Onderzoeksvraag in de kleuterklas

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Onderzoeksvraag in de kleuterklas

Berichtdoor JuffrouwMelanie op 27 aug 2010, 11:36

Ik heb veel afstuduurprojecten, LIO-producten etc gezien in het forum.
Ik heb helaas geen inspiratie gekregen om mijn onderzoeksvraag verder uit te werken. Ik heb allerlei onderwerpen in mijn hoofd, maar ik heb bij alle onderzoeksvragen niet het idee van: Ja dit is het en ik zie het helemaal voor me. Vandaar dat ik jullie willen vragen of jullie nog tips en of ideeen hebben voor mijn volgende (bedachte) onderwerpen:

Drama/sociaal emotioneel
Wat doet drama met de verschillende kindtypes/sociaal- emotionele achtergronden?
Heeft drama bij elk kindtype een ander impact.

Beloningssysteem
Welk beloningssysteem sluit het beste aan in de kleuterklas?

NT2
Hoe leren de NT2 kinderen de taal? (anders?)

Zoals je ziet ben ik nog radende. Ik wil eerst een goede uitwerkingen hebben, voordat ik naar mijn mentor ga. Jullie hebben misschien een andere kijk op wat mij kan helpen. Alvast bedankt!
JuffrouwMelanie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 27 aug 2010, 11:17
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Onderzoeksvraag in de kleuterklas

Berichtdoor Doeda op 27 aug 2010, 11:56

Hoi Melanie,

Het is inderdaad lastig om een goede onderzoeksvraag op te stellen waar je ook echt wat mee kan. Een aantal tips:
- Bij het onderwerp drama/sociaal emotioneel suggereer je al dat drama bij elk kindtype een andere impact zal hebben. Maar is dat wel zo? Zouden bijvoorbeeld alle teruggetrokken kinderen hetzelfde reageren tijdens zo'n dramales? Dit lijkt mij niet. Je kunt het natuurlijk wel onderzoeken maar of het nou zo'n goed onderwerp is vraag ik me af.
- Bij je tweede onderwerp (beloningssysteem) zou je verschillende beloningssystemen moeten toepassen in een kleuterklas. Het moeilijke is om dan te bewijzen welk beloningssysteem het beste is. Elke klas en leerkracht is anders en zal het anders oppakken. Je kan dan wel zeggen dat een bepaald beloningssysteem het beste is maar dat zal dan alleen gelden voor die klas met die kinderen.
- Met je derde onderwerp kan je denk ik meer. Hoe NT2 kinderen de taal leren kan je al wel in boeken vinden en is wel heel breed. Wel zou je bijvoorbeeld kunnen onderzoeken wat kinderen op school voor hulp nodig hebben om goed Nederlands te leren en waar die hulp uit kan bestaan.

Nu ik dit zo terug lees zie ik dat ik wel erg kritisch ben geweest maar ik hoop dat je toch wat aan mijn tips hebt! Succes ermee!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Onderzoeksvraag in de kleuterklas

Berichtdoor JuffrouwMelanie op 28 aug 2010, 16:40

Bedankt voor je hulp!

Nee je bent helemaal niet kritisch. Een onderzoeksvraag moet duidelijk en gericht zijn. Mijn gevoel over mijn bedachte vragen waren goed, want ik stond er niet meteen achter.
Ik ben verder gaan na denken en kwam op een heel ander idee. Alleen misschien weer iets te open??

- Wat is de beste manier om kinderen van 4-6 jaar een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen?

( dan denk ik aan verschillende soorten methodes, wat voor zelfbeelden bestaan er, hoe reageren kinderen in praktijk hierop, soorten lessen wat kinderen aantrekken etc)
Ik heb tenslotte een jaar de tijd.
JuffrouwMelanie
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 27 aug 2010, 11:17
Groep: 1
PABO jaar: 4


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast