kleuterklasje leuk inrichten

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor AnnemiekPABO op 03 dec 2010, 18:32

Hoii allemaal,

Ik begin in Februari met mijn LIO stage en ik heb er zooo ongelooflijk veel zin in!! Ik mag dan mijn eigen instroomgroepje gaan opstarten. Ik begin met 4 kindjes, de week erna zijn het er 9 en er stromen er de weken daarna dan steeds een aantal bij. Ohh het lijkt me zo leuk! Nu is het zo dat ze op mijn LIO school de teamruimte gaan ombouwen tot kleuterklas. Het is geen hele grote ruimte maar ruim genoeg om hoeken te maken en er hebben vorig jaar 23 kinderen in gepast en dat was goed te doen. Ook werken we met Speelplezier, dus er moet een speel-verteltafel, een lees schrijf kwebbelhoek, een atelier, een themahoek, een bouwhoek een spelletjesshoek enz in.

Maar nu wil ik natuurlijk die kindjes zich meteen thuis laten voelen, ik wil het gezellig maken, maar ook een goede, ordelijke indeling maken. Wie heeft er leuke ideeën voor een instroomgroep? Waar moet ik zeker aan denken?
Weet iemand nog goede sites met voorbeelden of leuke/handige ideetjes? Zijn er dingen waar je aan moet denken
specifiek voor instroomkindjes? Eventueel ook nog leuke ideeën voor wat je kunt doen zo'n eerste week allemaal?
Ik heb er zo'n zin in!! :D Eindelijk een eigen groepje waar je echt de juf van bent!

Ik weet dat er al veel dingen hier op staan ,die heb ik ook allemaal gelezen, maar de meeste ideeën zijn redelijk oud, van jaren geleden dus misschien heeft iemand nieuwe ideeën of sites? Foto's zou ik ook heel fijn vinden!

Alvast bedankt!!

Groetjes Annemiek
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor ik-je op 05 dec 2010, 13:44

Hoi Annemiek,

Spannend he? Nu alweer 2 jaar geleden had ik dezelfde situatie alleen dan in speellokaal. Heb dus wel wat fotos. Ergens hier op het forum staat een lijst die je kunt gebruiken bij het inrichten. Heb je al gedacht aan dagritmekaarten, kiessysteem etc. etc.
Als je vragen hebt, hoor ik het wel.

Een kort opmerking naar aanleiding van je verhaal: je spreekt over kindjes. Op de één of andere manier vind ik dit altijd een beetje 'kinderachtig' als je zo over kleuters spreekt (of ouder) Ook dit zijn gewoon kinderen. Dit is even een opmerking, ik stoor me wel vaker aan deze betiteling. Misschien ligt het ook gewoon aan mij hoor.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor Joke op 05 dec 2010, 13:54

Ik kan me dat voorstellen. Ik heb een vriendin die het altijd had over jasje aan, schoentjes uit etc. Dat vond ik ook zo storend. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor Jufi op 06 dec 2010, 22:59

Maar nu wil ik natuurlijk die kindjes zich meteen thuis laten voelen, ik wil het gezellig maken, maar ook een goede, ordelijke indeling maken. Wie heeft er leuke ideeën voor een instroomgroep? Waar moet ik zeker aan denken?
Plantjes op de vensterbank, raamschilderingen, aansprekende posters aan de muur, prikbord aan de buitenkant van je lokaal versieren (zie juflisette.nl).
Verschillende hoeken maken; poppenhoek, bouwhoek, knutselhoek, ontdekhoek, etc.

Weet iemand nog goede sites met voorbeelden of leuke/handige ideetjes? Zijn er dingen waar je aan moet denken specifiek voor instroomkindjes?
Ik maak zelf veelvuldig gebruik van sites zoals die van juf janneke, juf sanne en juf lisette.

Eventueel ook nog leuke ideeën voor wat je kunt doen zo'n eerste week allemaal? Ik heb er zo'n zin in!! Eindelijk een eigen groepje waar je echt de juf van bent!
De eerste twee weken niet teveel inplannen, vooral veel aandacht besteden aan het wennen! Maak met de kinderen een rondje door de school, laat zoveel mogelijk zien. Vraag eventueel aan collega's of je even in de klas mag komen kijken. Ook het kantoor van de directeur niet over slaan! Verder gaat er ook veel tijd zitten in het aanleren van de 'regels' en het ontdekken van alles wat er in de klas te doen is.

Juf van groep 0/1/2 en RT'er.
Daarnaast student master SEN
Avatar gebruiker
Jufi
PABOforum Peuter
 
Berichten: 149
Geregistreerd op: 08 okt 2007, 19:57
Groep: 1
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor Joke op 06 dec 2010, 23:05

Een verjaarskalender maken? Iets met de foto's van de kinderen is altijd wel leuk als herkenning.
Er zijn boekjes over 'voor het eerst naar school'. Natuurlijk voorlezen.
leuke liedjes, muziekinstrumentjes. Meedraaien met het thema van de andere kleuters als dat mogelijk is.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor JufP op 07 dec 2010, 17:55

Misschiend dat je hier wat aan hebt? http://jufjanneke.nl/Project%20we%20gaa ... school.htm
Avatar gebruiker
JufP
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 357
Geregistreerd op: 15 maart 2009, 21:10
Groep: 3
Schooltype: Protestant Christelijk
Functie: Groeps- en invalleerkracht

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor AnnemiekPABO op 08 dec 2010, 20:28

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik snap dat mensen het als irritant opvatten als je over kindjes praat. Dit komt denk ik een beetje
doordat het echt instromers zijn en ze nog zo klein zijn, bij mijn groep 1/2 waar ik nu stage
loop spreek ik eigenlijk ook van kinderen. Gek eigenlijk :P
Maargoed, bedankt voor de tips. Veel sites ken ik al maar juf lisette is nieuw voor mij, dus daar ga ik
zeker een kijkje nemen! Ik heb opzich inderdaad ook wel ideeën over plantjes, posters, maar
ook planboard, eigen laatjes en dat soort dingen. Dus hier kan ik denk ik wel mee vooruit.
Al ben ik nog steeds erg blij als mensen voorbeelden hebben, foto's bv van jouw inrichting, ter inspiratie.
Dus als je er hebt van jouw kleuterklas, zou dat super zijn!!
Misschien ben ik inderdaad ook al veel te veel aan het plannen en moet ik gewoon lekker
de kinderen kennis laten maken met de school, de klas en met mij en elkaar. Een prentenboek
daarover vind ik ook een leuk idee dankjewel! Mocht je nog andere leuke ideeën hebben, zijn die
natuurlijk nog altijd meer dan welkom!

Alvast heel erg bedankt dat jullie zo meedenken en ideeën geven. Heel fijn! :D

Liefs mij
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor jojojo op 08 dec 2010, 20:35

Mijn kinderen vinden het prentenboek 'Wielewoelewool, ik ga naar school' erg leuk. Misschien een tip? Het boek is van Schatkist.
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor AnnemiekPABO op 04 jan 2011, 19:37

Bedankt voor de tip! Dat boekje Wiele woele wool, ik ga naar school, lijkt me heel erg leuk. Ik heb niet een inkijkexemplaar gezien, wat een heerlijk, vrolijk boekje en leuk met die rijmpjes steeds! Ik denk dat ik die ga bestellen dankjewel!
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor jojojo op 04 jan 2011, 22:37

Oké, fijn dat je wat aan mn tip had!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: kleuterklasje leuk inrichten

Berichtdoor Kaatjekato op 06 jan 2011, 17:19

Het is fijn om de klas zo te maken dat kinderen zich er prettig in voelen, maar wel raad ik je aan om het niet té druk te maken. Een kleuterklas is van nature al erg kleurrijk en zodra je met een thema gestart bent komt de aankleding van de klas vanzelf wel door de knutsels van de kinderen. Wel is het misschien leuk om een thematafel gezellig aan te kleden met daarop wat boeken over school. Een leuke raamschildering, leuke/mooie inrichting van je hoeken en je bent al een heel eind.
Bij mij in de klas zorg ik aan het begin van het jaar ook voor de aankleding van de thematafel (en het prikbord dat daarboven hangt). Verder heb ik Geeltje en Broer (Grobbelbollen handpoppen) deze gebruik ik bij het aanbieden van letters en cijfers. Ik zorg dat de hoeken er aantrekkelijk uitzien en daar houdt het wel bij op. Door de vele gekleurde materialen/ kastjes/ bakjes is het al gauw aangekleed.
Kaatjekato
PABOforum Peuter
 
Berichten: 123
Geregistreerd op: 17 jun 2010, 14:54
Woonplaats: Geertruidenberg
Groep: 3
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten