Paar problemen + tips nodig

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor moimoi op 10 jan 2009, 13:00

Joke, wat mooi opgeschreven!

En wat mij betreft de gouden regel:"humor! Daar kun je verkeerd gedrag ook heel goed mee corrigeren!
En het houdt de sfeer goed.
Nog een punt: leg niet op alle slakken zout, gedrag negeren is soms ook een verademing voor jezelf en het kind!!
Ik zet een drukke leerling altijd een beetje uit mijn gezichtsveld in de klas zodat ik er niet de hele tijd naar hoef te kijken en mij er dus ook niet aan hoef te ergeren.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Joke op 10 jan 2009, 13:09

Jouw aanvullingen zijn de mijne eigenlijk ook.
Maar 'humor' moet wel heel voorzichtig gehanteerd worden. Een kind mag nooit het idee hebben 'voor gek' te worden gezet. Soms gebeurt dat onbedoeld, waak daar voor.
Lachen met elkaar is fantastisch, maar soms voelt een kind het alsof hij of zij uitgelachen wordt en dat is verschrikkelijk.

Het uit het oog zetten van bep. lln. werkt inderdaad verademend voor alle partijen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Mniekske op 14 jan 2009, 14:06

Wat betreft het consequent worden: ik heb daar ook altijd heel veel moeite mee gehad. Nu ik tijdens mijn LIO stage het hele jaar lang 2 dagen in de week (straks ook nog een blokstage) mijn eigen klas heb, merk ik al dat dit heel veel beter gaat. Maar de afgelopen 2 dgaen heb ik het pas echt goed geleerd. Onverwacht was mijn mentor niet op school, waardoor onze gesplitste klas 2 dagen bij elkaar zat, en ik dus 2 dagen 35 kinderen in de klas had. Ik moest dus wel consequent zijn. Ik heb de afgelopen 2 dagen niks getolereerd van de kinderen, maar wel heeel veel complimentjes gegeven over hoe goed ze het deden met alle 35 bij elkaar, wat knap dat ze zo snel stil waren etc. Aan het einde van de dag allemaal een beloning gegeven maandag, nou de dinsdag ging weer als een trein.

Mijn ervaring is, dat wanneer je hier echt aandacht aan geeft, wat ik dus nu doe, heb er een leerdoel van gemaakt en ook acties op geschreven die ik ga doen, dat je dan echt wel consequent kunt worden. Ik las het net al eerder hier: willen = kunnen. Het kost tijd, maar echt; als het dan lukt is zo de moeite waard.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Paar problemen + tips nodig

Berichtdoor Sheyenne op 18 feb 2009, 14:37

Super! Wat veel reacties! Het is ook fijn te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijden erg goed ging. Ik heb een manier gevonden die erg goed past in deze klas: Belonen d.m.v. een puntensysteem. Ik heb inmiddels ook mijn Lio behaald en een goed gekregen als beoordeling!!

Het gaat als volgt:

Na elke les kunnen de kinderen een punt verdienen. Hierbij wordt gekeken naar de werkhouding, geluid, het houden aan de regels enzovoorts. In het begin heb ik steeds voordat ik met een nieuwe les begon alle regels e.d. doorgenomen met de kinderen. Soms moest ik tussendoor ook alles stil leggen en alles weer opnieuw doornemen. Aan het eind van een les (bijvoorbeeld rekenen) bespreek ik met de lln hoe het werken ging. De leerlingen mogen zelf inbrengen wat goed ging en of wat beter kon. Op het eind geef ik ook zelf een evaluatie en vertel ik of de klas wel of niet samen een punt verdienen. Dit noteer ik op het bord. Op een gegeven moment koos ik elke dag een nieuwe leerling uit die de hele dag de punten mocht noteren (vonden ze erg leuk).
Aan het eind van de dag tel ik alle punten op en zet ik elke punt om in een minuut. Bijvoorbeeld 6 punten= 6 minuten. Nu mogen de kinderen 6 minuten lang iets leuks doen (een spelletje, buiten spelen). De kinderen vinden dit zelf ook een erg leuk systeem, ook heb ik leuke reacties gehad van ouders dat hun kinderen (op een positieve manier) erg bezig zijn met dit systeem.
Sheyenne
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 14 aug 2008, 14:53

Vorige

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten