De eerste schooldag

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

De eerste schooldag

Berichtdoor Cherryk op 15 aug 2013, 15:03

Hallo!

Komende week starten we weer.. de eerste schooldag!
Hoe pakken jullie deze eerste dag aan? Staan jullie bij de deur om de kinderen te verwelkomen/begroeten?
Ik heb al kennis gemaakt met de kinderen, maar zal nog wel goed moeten oefenen met de namen.
Ik heb de kleuters en meteen starten met een nieuw thema is misschien te veel.. hoe starten jullie bij de kleuters?
Hoe ziet zo'n eerste week eruit? Ik ben bang dat ik misschien wel te hard van stapel loop om direct het nieuwe thema
te introduceren enz. en misschien moet ik eerst 'rustig' beginnen.. maar hoe? :-)

Alvast bedankt!!!!
Cherryk
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 02 jul 2013, 15:50
Groep: 2
PABO jaar: 4

Re: De eerste schooldag

Berichtdoor jojojo op 15 aug 2013, 21:12

Leuk, de kleuters! Heb ik ook! :)

Ik sta altijd (het hele schooljaar) vlakbij de deur om iedereen te begroeten (kinderen en ouders). Ze hebben bij mij een vaste plek in de kring; dus de kring staat klaar en er staan foto's op de stoelen.
Ikzelf laat ze altijd vertellen over de vakantie; eerst de ene helft en later, met het fruit eten, de andere helft. Daarna vertel ik vaak even wat over het nieuwe schooljaar; nieuwe groepen, wat zijn jullie groot, wat hoort er bij de nieuwe groep (groep 2; letters, schrijven e.d.) enzovoorts.
Daarna lekker buitenspelen. Na de fruitkring leg ik vaak even kort uit wat het thema is waar we over werken. Daarna leg ik de hoeken uit en dan gaan ze spelen. Dit jaar moet ik ook het kiesbord uitleggen, omdat ik heel veel nieuwe kinderen heb. De 2e dag begin ik met de werkjes. Altijd vrij eenvoudige, zodat je zelf nog niet te druk bent met het helpen hierbij. Na de speelwerkles lees ik eventjes voor en dan is de dag alweer voorbij (wij hebben op maandag een halve dag).
Op dinsdag tot en met vrijdag hebben wij een inloop waarbij de kinderen aan tafel zitten en een eigen activiteit doen. Hier begin ik ook meteen mee.

Ik vind het altijd wel fijn om gewoon meteen lekker te beginnen met alles. Zo zitten ze al snel weer in het ritme. Het bevalt mij altijd goed. Maar het kan natuurlijk heel goed dat er mensen zijn die het anders doen.
Maar ik bedenk me nu dat ik nog niet begin met de schrijfles (waarbij groep 1 zelfstandig moet spelen). Dit doe ik meestal vanaf de 2e week. En de kleine kringen doe ik pas na een paar weken, als het allemaal lekker draait.

Mocht je vragen hebben, dan hoor ik het wel!
Veel plezier!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: De eerste schooldag

Berichtdoor Cherryk op 18 aug 2013, 11:13

Dankjewel voor je reactie! Wat bedoel je met de schrijfles?
Cherryk
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 02 jul 2013, 15:50
Groep: 2
PABO jaar: 4

Re: De eerste schooldag

Berichtdoor jojojo op 18 aug 2013, 11:59

Ze krijgen bij ons in groep 2 wekelijks een les voorbereidend schrijven.
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast