[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Coaching tijdens de LiO-stage

Coaching tijdens de LiO-stage

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 13 jan 2009, 22:35

Hallo allemaal!

Ik start over 2 weken met mijn blok-LiO-stage, vanaf eind januari tot de start van de zomervakantie.
Groep 5/6, 23 erg enthousiaste kinderen. Ik liep vorig jaar, in Pabo-3 ook al stage op deze school en bij dezelfde leerkracht. Wel een andere klas intussen.

Zodra mijn LiO-stage straks start, hoe zorg ik dan straks voor bewijzen dat ik bepaalde onderdelen goed beheers? Mijn coach had het er over dat ze tijdens de LiO-stage nog regelmatig een les/dagdeel van mij zal bekijken. Is dat normaal?

Enerzijds wel handig, want zo krijg ik feedback, maar anderzijds moet ik ook leren om de groep alleen te draaien... En ik kan wel net doen alsof ze er niet is, maar dat is en blijft toch anders wanneer ze er écht niet bij is...
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee, als LiO-er of als coach zijnde?

Ik ben benieuwd!

PS. Dit was trouwens mijn eerste berichtje hier, erg fijn zo'n forum!!
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor Geoffrey op 14 jan 2009, 00:21

Hoi Nikky,

Welkom op het forum! Ik heb al hier en daar wat meer berichtjes van je gelezen en je komt op mij over als een erg enthousiaste leerkracht met een hart voor kinderen en het onderwijs. Ik hoop dan ook nog veel meer van je te lezen op Paboforum!

Ah, je LIO-stage... de meest geweldige stage die er is. Het is inderdaad heel anders dan een normale stage. De klas die je krijgt wordt echt voor een deel van jou en langzaam maar zeker zul je merken dat jouw manier van lesgeven echt zijn sporen na gaat laten. Je krijgt een band met je leerlingen die niet te vergelijken is met andere stages. Je zult dagen meemaken waarop je de hele wereld aankunt en dagen waarop je jezelf totaal ongeschikt vindt als leraar. Kortom: er staat je een heel interessante tijd te wachten :).

Als leerkracht moet je een aantal competenties beheersen en als het goed is, heb je van de PABO informatie gekregen over welke dat zijn. Probeer die competenties eens uit te werken en concreet te maken. Als je het bijvoorbeeld hebt over omgaan met ouders, dan heb je het onder meer over 10-minuten gesprekken, maar ook over het informeren van ouders over activiteiten in de klas. Dat soort dingen zul je dus moeten doen en documenteren, zodat je in een verslag kunt zeggen: "ik beheers die competentie, want ik heb deze activiteiten gedaan en die pakten goed uit." Maak sowieso een verslag van elke LIO-dag in logboekvorm. Bewaar alles wat je maakt, inclusief planningen, aantekeningen en lesvoorbereidingen. Neem van mij aan dat je aan het eind van de periode een enorme stapel papier hebt, maar daarmee kun je wel heel makkelijk je verslagen in orde maken.

Wat betreft je LIO-coach: in principe is het normaal dat deze af en toe nog een kijkje neemt bij je. Ten eerste moet ze toch een beeld hebben van hoe jij het doet en ten tweede is jouw coach meestal ook eindverantwoordelijk voor de klas. Maar dat moet natuurlijk wel in verhouding zijn: het is inderdaad de bedoeling dat je zelfstandig de klas draait. Mijn eigen idee is toch wel dat je 80% tot 90% van de tijd zonder coach in de klas bent.
Mijn LIO-coach was ook ICT-coördinator en hij kon dan ook vrij onopvallend in de hoek van de klas met de computers rommelen. Ik zag hem daar niet eens zitten en hij bemoeide zich ook totaal niet met mij of de kinderen. Op die manier had ik er geen probleem mee dat hij af en toe aanwezig was en soms verzocht ik hem ook om bij een specifieke les aanwezig te zijn om me van feedback te voorzien. Kortom: maak je er nu nog niet al te druk om en kijk gewoon hoe het gaat en hoe storend het voor jou is.

Wat ik je wel als tip wil geven, als je hiertoe in de gelegenheid bent: druk meteen jouw stempel op de klas. Laat vanaf de eerste dag merken dat er een frisse wind waait in de klas en introduceer ook wat nieuws. Ik had zelf het geluk dat ik direct na de kerstvakantie begon en in die vakantie heb ik samen met mijn coach een compleet nieuwe klassenindeling gemaakt. Het lerarenbureau kreeg een andere plek, we hadden een nieuwe hoek gecreëerd voor de computers en we introduceerden twee nieuwe beloningssystemen. Toen die kinderen dus na de vakantie bij mij binnen kwamen, wisten ze meteen dat ik niet zomaar "te gast" was in de klas. Er was een nieuwe meester en er gingen dingen veranderen! Dat heeft mij in het begin wel geholpen.

Voor de rest wens ik je alvast ongelooflijk veel plezier toe. Ik hoop dat je een LIO-stage hebt waar je nog jaren met plezier aan terug zult denken. Laat ons weten hoe het met je gaat en wat jouw ervaringen zijn... daar kunnen anderen ook weer inspiratie uit halen :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor Doeda op 14 jan 2009, 12:50

Vraag je coach om foto's of een video te maken als je voor de klas staat en bezig wilt met een bepaalde competentie. Op deze manier kan je ook bewijzen dat je een competentie gehaald hebt of dat je er aan hebt gewerkt. Bovendien is het erg goed om jezelf eens terug te zien op foto's of op een video!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor Yvonnetje op 15 jan 2009, 17:25

Spannend he, die lio-stage? Ik mag er zelf binnenkort ook mee beginnen; kernfase is afgerond en inmiddels ben ik me aan het orienteren op een school.

Je vraagt hoe je je competenties kunt bewijzen. Er zijn al heel wat voorbeelden gegeven, maar er zijn er nog veel meer. Je kunt denken aan foto's die je maakt van het werk dat kinderen hebben gemaakt, of wanneer ze aan het werk zijn. Materiaal van kinderen kan ook sterk materiaal zijn, net als feedback die ze je geven. Dit kun je soms gerust vragen, maar vaak zeggen kinderen ook spontaan iets over jou als leerkracht.

In de planning die je waarschijnlijk al maakt voor je stageperiode kun je ook al heel goed opnemen over wat voor bewijzen je wilt gaan gebruiken bij de verschillende activiteiten die je onderneemt. Dit moet ik zelf ook doen. In mijn afstudeerplan ben ik al het nadenken over het bewijsmateriaal dat ik wil gaan verzamelen.

Succes ermee, ben benieuwd naar je ervaringen!
Eind februari met m'n nieuwe baan beginnen. Ditmaal aan de universiteit :) In Shenyang, China.
Yvonnetje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 487
Geregistreerd op: 16 okt 2005, 13:29
Woonplaats: Shaoxing, China.
Groep: 0
Schooltype: bilingual kindergarten
PABO jaar: 0

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor ik-je op 15 jan 2009, 20:51

Mijn 2de stageweek zit erop. Ook mijn LIO is gestart. Ik ben lio-werknemer, dus draag de verantwoordelijkheid.
De tweede dag is mijn ICO langs geweest en heeft de laatste kwartier van de dag meegemaakt.
Nu hebben we contact via de mail en in februari komt ze een les bezoeken.
Verder loopt er een begeleider op de school zelf waar ik mijn vragen aan kwijt kan!

Allebei veel succes!
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor juf karina op 16 jan 2009, 11:19

hoi,

ik ben 2 februari aan mijn lio, en bij ons op de opleiding is het een regel dat je coach regelmatig naar lessen komt kijken en dat het verstandig is om je coach feedback op te laten schrijven, zo kom je tenminste aan je claims voor je portfolio. in principe sta je zelfstandig voor de groep, maar nog wel onder toeziend oog van je coach. dus dat is normaal hoor! je kunt ook vragen of je coach bij lessen komt kijken, bijvoorbeeld als je een leerdoel voor muziek hebt dan kan je coach tijdens een muziekles gaan kijken.

succes! en spannend he dat de lio al zo dichtbij is, ik heb er superveel zin in!
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 17 jan 2009, 11:49

Wauw, wat een reacties zo snel al!! Bedankt! :D

Geoffrey, ik loop in deze klas al stage vanaf de zomer, 4 dagen per week. Ik ken de kinderen intussen behoorlijk goed en heb dus wat dat betreft wel een voorsprong. Gister de hele dag gedraaid en ze hebben gewoon superhard gewerkt, ik heb amper hoeven waarschuwen of corrigeren, heerlijk! Maar wat je al zegt, er zullen ook wel andere dagen tussen zitten...! Maar da's alleen maar interessant en goed voor m'n ontwikkeling.

Er komt een spannende tijd aan, ik word binnenkort getest op ADD dus dat kan nog wel es een extra handicap worden. --> Zie ADD-topic op dit forum..!

Nogmaals bedankt voor de info en het moet helemaal goedkomen. Ik heb er zin in, nog 'n weekje! :D
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor Geoffrey op 17 jan 2009, 17:45

Ik word binnenkort getest op ADD dus dat kan nog wel es een extra handicap worden.
Even een vraagje... is het op dit moment al een extra handicap voor je? Als je nu gewoon prima functioneert, zul je dat ook gewoon blijven doen als uiteindelijk blijkt dat je ADD hebt. Die eretitel is namelijk maar een kapstok waardoor je bepaalde dingen die je doet wat beter kunt verklaren. Iedereen heeft in meer of mindere mate "extra handicaps". Dat maakt mensen nu juist zo interessant :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 17 jan 2009, 18:40

Even een vraagje... is het op dit moment al een extra handicap voor je? Als je nu gewoon prima functioneert, zul je dat ook gewoon blijven doen als uiteindelijk blijkt dat je ADD hebt. Die eretitel is namelijk maar een kapstok waardoor je bepaalde dingen die je doet wat beter kunt verklaren. Iedereen heeft in meer of mindere mate "extra handicaps". Dat maakt mensen nu juist zo interessant :).

Ja, ik had altijd al bepaalde dingen die "niet klopten", wat lastig om zo even te beschrijven en anders ga ik ook te veel off topic.
Ik hoop juist dat ik straks bepaalde zaken binnen mijn studie en toekomstig werk anders kan gaan benaderen/aanpakken, waardoor ik die 'handicaps' zo veel mogelijk omzeil. Denk aan deadlines voor verslagen, wijzigingen in structuur (dat houd je toch niet tegen....) en zo zijn er nog veel meer dingen... Zie ADD-topic..!
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 02 feb 2009, 18:06

Nou helaas pindakaas... Ik mag niet starten met de LIO... Ik heb 1 toets niet gehaald maar de examencommissie laat me desondanks niet toe tot de LIO-stage. Dat wordt dus pas in augustus beginnen met de LIO en een halfjaar uit m'n neus vreten... Ik kook van binnen echt van woede maar ik kan er toch niets aan veranderen... Wat een onzin dit zeg, BAH! :( :-| :evil:
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor juf karina op 02 feb 2009, 18:29

wat ontzettend balen zeg, dat je je lio niet in kunt! en dat voor 1 toets!? kan me voorstellen dat je er enorm van baalt.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 02 feb 2009, 18:41

Ja tis echt vreselijk balen! De examencommissie houdt echter voet bij stuk. Eisen zijn eisen zeggen ze. En daar hebben ze op zich ook gelijk in, maar ja, wat moet ik doen, het komende halfjaar? Ik heb gelukkig al met m'n coach besproken dat ik gewoon een soort LIO-stage ga draaien, maar dan is zij er nog bij. Dus wel hele dagen lessen geven, maar dan puur gericht op m'n eigen ontwikkeling.
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor super_juf op 03 feb 2009, 16:56

dat is inderdaad balen :?
Ik heb zelf ook gemerkt dat ze erg kinderachtig kunnen zijn op de pabo... Natuurlijk zijn eisen, eisen maar kijk eens naar het totaalplaatje denk ik dan.
Als je het nu het gehele jaar het er beroerd hebt afgebracht, oke dan begrijp ik het wel...Maar als er verder niets aan de hand is en het gaat hangen om 1 toets...Vind ik erg kinderachtig..
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor meester Nikky op 04 feb 2009, 22:55

Tsja ik ben het (natuurlijk) helemaal met je eens. Ik heb alles verder dik in orde, verslagen terug van o.a. Taal (9,7 en 9,0) en Rekenen (9,5) en een supergoede stagebeoordeling (zowel verslag van coach als videobewijzen) dat dat allemaal prima is. De directeur gaat nu nog een poging wagen bij de werkveldcontactpersoon en die contact op laten nemen met de PABO. Wie weet.... Maar goed ik reken maar nergens op....
Let Me Entertain You!
Avatar gebruiker
meester Nikky
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 13 jan 2009, 13:23
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: LIO-er en ICC-er

Re: Coaching tijdens de LiO-stage

Berichtdoor Yenthe op 13 feb 2009, 15:08

Wat balen zeg, dat je nu niet met je LIO kunt beginnen! Vooral omdat op het laatste moment af wordt geblazen... En dat voor een toets. Maar ik snap het aan de andere kant ook wel weer, regels zijn regels (dat zul jij als meester ook vast begrijpen... ;)). Maar goed, dat neemt niet weg dat het nu even flink balen is!
Hopelijk ga je toch een leuk halfjaar tegemoet op je stage en kun je daar ook veel van leren. Het is in ieder geval een goede voorbereiding op je LIO straks!
Succes!
Yenthe
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 13 feb 2009, 13:51
Groep: 6
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 4


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten