Gezien het aantal: Is het een reguliere basisschool?
Verder zou ik een heel duidelijk systeem hebben met twee waarschuwingen bij álle overtredingen van de regels. (dus ook voor je beurt praten e.d.) bij drie waarschuwingen sta je op het bord. Daarna kan je nog twee keer een kruisje erachter krijgen en dan mag je niet meedoen met iets leuks. (pauze, spelen, gym, muziek, etc.) Daarnaast voor élk dingetje wat ze wél goed doen belonen!! Zet ze onder een bloemetje op het bord = bijv. een sticker o.i.d.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Ja het is een reguliere basisschool. In Zeeland, waar de krimp is toegeslagen.
Ik probeer inderdaad al zoveel mogelijk zo te werken, met namen op het bord. Vorige week heb ik ook een lijstje gemaakt met goede leerlingen. Later heb ik twee groepen gemaakt tijdens een leuke les (slakkenles). De leerlingen die niet luisterden, zaten apart en gingen werk afmaken, de andere leerlingen deden mee aan de les. Zodra je goed aan het werk was mochten ze na verloop van tijd ook mee doen. Alleen een aantal leerlingen deden helaas toch net alsof ze het niets konden schelen.
Bedankt voor je idee! Bloemen en stickers is misschien ook een goede oplossing om de goede leerlingen toch te belonen!
Wat goed dat je nu al aan de bel trekt, want deze situatie klinkt niet prettig! Ik heb een aantal vragen/gedachten:
1. jij zoekt nu hulp om dit aan te pakken, wat doet/deed de groepsleerkracht? Je zegt dat er afgesproken is dat deze leerling de klas uit gestuurd wordt, is dat alleen wat betreft deze jongen? Ging dat vorig jaar ook zo?
2. wat is het gedrag van de jongen in kwestie voordat je hem de klas uit wil sturen? Dus: wat is het gedrag dat hij vertoont wat je wilt bestraffen?
3. zijn er situaties waarin deze jongen wel gewoon met de rest van de groep mee kan doen?
4. hebben jullie een methode voor sociaal emotionele vorming op school?
5. je bent op zoek naar passende straffen. Begrijp ik goed dat je hiermee het gedrag van de leerlingen probeert te veranderen? Ik denk dat je dan meer hebt aan a) uitleggen, voordoen en oefenen wat je wél wilt en b) belonen als het goed gaat. Misschien hebben deze leerlingen nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen, of gedragen ze zich anders doordat ze bang zijn (wat heel goed kan als iemand in de klas met spullen gooit en zich vreemd gedraagt!).
6. maak je niet druk om verloren leertijd als je bezig bent de groep te vormen. Die tijd is NODIG, ik zou zeggen: trek eens 6 weken uit om de groep precies te krijgen zoals jij wilt (en dat is in sommige groepen nog te hoog gegrepen!). Neem veel tijd voor het inslijpen van regels en routines (zó werken we, zó gaan we met elkaar om). Ik hoop dat je hierin ook ondersteund wordt door je begeleiders op stage, want ik denk dat in dit geval de sociaal emotionele vorming wel eens belangrijker kan zijn dan die rekenbladzijde of die taalles.
7. in hoeverre is de Zorg betrokken bij de begeleiding van deze leerling?
8. is er een bijzondere reden dat je groep zo klein is?
dat was het voorlopig even, mijn zoon pikt mijn muis in
1. Ja dat is de afspraak, mijn mentor doet het ook zo en het is ook de enige oplossing. Hem in de klas houden is geen optie.
2. Meestal is dat aan het begin van een taalles of soortgelijke lessen (hij is erg slecht in lezen), maar soms ook gewoon. Dan lijkt er een knopje om te gaan en dan gaat hij roepen "Ja, dat doe ik niet hoor!" Hij gaat lopen door de klas, schuift zijn stoel soms door heel de klas of pakt spulletjes uit zijn la of mijn bureau en gaat er mee gooien of harde geluiden mee maken. Hij trekt zich niks aan van wat ik zeg. Dit zijn een aantal voorbeelden van wat is gebeurd.
3. Ja, zeker! Soms als hij even op de gang heeft gezeten en wel rustig is geworden wilt hij heel graag weer meedoen! Hij staat dan met z'n spullen soms bij de deur en vraagt of hij weer in de klas mag komen. Hij is dan weer poeslief en doet met alles mee en probeert weer alles goed te maken. Dit is ook vaak weer voor korte duur, als het knopje weer omgaat is het weer foute boel.
4. Als les heb ik het nog niet gezien. Er is wel een vrouw die één keer in de zoveel tijd komt om hem hierin te begeleiden. Hoe ga je met andere kinderen om en hoe reageer je. Dit doet hij samen met een meisje die dit te weinig doet.
5. Er zijn een aantal overige kinderen die ik tijdens de les te vaak moet waarschuwen. Ze hebben soms ook een grote mond tegen mij (imitatie gedrag van die ene leerling). Ik probeer nu ook met namen op het bord te werken en zoveel waarschuwingen is een straf. De vorige keer heb ik ze niet mee laten doen tijdens een leuke les. Vaak laat ik ze even nablijven of laat ik ze iets overschrijven. Het lijkt soms of ze zich er niets van aantrekken. Ik vraag me af of ik ze wel op een goede manier straf. Leren ze er wel iets van, want er lijkt niet veel verbetering in de komen. Ik probeer de andere leerlingen zoveel mogelijk te belonen, maar ga het proberen meer te doen zoals bijvoorbeeld de stickers zoals hierboven is vermeld. Ik zat zelf ook te denken aan een vragenlijst met vragen al: Waarom doe ik dit gedrag en hoe moet ik het anders doen de volgende keer. Zodat ze zich misschien realiseren wat ze fout doen. Werkt er ook iemand met zo'n soort methode?
6. Ja dat is wel fijn om te horen. Ik ga er deze week ook even over praten met mijn mentor, maar wilde graag van jullie ook eens horen wat voor tips jullie hebben. Ik vind het alleen erg zonde dat de leerlingen die wel gelijk meedoen en goed werken ook de dupe zijn van het lange wachten, boos worden en minder les krijgen.
7. Deze jongen krijgt veel begeleiding van buitenaf. Ook thuis zijn ze begonnen met verschillende methodes. Toch denken wij dat speciaal onderwijs voor deze leerling beter is, maar tot nu toe blijft hij nog bij ons.
8. Nee, zoals boven ook vermeld. De scholen in Zeeland worden steeds kleiner helaas.
nog een aanvullend vraagje: is het een goede oplossing om deze jongen de gang op te sturen (waar geen toezicht is). Is er geen time-out plek in het zicht van iemand?
In de klas kan hij niet blijven. Als het echt niet gaat komt mijn mentor van RT even praten met hem. Maar is voor haar ook niet fijn natuurlijk als ze bezig is. Als hij eenmaal tot rust is gekomen gaat het wel goed alleen in de gang, dan komt hij ook snel naar de klas en wilt hij weer meedoen, als dit niet het geval is zit hij vaak vervelend te doen bij de deur, dus is hij ook in de buurt. Ik heb verder altijd mijn deur open en als hij goed bezig is op de gang ga ik regelmatig even naar hem doe en complimenteer ik zijn werkhouding en help ik hem met de opdrachten.