Ha, Doornroosje! Ik zie jou al in groep 8 aankomen met 'ik ga jou even helpen met stil zijn, hoor.' Ik hoop niet dat deze post rot overkomt, maar als jij fel erin kan hakken, kan ik dat ook
.
Weet je wat er gebeurt als kinderen eenmaal doorhebben dat jij een aanhanger van de 'zachte weg' bent? Dan blijven ze uitproberen en hun grenzen verleggen. Want hé, het ergste is dat je na schooltijd even een gesprekje met ze hebt van 'joh, waarom doe je dit nou? Dat is niet lief hoor!' Dat werkt misschien bij jou in de onderbouw, maar je dacht toch niet dat bovenbouwkinderen daarvan onder de indruk zijn, hè? Sorry, maar als ik jouw post zo lees, krijg ik echt het idee dat jouw visie op straffen in de richting van 'foei toch Jantje' komt.
Oorzaak en gevolg, daar gaat het om! Ik ben ontzettend duidelijk in mijn regels: je doet mee met de les, je gaat normaal met elkaar om, je houdt je mond als iemand anders aan het woord is, je steekt je vinger op als je wat wilt zeggen en je doet voorzichtig met de spullen. Simpel zat, toch? En als kinderen niet het fatsoen hebben om zich aan die simpele regels te houden, dan weten ze wat de consequentie is.
Begrijp me goed, ik ben geen fan van strafwerk, nablijven en andere maatregelen. Het liefst geef ik les zonder te straffen, en ik straf ook bijna nooit. Ik los alles zoveel mogelijk met praten op. Maar als kinderen het echt te bont maken, en als daar geen goede reden voor is, kunnen ze rekenen op straf. En straf mag naar mijn idee zo nutteloos mogelijk zijn: het enige wat ze ervan moeten leren is dat negatief gedrag negatieve gevolgen heeft.
En natuurlijk kijk ik altijd eerst naar de achtergronden. Heeft het kind een probleem, of is het gewoon aan het uitproberen? Of ligt het misschien aan mijzelf? Als dat zo is, handel ik daar ook naar. Voor de onderbouw gaat jouw mening absoluut op: ik straf ook nooit in de onderbouw. Maar in de bovenbouw, als kinderen gaan puberen, kun je het je simpelweg niet veroorloven om te denken dat je alles met overleg kunt oplossen, en dat kinderen altijd maar braaf meedoen als jij je lesjes goed voorbereidt. Kinderen hebben er op sommige momenten behoefte aan om te weten wie de baas is, en door hun gedrag vragen ze daar ook om.
Misschien vind je mij nu een autoritaire zak, maar ik heb in de bovenbouw maar een paar weken nodig om het precies zo te krijgen zoals ik wil. Daarna is het precies duidelijk wat ik van de kinderen verwacht, en wat de kinderen kunnen verwachten als zij graag regels willen breken. En als ze dan nog rare dingen doen, dan ik er vaak ook écht wat aan de hand en dan zal ik ze daar ook echt mee helpen. Maar je moet, zeker in het begin, goed duidelijk maken wat wel en niet kan. En sommige kinderen hebben duidelijkere signalen dan 'niet doen hoor!' nodig.
En nogmaals, Doornroosje: ik vind je visie heel mooi en idealistisch. Maar als we het nou eens over de bovenbouw hebben, dan denk ik niet dat jij er erg ver mee zult komen. En nogmaas: deze post is niet persoonlijk, en ook een beetje overdreven (net als die van jou!), maar ik geef je nu eens
niet zonder slag of stoot gelijk
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.