[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Paar problemen + tips nodig

Paar problemen + tips nodig

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Sheyenne op 11 dec 2008, 12:39

Hoi,

Ik loop al een aantal weken mijn Lio. Ik vind het erg leuk, maar loop tegen een aantal problemen aan en zal graag tips willen hebben:

1: Lage concentratie. Veel kinderen kunnen zich maar moeilijk concenteren. Dit merk ik bijvoorbeeld goed als wij in een kring zitten. Of als er een lange instructie is.
2: Reageren op elkaar. De kinderen reageren snel op elkaar. Bijvoorbeeld als 1 iemand een woord verkeerd leest tijdens het lezen gaan anderen het corrigeren. Vooral in de kring reageren er vaak kinderen op een kind wat aan het vertellen is, waardoor het weer langer duurt. Of als er iemand door de klas loopt.
3: Praten. Ik moet vaak lang wachten totdat ik alle aandacht weer heb. Terwijl er ook kinderen zijn die meteen luisteren. Dit heb ik soms ook bij de start van de dag. Ook gebeurt het wel eens dat ik iets vertel en de kinderen daar op reageren (enthousiast, vebaast)door opeens allemaal door elkaar heen praten, dan vind ik het lastig om de aandacht weer terug te pakken.
4: Straf. Ik werk nu met de naam op het bord schrijven en noteer de waarschuwing. Bij de derde waarschuwing gaan ze er uit (naar de gang ofnaar de andere klas). Ik merk dat ik het lastig vind om dit consequent vol te houden. Dit merk ik omdat ik soms zeg van: Ik ga nu weer namen op het bord noteren.
5: Ik heb sinds kort een geluidsmeter: Stil, fluisteren of kletsen/gezellig. Vaak gaat het goed, maar sommige dagen ook minder. Hoe moet ik het dan aanpakken? Ik wijs dan vaak naar de geluidsmeter of laat een kind benoemen op wat voor geluid het staat, maar vervolgens begint het na een tijdje weer. Ik vind het dan lastig om dit dan weer strikt te houden, want dan ben ik bijv. met uitgestelde aandacht bezig en moet ik steeds leerlingen corrigeren en komt er minder tijd voor de uitgestelde aandacht.
Sheyenne
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 14 aug 2008, 14:53

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor tientje op 11 dec 2008, 14:03

Welke groep heb je?
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor tientje op 11 dec 2008, 14:04

viewtopic.php?f=20&t=19578

Misschien heb je ook wat aan dit forum?
Dit gaat namelijk ook over het op elkaar reageren!
tientje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 106
Geregistreerd op: 14 aug 2006, 18:48
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Sheyenne op 12 dec 2008, 11:23

Ik heb groep 6.
Ik heb ook al bij andere forums gekeken en deze tips verzameld.
Sheyenne
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 14 aug 2008, 14:53

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor kimberleyisjuf op 13 dec 2008, 11:58

Ik ben net voor de zomer afgestudeerd en heb nu diverse invalbanen (gehad).
Ik blijf ook constant tegen deze problemen aanlopen.
Ik heb nu in een groep een beloningssysteem. Elk groepje kan streepjes verdienen als ze goed werken, gelijk stil zijn als ik het vraag etc. Dit werkt heel positief. Ik kondig van tevoren niet aan wanneer ik streepjes zet. Zodoende letten ze de hele dag (redelijk) goed op. Als ze vragen om een streepje dan krijgen ze hem sowieso niet. Daar hou ik niet van. Bij 10 streepjes mogen ze een kwartiertje voor zichzelf wat doen (vaak computer of lego etc.)
Ik merk gewoon dat kinderen elkaar positief aanspreken en elkaar aanspreken als ze niet goed hun best doen. Wel blijf ik het probleem houden van het reageren op elkaar! Maar deze kinderen gaan binnekort op sova cursus en dat is algemeen bekend dat ze zo zijn. Erg lastig, maar ik blijf zoeken naar oplossingen.
kimberleyisjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 49
Geregistreerd op: 06 okt 2008, 14:30
Groep: 5
Schooltype: RK- PC
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Joke op 13 dec 2008, 12:43

Als je niet consequent bent (en je schrijft daar zelf al over) moet je nooit aan een bepaald beloningssysteem/ strafsysteem beginnen.
Je doet altijd kinderen te kort, waardoor je steeds meer kinderen tegen je in het harnas jaagt.
Complimenteer wie het goed doet, dat is de beste manier! Maar dat zal niet altijd werken. Er zal een grens gesteld moeten worden.

Bespreek met de kinderen wat zij eerlijk vinden/ wat jij eerlijk vindt, bv. 1 waarschuwen, want 2 of 3 keer verplichten je ertoe een administratie bij te houden!
En leg uit dat alles tijd kost, tijd die op een veel leukere manier besteed kan worden.

Niet op het bord werken, dan zit iedereen er weer op te letten en gaan ze roepen als het naar hun gevoel oneerlijk is of ze gaan op anderen letten om jou te helpen.
Leg op je bureau waarbij je werkt een aantekenblad o.i.d.: Eén keer waarschuwen is echt maar één keer waarschuwen.
Ook als ze beweren het NOOIT meer te zullen doen. :D
Schrijf ELKE naam van het kind op dat je gewaarschuwd hebt en de volgende keer is het BINGO.
(Als het daarna niet meer nodig was geef je zo'n kind aan het eind van de morgen/middag natuurlijk even een compliment. Fijn dat .....)
Evalueer aan het eind van de morgen, geef complimenten over wat er goed ging en zeg waar we de volgende keer nog even op gaan letten omdat dat nog minder goed ging.
Elk systeem kost tijd. Tijd die je op een leuke manier had kunnen besteden. Maak dat de lln. duidelijk.
Laat zien dat er tijd overblijft voor leuke dingen door aan het eind van de dag, van de week iets extra's te doen (weekafsluiting met spelletjes, kopje thee en wat lekkers o.i.d.) of neem er even de tijd voor tussen twee lessen in. Het hoeft maar zo weinig tijd te kosten en de lln. hebben weer volop energie. Ik denk aan Tarzan uit Energize II of aan de douchedruppel. Lekker even bewegen, zelfs even schreeuwen mag (bij Tarzan) en ze kunnen er weer tegen.
Zulke klassen (alle klassen!) hebben dat nou eenmaal nodig.
Kijk ook eens even bij http://www.onderwijz.nl voor een ontspannend spelletje van een paar minuten.
Doe even een drama-activiteit van een paar minuten, bv. het opbelspel (desnoods verwerkt in je reken- of taalles of als inleiding)
Hoe? Nou bv. Je hand als telefoon (of een 'echte') Hallo, ik zou graag even met ........ spreken. Fijn dat u me even door wilt verbinden. Triiing.
Ja hallo, spreek ik met de verkoopster van de supermarkt. U spreekt met ....... Ik heb een groot probleem. Er ontwikkelt zich een gesprek: ik heb twee groepen: 23 + 26 lln. en ik wil trakteren. Maar ik heb geen idee hoeveel koekjes ik moet kopen. Kunt u me even helpen?
Tip: begin altijd met een enorm simpele opdracht, zodat niemand overvallen wordt als hij/zij de telefoon aan moet nemen. Een moeilijke opgave kun je altijd overlaten door om de chef te vragen die veel van ........ afweet. Dan komt het kind aan de beurt dat het zelf wel wil.
Spreek ook even af dat ze het gesprek door mogen geven. Zo maar moeten antwoorden is voor sommige kinderen erg bedreigend of moeilijk (bv. een ADD' er kan hiermee problemen hebben)
Als ze het antwoord niet weet: kunt u me dan even doorverbinden met de chef of de cheffin? (Er is altijd wel iemand die het wel weet)
Of het aanbelspel: je loopt naar iemand toe en je belt aan. (In dit geval mogen ze er iemand bijroepen, de buurvrouw, vader, moeder o.i.d.) Het rekenprobleem/ taalprobleem, of wat dan ook, verwerk je erin. Maar het eerste probleem heeft altijd een hele lage drempel, zodat niemand bij voorbaat bang wordt als hij de beurt krijgt.
(Zorg wat opdrachten klaar te hebben, zeker als het bij een les moet passen (lesvoorbereiding!), maar ook voor zo maar even tussendoor.)
Laat iemand ook jou eens even bellen. Je bent dan net niet degene die ze dachten te hebben, moeten dus anticiperen op de situatie, dat activeert die hersenen even. :D
Deze praktijkproblemen in de vorm van snoepjes, koekjes, geld begrijpen ze vaak veel beter dan de theoretische som. Ze zijn meteen wakker.
Ongeconcentreerde kinderen roepen altijd (zonder geluid): Boei me en je hebt me!
Het zijn nog steeds jonge kinderen die in zijn voor een spelletje.
Pak een post-it briefje op iemands rug en laat hem erachter komen door vragen te stellen
-welk getal erop het briefje staat. Waar hoort dat getal op de getallenlijn?
-welk beroep hij heeft.
-speel pictionary op het bord (door een belangrijk ding uit de nieuwe les te laten tekenen--> Daar gaan we het nu eens over hebben/daar gaat de nieuwe les van ...... over.)
Durf jezelf te laten gaan en je krijgt alle lln. met je mee!
Straf niet steeds de groep door de leuke dingen te schrappen. Laat zien dat ze er meer van krijgen als jij trots bent op de groep.

Tenslotte ga je aan de slag met Kids Skills als er een of een paar notoire overtreders overblijven.
Je laat inzien dat ze een nieuwe vaardigheid nog moeten leren en dat jij en iedereen in de klas daarmee wil helpen. Ga er volgens de regels van Kids' Skills dan ook voor:
http://www.praxisbulletin.nl november 2008 Geen beloningssysteem in de vorm van stickertjes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor juf5 op 22 dec 2008, 15:11

hoi

ik heb dezelfde problemen.
Ik vroeg me af of iemand ook online theorie heeft. Ik wil me hier graag theoretisch in verdiepen en dit kan ik dan gebruiken voor mijn POP.

BVD
Lang leve Fontys.. tsss :|
juf5
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 13 sep 2008, 17:10
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 1
Functie: stagiaire

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor jufHetty op 22 dec 2008, 17:51

Juf Joke, wat heb je het toch goed neergezet.
Daarnaast wil ik benadrukken: leerkracht worden is een groeiproces. Nu ik er op terug kijk (ongeveer 20 jaar) zie ik wat er is gegroeid: de overtuiging dat je de kapitein van het schip bent en blijft. Dat komt van binnen uit. Wat je ook voor maatregel neemt: met hart en ziel zul je er achter moeten gaan staan, doe het anders niet. Zo'n LIO stage daagt je uit: wat ben ik voor leerkracht, langs welke weg ga ik het doen?
Jij bent leerling, hoe gek dat ook klinkt in jouw posiie. Maar alle "wangedrag" van leerlingen dat je voor je kiezen krijgt stelt alleen maar de vraag aan jou: "En wat kun jij er mee?" Het antwoord draag je al bij je. Ik wens je veel moed, maar dat heb je vast, anders was je niet zo ver gekomen. Blijf dicht bij je gevoel, bij jezelf, wees authentiek, maar wees vooral niet bang streng maar rechtvaardig op te treden. Kinderen snappen dat. Veel succes!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Joke op 23 dec 2008, 00:14

hoi

ik heb dezelfde problemen.
Ik vroeg me af of iemand ook online theorie heeft. Ik wil me hier graag theoretisch in verdiepen en dit kan ik dan gebruiken voor mijn POP.

BVD
Online theorie over Kids'Skills? Je kunt op www.praxisbulletin.nl kijken in het novembernummer 2008
Probeer het boek ook te pakken te krijgen. Of bedoelde je wat anders?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor peter100 op 23 dec 2008, 12:32

Het nummer van Praxis waar Joke het al over had staat inderdaad vol met goede tips. Op onderstaande link staan nog meer inhoudelijke artikelen en beloningssystemen, misschien heb je er iets aan.

http://www.123lesidee.nl/index.php/site/links/477
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Juf__mama op 09 jan 2009, 13:40

Eén keer waarschuwen is echt maar één keer waarschuwen.
Ook als ze beweren het NOOIT meer te zullen doen.

@ Joke

Als ik iets geleerd heb de afgelopen twee jaar is het wel dat consequent zijn HEEEEL belangrijk is, anders gaan ze een loopje met je nemen...
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Joke op 09 jan 2009, 14:52

En zo is het. Eigenlijk wel logisch ook. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor nikki op 10 jan 2009, 10:59

De problemen zijn herkenbaar, de antwoorden super.
Het klinkt allemaal zo logisch en mooi, dat ik het per direct in zou willen voeren en zou willen gaan doen.
Ik ben ook niet zo van de ingewikkelde systemen, het klinkt leuk, maar de administratie kost me teveel tijd,
die steek ik liever ergens anders in. Bovendien werkt het pas als je een bepaalde basis en rust in je klas hebt.
En je moet inderdaad consequent zijn, het volhouden.
Want het laatste wat je wil is dat er kinderen tussendoor glippen of dat het de sfeer juist verslechterd.
Ik loop mijn LIO-stage in groep 3.
Mijn probleem is ook vooral consequent zijn en ik besef maar al te goed hoe belangrijk dit is.
Maar hoe leer je dat jezelf aan als je dat niet vanzelf in je hebt?
Want ik ben er al vier jaar mee bezig en merk dat het nog steeds moeilijk is!
Ik weet ook niet of ik er wel echt in groei?
nikki
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 18:12
Groep: 5

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor jufHetty op 10 jan 2009, 11:15

Mijn probleem is ook vooral consequent zijn en ik besef maar al te goed hoe belangrijk dit is.
Maar hoe leer je dat jezelf aan als je dat niet vanzelf in je hebt?
Want ik ben er al vier jaar mee bezig en merk dat het nog steeds moeilijk is!
Ik weet ook niet of ik er wel echt in groei?

Willen = kunnen, al gaat dat niet altijd voor alles op. Als je echt ervan overtuigd bent dat je consequent wilt worden, dan maak je dat voorlopig tot je hoofdthema. bedenk van tevoren waar je het heel bewust gaat toepassen op de dag, niet alleen op school maar ook bij het boodschappen doen, omgaan met je hobby's, je huisdieren, enz. Blik elke dag even terug en bevestig jezelf positief als je kunt zien waar het je gelukt is. Nieuwe gewoonten in laten slijpen kost tijd (neem minimaal 6 weken) maar dan heb je vaak ook een mooi resultaat!! Want als je eenmaal goed bezig bent gaat het op een gegeven moment vanzelf.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Joke op 10 jan 2009, 12:07

Dat is eigenlijk ook de basis van Kids'Skills, dit werkt dus ook voor volwassenen. :D
(Handig om te weten hè?)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten