Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Berichtdoor Marjolijn op 22 jun 2009, 17:03

Volgend jaar ga ik mijn LIO-jaar in. Daardoor wil ik nu alvast mijn leerdoelen opstellen, voor volgend jaar. Dit aan de hand van de competenties. Ik heb al enkele weten in te vullen, echter hebben jullie nog ideeƫn/belangrijke punten die van belang zijn in de LIO-periode?
Interpersoonlijk;
Pedagogisch; De leerlingen op de eerste dag duidelijk laten weten wat de regels in de klas zijn.
Vakinhoudelijk/Didactisch;
Organisatorisch;In de eerste weken een goed overzicht creƫren van het lesprogramma, behoeften van de leerlingen, situaties van leerlingen
In samenwerking met collega's;Duidelijke en goed uitvoerbare afspraken maken met de overige 2 leerkrachten in de klas.
In samenwerking met omgeving;Waar hulp of aanwijzingen van leerkrachten nodig is, die hulp ook bieden aan elkaar.
Direct contact leggen met de ouders, om elkaar beter te leren kennen.
In reflectie/ontwikkeling; Goed reflecteren op de zaken die minder goed, maar ook goed gingen en hoe deze een volgende keer anders aan te pakken of te behouden.
Marjolijn
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 16 jan 2007, 18:49

Re: Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Berichtdoor foofur op 22 jun 2009, 19:25

Marjolijn,
Gaat het om leerdoelen van de hele LIO periode?!?
Op maandag, dinsdag en woensdag de juf van 31 groep 7c leerlingen van PCBS De Vlieger.
Avatar gebruiker
foofur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 205
Geregistreerd op: 24 maart 2006, 09:55
Woonplaats: Voorburg
Groep: 8
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: divers

Re: Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Berichtdoor foofur op 22 jun 2009, 19:31

1. Inter-persoonlijke competentie
Een veilige haven in de groep te creeƫren: een plek waarin je jezelf kunt zijn. Dit realiseer ik door:

2. Pedagogische competentie
Kinderen moeten zich op hun gemak voelen, dit doe ik bijvoorbeeld door: ................ Ik vind het belangrijk dat kinderen zich niet ondergewaardeerd of beter voelen dan een andere leerling. Dit doe ik door....

3. Vakinhoudelijke en didactische competentie
Ik probeer zoveel mogelijk adaptief onderwijs te verzorgen waarbij de kinderen op hun eigen niveau werken en leren. Dit doe ik door... Ik probeer de kinderen te stimuleren zelf te ontdekken, zelf te denken en probleemoplossend te werken. Dit doe ik door...

4. Organisatorische competentie
Mijn lokaal is georganiseerd en ordelijk. Dit doe ik omdat... Dit doe ik door...

5. Competent in samenwerken in een team
Ik kan goed samenwerken met mensen. Dit doe ik door...

6. Competent in samenwerken met de omgeving
Ik zal de komende periode veel samenwerken met mijn stagementor ..................... Ik proberen een zo goed mogelijke duopartner te zijn. Dit doe ik door.........

7. Competent in reflectie en ontwikkeling
Ik heb dit jaar iedere .... weken een terugkomdag op de Pabo. Ik zal daar begeleiding krijgen in ..... en .... en ..... .



Misschien kun je hier iets mee?! Veel succes!
Op maandag, dinsdag en woensdag de juf van 31 groep 7c leerlingen van PCBS De Vlieger.
Avatar gebruiker
foofur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 205
Geregistreerd op: 24 maart 2006, 09:55
Woonplaats: Voorburg
Groep: 8
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: divers

Re: Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Berichtdoor Yvonnetje op 22 jun 2009, 19:52

Voor je LIO is het heel belangrijk dat je je eigen leerproces gaat sturen en dat je je persoonlijke doelen kunt opstellen. Wat mij hierbij goed heeft geholpen zijn een aantal zaken;
- ervaringen uit vorige stages {eigen reflecties, feedback mentoren}
- de quickscan via lerarenweb {dekt alle competenties}
- mijn portfolio beoordelingen
- de professionele standaard
- roos van leary {en overige persoonstesten}
- desnoods studiegenootjes, ouders. {zij kennen je ook vaak ook goed}

Met deze punten heb ik mijn sterktezwakte analyse gemaakt om zo concrete doelen te formuleren voor mijn afstuderen. Je kunt ook kijken naar de wet BIO voor het basisonderwijs. Hierin staan ook alle competenties.
Je doelen zijn de basis voor je afstuderen.

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Succes ermee!
Eind februari met m'n nieuwe baan beginnen. Ditmaal aan de universiteit :) In Shenyang, China.
Yvonnetje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 487
Geregistreerd op: 16 okt 2005, 13:29
Woonplaats: Shaoxing, China.
Groep: 0
Schooltype: bilingual kindergarten
PABO jaar: 0

Re: Begin LIO-stage (leerdoelen opstellen)

Berichtdoor nikki op 23 jun 2009, 09:12

Al die scans en testen zijn natuurlijk prima, maar ik wil je adviseren: kijk vooral goed terug naar je vorige stages. Welke competenties zijn voor jou het lastigst? Waarom? Daar ga je mee aan de gang. Ik heb ervaren dat in mijn LIO (afgelopen jaar) ook tegen veel nieuwe dingen aanliep. Hoewel ik in het tweede en derde jaar regelmatig alleen stond kwam er vooral in het begin toch erg veel op me af. Het is toch heel anders om echt verantwoordelijk te zijn!
Ik heb met betrekking tot de competentie 'samenwerken met collega's' ook veel geleerd door deelname aan vergaderingen en commissies (sinterklaas/kerst/knutselmiddag e.d.).
Met betrekking tot de competentie 'omgaan met omgeving' heb je natuurlijk ouders (tussendoor, maar ook gesprekken en ouderavonden, informatieavond), maar misschien ook wel ambulante begeleiding (rugzakleerling) of contact met instanties vanwege excursies, zorgleerlingen (bij mij waren er regelmatig gespreken met iemand van de onderwijsbegeleidingsdienst).
Denk ook na over jouw manier van leidinggeven (interpersoonlijk, pedagogisch). Hoe stimuleer je gewenst gedrag en hoe ga je om met ongewenst gedrag. Dat is voor mij in ieder geval een heel belangrijk leerdoel geweest!
Ik vind het supergoed van je dat je al na aan het denken bent over leerdoelen, zeker doen, maar kijk ook een beetje naar wat er in de eerste week op je af komt, waarvan jij merkt dat je ermee aan de gang kunt, iets in kunt leren.
Succes!
nikki
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 18:12
Groep: 5


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten