door Anne op 16 aug 2005, 12:13
Ik weet niet op welke Pabo je zit, maar ik kan je wel vertellen hoe het bij mij ging. Bij ons bestond de LIO - periode uit twee stukken: de voorbereidende periode en de echte LIO. Vanaf de eerste week van het vierde jaar liep ik één dag in de week stage in wat mijn LIO - klas zou gaan worden. Dit was in de periode tot aan de kerstvakantie. Ook liep ik in deze periode drie hele weken stage. Deze periode is bedoeld om de school, je klas en je mentor te leren kennen en te kijken of het van beide kanten bevalt. Na deze periode werd er een evaluatieformulier ingevuld, dit moest voldoende zijn om aan je LIO te mogen beginnen.
Na de kerstvakantie stond ik drie dagen in de week voor mijn klas (in mijn geval: maandag, dinsdag, woensdag). Je draait dan hele dagen en doet ook alles wat er verder nog bij komt kijken (vergaderingen, toetsen, gespreken etcetera). In deze periode ben ik ook aan mijn scriptie begonnen. Bij mij was het zo dat de donderdag mijn scriptiedag was, op deze dag werkte ik op mijn stageschool aan mijn scriptie. Het onderwerp koos je in overleg met de school. In mijn geval was dat techniekonderwijs. Ik heb eerst een heel aantal donderdagen besteed aan het schrijven van de theorie en daarna heb ik als praktijkgedeelte in twee klassen (een kleuterklas en mijn eigen groep 6) een aantal lessen uitgevoerd. De vrijdag was af en toe terugkomdag en verder een vrije dag, die ik ook kon gebruiken voor mijn scriptie.
Ik ben zelf op 13 mei afgestudeerd. Bij mij op de Pabo kon je kiezen om in april, mei of juni af te studeren. Als je dus heel snel was met je scriptie EN je LIO liep heel goed, mocht je al in april afstuderen. Bij mij in de groep zijn de meesten in mei of juni afgestudeerd.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt, als je nog meer vragen hebt mag je ze gerust stellen!