie ook vaak spannend hóór, die zijn ook benieuwd wat het nieuwe schooljaar brengt.

Succes maandag!
maria.e
PABOforum Peuter
 
Berichten: 89
Geregistreerd op: 17 sep 2002, 18:41

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor christa1981 op 05 aug 2008, 12:13

Toen ik mijn huidige klas halverwege het jaar overnam ging het contact met de ouders helemaal vanzelf. Veel ouders kwamen zelf al naar me toe, met name omdat ze nieuwsgierig waren wie de nieuwe leerkracht van hun kind werd. En inderdaad, als je bij de deur gaat staan komen alle ouders bij je langs en zullen ze zichzelf al wel aan je voorstellen en een praatje maken. De ouders die je dan 'mist' zie je dan een dag later wel en dan kun je je alsnog aan hun voorstellen.
Succes met je eerste lio-dag! Zelf begin ik ook maandag al weer, ik heb er zin in. 13 kinderen die ik al ken en 5 nieuwe kinderen in groep 1!
Fulltime juf van groep 3!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor juflinneke op 05 aug 2008, 12:15

ik zou ook bij de deur gaan staan en elk kind dat binnenkomt een hand geven en zeggen: ik ben juf...
daarna geef je meteen de ouders een hand (hoef je je naam niet meer te zeggen, gewoon "hallo" )
de kinderen kun je later toespreken in de kring, tijdens het vakantiekringgesprek. je hebt zo wel alle ouders en kinderen gezien en een hand gegeven.
juflinneke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 132
Geregistreerd op: 03 jul 2006, 22:41
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor juf karina op 05 aug 2008, 17:35

Ik zit nu ook in mijn laatste jaar van de pabo en ga in februari mijn LIO doen op een voor mij onbekende school. Ik heb in ieder geval erg veel aan deze tips!
Zelf ga ik volgende week mijn LIO-school bellen om te vragen of ze ook een ouderavond hebben en of ik daarbij aanwezig mag zijn, dan leer ik de ouders ook een beetje kennen alvast en andersom, ook krijg ik dan alvast wat info mee over het schooljaar.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor enthousiaste juf op 05 aug 2008, 18:15

Ik begrijp dat je het spannend vindt. Ik was ook heel zenuwachtig mijn eerste werkdag. Dat was wel niet mijn Lio, maar toch.


Ik ging bij de deur staan en zei iedereen goede morgen. De ouders zijn al nieuwsgierig naar je en stellen zich inderdaad voor, zoals juf Melanie ookal zegt.
Ouders wisten wel mijn naam al, dus enkele ouders stellen hun kind ook voor, dan geef je inderdaad een hand en vertel je wie je bent.
Het is alleen niet te overzien om alle kinderen en ouders te benaderen. Op een gegeven moment ben je het overzocht kwijt.

Op andere dagen komen misschien weer andere ouders, die niet mee waren de eerste schooldag, zij stellen zich meestal ook aan je voor. Dat loopt wel.

Heel veel succes, maar geniet er voornamelijk van!
Avatar gebruiker
enthousiaste juf
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 02 aug 2008, 15:31
Schooltype: jenaplan

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor miekiemousie op 05 aug 2008, 20:03

Nog een tip voor de eerste dag. Wil niet teveel, geniet van wat er allemaal om je heen gebeurd. Het is ook allemaal zo mooi!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor jufinspee op 05 aug 2008, 21:21

Lieve forummers,

bedankt voor deze reacties! Ik ben echt iemand die zich erg druk maakt en alles goed wil doen en door dit te lezen, geeft het me toch wat vertrouwen mee voor volgende week :D Ik heb er nu zo'n zin in!

Ik zal sowieso bij de deur staan en goedenmorgen zeggen tegen iedereen en dan kijken of ouders op mij af komen/handen schudden. Meestal kan ik wel een praatje maken met ouders en denk dat ik dit gewoon ook deze dag ga proberen. Ik ben heel zenuwachtig voor alles, omdat het opeens zo echt is.. Misschien klinkt dat raar, maar zo voelt het wel. En tegelijkertijd enorm veel zin erin..

Nogmaals erg bedankt, doet me goed om te lezen en misschien ga ik mijn mentor ook vragen wat zij mij adviseert.. Dan moet het goed komen!
jufinspee
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 05 aug 2008, 09:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor peter100 op 05 aug 2008, 23:33

Nog een tip voor de eerste dag. Wil niet teveel, geniet van wat er allemaal om je heen gebeurd. Het is ook allemaal zo mooi!

Een goede tip!
Doordat je het allemaal (te) perfect wil doen schiet je al in de stress voordat je überhaupt nog maar begonnen bent. Ik betrapte mezelf hier ook op, krijg volgend jaar ook voor het eerst mijn eigen groep. Gewoon genieten van het feit dat je er mag staan en gedurende het jaar valt er nog genoeg te verbeteren en of voor te bereiden :D Een juf of meester vol stress is niet waar de kinderen op zitten te wachten toch ;)
Zelf ga ik volgende week mijn LIO-school bellen om te vragen of ze ook een ouderavond hebben en of ik daarbij aanwezig mag zijn, dan leer ik de ouders ook een beetje kennen alvast en andersom, ook krijg ik dan alvast wat info mee over het schooljaar.

Heel goed idee, dit deed ik ook tijdens mijn LIO en is heel goed bevallen. Ik raad je aan om even iets over jezelf te vertellen en iets over je visie op onderwijs. Ouders krijgen dan een duidelijker beeld van wie jij bent en waar je voor staat, kan heel positief werken is mijn ervaring.

Jufinspee heel veel succes alvast voor het komende jaar! :D
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor Mniekske op 06 aug 2008, 20:13

Ik ga dit jaar ook mn LIO lopen, begin over 2 weken. Ik vind het ook wel heel spannend, voor mij een relatief nieuwe school, een aantal collega`s hebben hun kinderen daarop school zitten, en ik krijg ook kinderen van een collega in de klas. Ik vind het wel heel spannend en ook wel een beetje raar met al die collega`s van mn bijbaantje. maar deze tips zijn wel goede tips, ik ben heel benieuwd hoe het gaat.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor juf karina op 07 aug 2008, 10:19

Nog een tip voor de eerste dag. Wil niet teveel, geniet van wat er allemaal om je heen gebeurd. Het is ook allemaal zo mooi!

Dit lijkt mij een hele goede tip!
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor miekiemousie op 07 aug 2008, 20:56

Een tip die ik heel vaak niet zie bij mensen.

Ik zie heel vaak mensen die in een nieuwe baan/klas stappen en meteen de eerste dag al van alles willen. Ze willen dit/dat enz. Ze missen dan de mooie momenten in de klas, de echte contacten met de kinderen. Terwijl het eerste contact met een kind zo belangrijk is!
Zo had ik voor de vakantie de doorschuifdag. Daar was ook mijn nieuwe stagiaire bij. Leuke meid, moet vast gaan lukken. Alleen bij de doorschuifdag was ze al zo bezig met de school, de klas, waar alle spullen lagen enz. Dat ze vergat te genieten en contact te maken met de kinderen. Daarom deze tip, geniet de eerste dag wat er gebeurd. Natuurlijk moet je je ook niet omver laten praten, wel regels stellen, maar maak vooral ook contact met de kinderen en laat de kinderen contact maken met elkaar. Het is al vreemd genoeg om elkaar weer na zo'n lange tijd te zien!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor peter100 op 07 aug 2008, 23:08

Volledig mee eens!

Goed dat je dit nog even benadrukt, waar het werkelijk om gaat wordt door de hectiek soms wel eens vergeten, namelijk het echte contact met de kinderen. :D
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: eerste schooldag tevens eerste lio dag -> hoe ouders benader

Berichtdoor jufinspee op 11 aug 2008, 17:40

Hoi allemaal,

toch even een update voor de nieuwsgierigen en omdat ik jullie dankbaar ben voor de tips!!

Mijn eerste dag was zoooo leuk! Een super leuke klas heb ik gekregen, met leuke kinderen én ouders! Alle ouders waren enthousiast over mij en gingen heel veel vragen stellen op een super positieve manier en waren erg geinteresseerd! Ik heb iedereen een hand gegeven en gesproken en voel me zo goed hierover!! Op naarr dag 2, jeej!
jufinspee
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 05 aug 2008, 09:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten