Ik denk dat je vanaf het begin duidelijk moet zijn. Als je ervoor kiest de eerste week vooral te observeren kom je minder voor verrassingen te staan tijdens de liostage.
Wat ik zelf ga doen tijdens mijn liostage is de eerste week observeren en zaken noteren en vanaf week twee elke week een dag erbij lesgeven. Dus eerst maandag, dan dinsdag erbij en dan de woensdag.
Ik zou op het moment dat je begint met lesgeven direct je regels bespreken. En dan wel vijf simpele basisregels. Die kun je uit de klas laten komen(die kinderen kennen de standaardregeltjes wel). Gewoon duidelijk zijn en je aan die regels houden. Doen ze iets dat niet mag? Gewoon zeggen wat je wel en niet wil, en dit op duidelijk doch vriendelijke toon (laten zien dat je het meent!)
Teugels laten vieren kun je beter niet doen. veel mensen zien dta laten vieren een beetje te positief in of verwarren het met de periode waarin de regels goed ingeoefend zijn. Wat er automatisch gebeurt na verloop van tijd is dat de kinderen jouw regels accepteren en beter toepassen waardoor het lijkt of je de teugels laat vieren maar je moet die regels niet over de kant gooien. Gewoon duidelijk blijven, dan loop je niet het risico dat je opnieuw superstreng moet zijn.
Voordat een klas zich min of meer zonder meer ana jouw regels houdt ben je al een week of wat gevorderd in je liostage. (Ik ben begonnen aan mijn lio maar door problemen met mijn coach gestopt
)