[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Jorn op 07 sep 2004, 07:01

Ik snap er geen sikkepit van. Ben nu in mijn derdeweek lio, alles gaat steeds een stukje beter. Ben veel aan het hameren op klassenmanagement; iets waar iedereen in zijn lio periode veel aandacht aan besteed.
Maar gisteravond had ik een ouderavond. Op het eind van de avond stonden 2 ouders tegenover me en die waren bezorgd want sinds ik er ben willen hun kinderen niet meer naar school! En juist die twee kinderen zijn echt van die types; gewoon gezellig, sportief, vrolijk en heb je eigenlijk geen kind aan. Een van hen ging zelfs huilend naar school! Zo gek heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik heb echt altijd een goed contact met mijn klas gehad; juist dat. En nu zo...
Volgens hen waren er meer kinderen met die klacht over mij. Ik zou te streng zijn, te verbaal, teveel mopperen...
Een van de moeders had haar kind vertelt dat ik nog maar net nieuw was enzo...dat ze gewoon even moesten wennen. Maar volgens hun blijft het en wordt het steeds erger.

Mijn mentrix was aanwezig, ik was zo verbaasd en geschrokken tegelijk dat ik weinig zinnigs kon zeggen, ook wist ik me niet echt een goede houding te geven (met 2 moeders om je heen, andere ouders erbij EN een leerling, die overigens niets zeiden)
Mijn mentrix stelde voor om op een goed moment een afspraak te maken voor een gesprek, met de betrokken kinderen erbij. Dat vind ik allemaal prima want er moet echt iets gebeuren maar het rare is dat ik het absoluut niet heb gemerkt.
Tuurlijk ben je zo`n eerste, tweede week wat strenger enzo maar ik ben juist veel meer een gezelligheidsdier en geen dictatortje ofzo. Daar heb ik juist zelf altijd zo`n hekel aan gehad....

Tegen mij zei ze dat ze baalde van de situatie. Dat de ouders het op zo`n moment en op zo`n manier brachten. En zei ze ook 'je weet niet wat de kinderen hun ouders vertellen, je hoort 1 kant van het verhaal' Dus ze reageerde absoluut niet af op mij gelukkig. De ouders waren op dit moment al weg.

Juist in een lio waarin ik goed begeleid wordt, waar ze begrip tonen voor mijn situatie (vorige lio beeindigd, was speciaal onderwijs)

Ik voel me zwaar machteloos en erg verdrietig op dit moment....
Jorn
 

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Rhea op 07 sep 2004, 08:59

Jeetje wat vervelend! Maar wat goed dat je mentor je niet afvalt. Ik denk dat ze gelijk heeft hoor, dat je nu maar 1 kant van het verhaal hebt gehoord, en dat de verhalen net iets verdraaider thuis aankomen dan wat er op school echt gebeurt. Sterker nog, ouders horen wat ze willen horen, missshien is er wel iets heel anders aan de hand.
Goed om een gesprek aan te gaan met de betrokken leerlingen. Ik denk dat je voor dat gesprek ook vooral heel open naar de situatie moet zijn. Zie geen beren op de weg, of problemen die er niet zijn, want dan is alles wat ze zeggen negatief in jouw oren.
Veel succes, en ga er voor!! ;)
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Joke op 07 sep 2004, 09:00

Kop op, Hendrik. Het kan zijn dat je inderdaad te veel aandacht aan de organisatie, orde, moeilijkere leerlingen etc. besteedt, waardoor je af en toe de rustige kinderen een complimentje of positieve feedback vergeet te geven. Dat is snel te verhelpen. Zet gewoon even alles voor jezelf op een rijtje. Neem vooraf eerst even met je mentrix door wat er in haar ogen waar is van de op- en aanmerkingen. Daarna luister je naar de kinderen die problemen hebben en dan ga je het gesprek met ouders en leerlingen aan.
Als je een goede begeleiding hebt zoals je schrijft, kom je echt wel tot een oplossing. Succes.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Geoffrey op 07 sep 2004, 09:01

Hoi Hendrik,

Ik kan me voorstellen dat dit hard aankomt voor je, want ik weet dat jij juist zo goed je best doet om er echt wat van te maken. Je wilt juist dat kinderen zich gelukkig voelen bij jou, en als je dan hoort dat kinderen met tegenzin bij jou in de klas zitten, dan kan dat echt voelen als een slag in je gezicht.

Maar dat die kids zich rot voelen bij jou hoeft niet per se aan jou te liggen. Het kan ook heel goed zijn dat die kinderen gewoon niet aan jou kunnen wennen. Ik noem dat de 'conservatieve hoek': als er iets verandert in de klas, reageren ze daar onmiddelijk op. En er zijn gewoon kinderen die zich sterk richten op het negatieve. Alle gezellige dingen die jij doet in de klas vergeten ze dan, en de enkele keer dat jij moet mopperen, die onthouden ze. De oorzaak kan ook liggen in het feit dat zulke kinderen graag een beetje afstand willen houden. Misschien geef je teveel aandacht aan kinderen die het liefst een beetje op afstand willen blijven. In een kleine klas doe je dat al gauw. Dat die kinderen zeggen dat jij streng, mopperig etc. bent, betekent ook niet noodzakelijk dat ze dat ook écht vinden. Het is makkelijker om te zeggen dat de nieuwe meester streng is en vaak moppert, dan om een dieper gevoel uit te leggen.

Kinderen zijn ook meesters in het verbergen van hun gevoelens. Ik had tijdens mijn LIO ook één jongetje die zich erg ongelukkig voelde, maar daar kon je niks van af lezen. Daar kwamen we ook pas achter bij het rapportgesprek, toen de ouders woedend op school kwamen. Alleen had dat kind meer een probleem met mijn coach, en niet zozeer met mij. En ik kan je vertellen: er bestaat bijna geen aardigere, sensitievere en opmerkzamere leerkracht dan de meester die mij tijdens mijn LIO heeft begeleid. Alleen werkte het op de één of andere manier niet met dat joch. Het overkomt de beste leerkrachten dus óók, en je moet dan ook niet denken dat jij nu gefaald hebt als leerkracht.

Wat jij moet doen is jezelf weer oppakken, en motiveren om weer aan het werk te gaan. Er zijn áltijd kinderen die wél heel erg blij met je zijn, en waar jij wel heel veel voor betekent. Denk eens aan de kinderen waarvan jij zeker weet dat zij het leuk vinden met jou in de klas. Verder moet je ook uitvinden waarom het niet lukt met die twee kinderen. Dat er nog meer kinderen zijn met zulke klachten hoeft niet waar te zijn: als dat zo was had je dat waarschijnlijk wel van andere ouders gehoord. Vraag je begeleidster of ze jou eens wil filmen in de klas, en kijk samen kritisch naar hoe jij voor de klas staat. Meestal zie je dan dingen die je automatisch doet, maar die misschien niet altijd even effectief zijn. En tot slot het belangrijkste: het is heel verleidelijk om negatief te denken over die twee kinderen. Dat had ik ook bij die jongen waarvan wij die ouders op ons dak kregen. Maar het feit dat jij niks gemerkt hebt bij hun geeft toch wel aan dat ze hun best doen om jou een kans te geven, ook al vinden ze het niet leuk. Ze hebben jouw hulp dus hard nodig om de relatie te herstellen. Laat ze in ieder geval weten dat jij het fijn vindt als ze na schooltijd komen zeggen wat ze dwars zit, omdat jij daar dan weer van kan leren.

Ik vind het erg rot voor je dat je nu weer deze situatie hebt. Maar je zult toch verder moeten met deze kinderen, en dat kan alleen als je weet waarom ze zich zo voelen. Ga dus het gesprek aan met de ouders (ik zou de ouders van beide kinderen apart spreken, zodat ze hun eigen verhaal kunnen vertellen en niet elkaar napraten), en ga het gesprek aan met de kinderen. En ga jezelf niet teveel verwijten, Hendrik. In elke klas zijn er kinderen die goed met de leerkracht op kunnen schieten, en kinderen die dat niet goed kunnen. Het enige wat je daaraan kunt doen is er zo professioneel mogelijk mee om gaan.

Heel veel succes bij het zoeken naar een oplossing! Ik weet zeker dat het jou wel gaat lukken om eruit te komen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Jorn op 07 sep 2004, 11:39

Mijn mentrix vertelde me dat er vandaag een gesprek zal komen tussen mij, mentrix en 2 moeders. Die moeders komen niet samen.
De afspraak zal vrij laat worden gemaakt om zo gekwebbel tussen de moeders zo veel mogelijk te beperken. Op school zeggen ze dat het best vaak voorkomt dat ouders elkaar flink opjutten. De directeur komt er ook bij. Die zou vandaag elders aanwezig zijn maar voor deze situatie wil hij er graag bij zijn. En dat vind ik fijn. De middag zal dus grotendeels door een ander worden overgenomen.
Overigens ging deze ochtend echt lekker. Nog een spel tussendoor gedaan en een lekkere (maar soms iets onrustige) sfeer.
Overigens begroetten de 2 jongens mij op een heel natuurlijk, opgewekte manier vanmorgen. Een manier die ik niet kan matchen bij een jongen die hekel aan me zou hebben.
Ik ben reuze nieuwsgierig hoe deze dag gaat aflopen.
Jorn
 

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor tine op 07 sep 2004, 12:14

Jeetje wat een gek verhaal, joh. Ik kan niet helpen te denken dat ze alleen maar aandacht willen, en dat ze inderdaad dingen zeggen die niet helemaal kloppen. Vooral omdat ze je zo begroetten vanmorgen.
Misschien is er iets behoorlijk uit z'n verband gerukt.
Ik wens je heel veel succes bij de gesprekken, en ik ben héél benieuwd hoe het gaat.

Sterkte!
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Geoffrey op 07 sep 2004, 13:33

Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen Hendrik. Hou ons op de hoogte, en laat je niet in een positie drukken waarin jij overstelpt wordt met verwijten. Want als ik jouw verhaal zo lees, is er niet echt een reden voor die kinderen om zich ongelukkig te voelen bij jou.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Mirja op 07 sep 2004, 14:59

Jeetje wat een verhaal. Vooral omdat je het zelf niet het gevoel had dat er iets rommelde.
Ergens vind ik het ook vaag dat de kinderen jou vandaag wel gewoon benaderden, groeten.
Het is goed dat je mentrix achter je staat. Is voor haar natuurlijk ook geen gemakkelijke positie. En voor jou is het zeer fijn dat de directeur het heel serieus neemt.

Wat ik niet snap van ouders is dat ze niet wat eerder aan de bel trekken. Kijk zo'n eerste week is logisch, maar het is nu ondertussen je derde week. Kenden de kinderen je al voor deze LIO?
Vooral het feit dat ze je op een ouderavond benaderen...
Maar goed, ik hoop dat er iets positiefs uit het gesprek rolt. Succes.
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Jorn op 07 sep 2004, 16:22

Hallo allemaal

Bedankt voor jullie reacties.
Nou, het was me het dagje wel hoor. Vanmorgen was er een prima sfeer in de klas. Veel aandacht besteed aan aandachtsverdeling; met name bij leesbeurten en bij evaluaties van bijvoorbeeld rekenen.
Aan eind van de dag dus gesprek met ouders gehad, met een uur tijd tussen de twee moeders in. Ook gesprek met het kind gehad. Wat me opviel was dat er een soort ophitsende kliek was ontstaan tussen kinderen. Toch is het wel hard als een kind zegt dat hij met haat, en volgens hem ook een aantal anderen. Nu is dit woord al snel door deze kinderen in de mond gelegd en de werkelijke betekenis zal niet als zodanig bedoeld zijn maar toch..
De directeur nam het flink voor me op. Ik ben nieuw, het is nog maar de derde week en bovendien moet er streng opgetreden worden. De beide ouders hebben me aangesproken op een moment dat er anderen bij waren. Bovendien is een van de ouders werkzaam op een school en vond de directeur het niet verstandig dat ze op deze manier heeft gehandeld.
Afijn, het is een heel verhaal wat ik me nog flink moet laten bezinken. Ik merk dat ik de kinderen zelf te weinig aandacht heb gegeven maar de kinderen fokken elkaar ook flink op. Dat gaven ze ook toe.
De komende periode komen moeder en kind bij mij om de week te evalueren. Op die manier gaan we werken naar een prettige samenwerking.
Ik ga in ieder geval leren om kinderen op hun positieve zwakke plek te raken. En dan bedoel ik een hobby die ze uitoefenen o.i.d. Een onderwerp waarbij je ze op een prettige manier raakt. Deze kinderen zijn daar gevoelig voor.
Ook wil ik een camera in de klas. Eigenlijk vreselijk om te doen, maar achteraf word je van zoveel dingen bewust en werkt het uitsluitend positief. (voor mij dan)_

Wat wel positief was; een van de moeders zei dat haar zoon na de ochtend heel vrolijk thuiskwam. Hij had een leuke ochtend gehad. Hij had namelijk een paar keer de beurt gehad.

d**n....lio dag 7 om precies te zijn...
Jorn
 

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor tine op 07 sep 2004, 18:01

Goh.
Toch, als ik zo lees wat jij al niet bereid bent om te doen.. video in de klas, evaluatie om de week, je probeert je écht behoorlijk aan te passen. Vind ik het nog steeds een gek verhaal van die kinderen en helemaal die moeders.
En ik vind het eigenlijk ook moeilijk te geloven... als ik jouw verhalen zo lees, heb je een heel sterke zelfreflectie.

Ik weet wel, wij lezen nu natuurlijk maar één kant van het verhaal, en wij (forummers) staan er helemaal buiten, maar ik heb wel bewondering voor de manier waarop je dingen aanpakt en bekijkt. Zoals je met (deze) kritiek omgaat.

Hou ons op de hoogte, en sterkte met de boel 'laten bezinken!'
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Meester-Koen op 07 sep 2004, 18:28

Kan niet anders zeggen dat je goed bezig bent ondanks dat het (weer) even een rotperiode was!

Keep up the good spirit!

Succes ermee!


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Yanne op 08 sep 2004, 08:46

Ik ben vol bewondering voor je reactie op deze problemen! Als mij dit overkomt... :-\ :-[ dan kun je me opvegen. En da's natuurlijk niet de bedoeling.
Fijn dat ik dit kan lezen op het forum, hierdoor sta ik er bij stil hoe ik hier mee om zou gaan.
Petje af!
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Anita op 08 sep 2004, 10:17

Valt niet zo veel meer aan toe te voegen. Ik heb er in ieder geval bewondering voor dat je ondanks alles wat tegenzit toch nog steeds door gaat en probeert de situatie zo te buigen dat er iedereen er positief uit zal komen.

Volgens mij wordt je een goede! ;)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor marjan op 08 sep 2004, 11:11

Ja, daar ben ik het mee eens. Je doet echt je best om op een positieve manier iets aan de situatie te veranderen en dat is ontzettend knap van je! Succes hoor.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Re:Kinderen kunnen niet met mij overweg?!

Berichtdoor Jorn op 10 sep 2004, 07:06

Inmiddels heb ik een vervolggesprek met beide ouders gehad. Ze hebben vrolijk aangegeven dat beide kinderen het naar hun zin hebben sinds het laatste gesprek. Ik heb zelf aangegeven dat ik ze meer aandacht heb gegeven. En dan vooral met leesbeurten enzo
Het was een positief gesprek waarin ik duidelijk merkte dat de ouders waardering voor me hadden. Dat geeft wel een zeker gevoel zeg! Ook omdat het nu zo positief voor alle partijen is afgesloten. Nu volgen er nog wel enkele gesprekken tussen de ouders en mij om de afgelopen periode te evalueren.
Ik merk al meteen wat rust in de klas. Een enkel meisje is nog erg negatief tegenover me. Ze stookt haar vriendinnen ook nog best op. Dus daar moet ik nog wel mee aan de gang. Haar moeder is mijn collega dus in het ergste geval zal ik nog een gesprek met haar aanknopen.

Maar ik heb wel het idee dat het allemaal goed gaat komen. Het was een zware week, maar achteraf ben ik heel blij dat dit allemaal is gebeurd...
Jorn
 

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron