Hoi Nikky,
Welkom op het forum! Ik heb al hier en daar wat meer berichtjes van je gelezen en je komt op mij over als een erg enthousiaste leerkracht met een hart voor kinderen en het onderwijs. Ik hoop dan ook nog veel meer van je te lezen op Paboforum!
Ah, je LIO-stage... de meest geweldige stage die er is. Het is inderdaad heel anders dan een normale stage. De klas die je krijgt wordt echt voor een deel van jou en langzaam maar zeker zul je merken dat jouw manier van lesgeven echt zijn sporen na gaat laten. Je krijgt een band met je leerlingen die niet te vergelijken is met andere stages. Je zult dagen meemaken waarop je de hele wereld aankunt en dagen waarop je jezelf totaal ongeschikt vindt als leraar. Kortom: er staat je een heel interessante tijd te wachten
.
Als leerkracht moet je een aantal competenties beheersen en als het goed is, heb je van de PABO informatie gekregen over welke dat zijn. Probeer die competenties eens uit te werken en concreet te maken. Als je het bijvoorbeeld hebt over omgaan met ouders, dan heb je het onder meer over 10-minuten gesprekken, maar ook over het informeren van ouders over activiteiten in de klas. Dat soort dingen zul je dus moeten doen en documenteren, zodat je in een verslag kunt zeggen: "ik beheers die competentie, want ik heb deze activiteiten gedaan en die pakten goed uit." Maak sowieso een verslag van elke LIO-dag in logboekvorm. Bewaar alles wat je maakt, inclusief planningen, aantekeningen en lesvoorbereidingen. Neem van mij aan dat je aan het eind van de periode een enorme stapel papier hebt, maar daarmee kun je wel heel makkelijk je verslagen in orde maken.
Wat betreft je LIO-coach: in principe is het normaal dat deze af en toe nog een kijkje neemt bij je. Ten eerste moet ze toch een beeld hebben van hoe jij het doet en ten tweede is jouw coach meestal ook eindverantwoordelijk voor de klas. Maar dat moet natuurlijk wel in verhouding zijn: het is inderdaad de bedoeling dat je zelfstandig de klas draait. Mijn eigen idee is toch wel dat je 80% tot 90% van de tijd zonder coach in de klas bent.
Mijn LIO-coach was ook ICT-coördinator en hij kon dan ook vrij onopvallend in de hoek van de klas met de computers rommelen. Ik zag hem daar niet eens zitten en hij bemoeide zich ook totaal niet met mij of de kinderen. Op die manier had ik er geen probleem mee dat hij af en toe aanwezig was en soms verzocht ik hem ook om bij een specifieke les aanwezig te zijn om me van feedback te voorzien. Kortom: maak je er nu nog niet al te druk om en kijk gewoon hoe het gaat en hoe storend het voor jou is.
Wat ik je wel als tip wil geven, als je hiertoe in de gelegenheid bent: druk meteen jouw stempel op de klas. Laat vanaf de eerste dag merken dat er een frisse wind waait in de klas en introduceer ook wat nieuws. Ik had zelf het geluk dat ik direct na de kerstvakantie begon en in die vakantie heb ik samen met mijn coach een compleet nieuwe klassenindeling gemaakt. Het lerarenbureau kreeg een andere plek, we hadden een nieuwe hoek gecreëerd voor de computers en we introduceerden twee nieuwe beloningssystemen. Toen die kinderen dus na de vakantie bij mij binnen kwamen, wisten ze meteen dat ik niet zomaar "te gast" was in de klas. Er was een nieuwe meester en er gingen dingen veranderen! Dat heeft mij in het begin wel geholpen.
Voor de rest wens ik je alvast ongelooflijk veel plezier toe. Ik hoop dat je een LIO-stage hebt waar je nog jaren met plezier aan terug zult denken. Laat ons weten hoe het met je gaat en wat jouw ervaringen zijn... daar kunnen anderen ook weer inspiratie uit halen
.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.