Verwachtingen

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Verwachtingen

Berichtdoor LiekeA op 18 sep 2012, 18:17

Beste juffen / meneren,

Graag hoor ik van jullie wat jullie in je groep verwachten van je LIO stagiaire? Ik volg de BLP versie van de Pabo (1 keer per maand naar school, 2 dagen LIO per week). Ik heb tot dit jaar 1 dag per week stage gelopen en doe dit nu 2 keer per week. Ik draai mijn eigen kleine klasje kleuters, 10 kinderen van 2 kleutergroepen verdeeld die op die dagen bij mij in de klas komen. Dit aantal wordt uiteindelijk steeds meer opgeschroefd. Ik vind het nog lastig om naast mijn baan de juiste balans te vinden, voor de groep gaat dit goed maar ik heb soms het idee dat ik meer van mezelf moet laten zien naar de leerkrachten toe. Ideeen overleg ik met de coach van de school die niet zelf voor de kleutergroep staat, en overleg grotendeels adhoc met de kleuterjuffen wanneer ik op school ben. Ik ben benieuwd naar jullie verwachtingen van een stagiaire om mezelf beter te profileren, door de drukte heb ik soms het idee dat ik dit meer moet doen maar weet vaak niet goed hoe. Bedankt alvast!

Groetjes, Lieke
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2

Re: Verwachtingen

Berichtdoor Sjanne op 20 sep 2012, 20:19

Hoi Lieke,
Begrijp ik het goed dat je bedoelt wat je naast je klas nog aan extra 'taken' doet binnen de school????
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Verwachtingen

Berichtdoor Juf86 op 21 sep 2012, 11:29

Hoi Lieke,

Het is altijd erg lastig om dit te bepalen... Bij ons op school ervaren we de volgende puntjes zeker als pluspunten! Misschien heb je er iets aan... Het zijn simpele dingen, maar laat wel je betrokkenheid en interesse zien naar collega's toe.

* Groet iedere morgen je collega's en zeg gedag als je weg gaat (Ja, dit klinkt kinderachtig.. maar werkt echt!)
* Stel vragen aan anderen; Waarom heb je hiervoor gekozen, heb je tips? Ik loop hier tegen aan... Toon interesse!
* Deel je ideeën met andere collega's. Dit zorgt voor betrokkenheid.

Bij ons is gebruikelijk dat de lio-er een aantal huisbezoeken en rapportgesprekken doet. Ook handelingsplannen en groepsplannen horen erbij.
Andere teamtaken zou ik vragen aan je coach of directeur. Je kunt best vragen "Wat verwachten jullie van mij?"

Heel veel succes verder!
Juf86
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 02 jan 2012, 17:15
Groep: 8
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht groep 7 en 8

Re: Verwachtingen

Berichtdoor LiekeA op 21 sep 2012, 15:13

Bedankt voor de reacties! Inderdaad probeer ik aan te sluiten bij observaties, huisbezoeken en deel te nemen aan vergaderingen e.d. Ik ben alleen soms nog wat onzeker omdat ik de ervaring mis, het gevoel heb van 'wat maakt het nu uit wat ik denk als stagiaire?' Ik probeer dit te vermijden, want ik ben natuurlijk net zo goed 'onderdeel van het team' dit schooljaar. Ik vind het fijn te horen wat jullie waarderen in stagiaires om hiermee ook zelf wat 'handvaten' te hebben, zowel in als buiten de klas.

Bedankt!!
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2

Re: Verwachtingen

Berichtdoor super_juf op 21 sep 2012, 18:10

Hier liep ik vorig jaar ook tegen aan en nu ik een baan heb, betrap k mezelf erop dat ik 'denk als een stagiaire'. Dus de onzekerheid slaat dan toe. Gelukkig wordt dit al minder.

Bij ons op school lopen veel stagiaires rond (gym, pedagogiek, logopedie, pabo, lerarenopleiding etc.) en wat wij heel belangrijk vinden is initiatief nemen en begroet elkaar!
Zo stond er een stagiaire pedagogiek in mijn klas en vroeg of ze mij nog ergens mee kon helpen. Nakijken, kopiëren etc. zo fijn!

Vorig jaar tijdens mijn lio werd dit ook zeer op prijs gesteld; initiatief en interesse tonen. Verder zou ik zeggen dat als jij twee de lio doet en nog een baan er naast hebt, je niet teveel hooi moet nemen. Vraag het aan je collega's! :D
Succes hoor!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Verwachtingen

Berichtdoor Sjanne op 23 sep 2012, 12:39

Ik denk dat je inderdaad ook kunt vragen wat er van je verwacht wordt.
Als je een open houding aanneemt en je behulpzaam opstelt denk ik dat je al heel goed bezig bent.
Ik denk ook dat jouw begeleider wel aangeeft wat hij/zij van je verwacht toch?!
Ik heb zelf ook een lio en ik verwacht wel dat ze bijv ook meedenkt in projectvoorbereidingen.
De rapporten, gesprekken, vergaderingen/overlegmomenten als ze nuttig zijn..
Eigenlijk mag ze overal bij zijn! ;-)
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Verwachtingen

Berichtdoor LiekeA op 24 sep 2012, 18:27

Dank jullie wel! Ik lees gelukkig een hoop dingen die ik ook al wel doe naar mijn idee. Ik denk dat het gewoon de onzekerheid is in het begin. Dat gaat vast goedkomen. Bedankt voor de tips!
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron