door Patrick op 17 aug 2005, 19:28
De meerwaarde voor mij was vooral het fulltime bezig zijn met een klas. Niet dan letterlijk 5 dagen per week, maar wel het grootste gedeelte ervan.
De taken worden uitgebreid. Ik kreeg oa. de taken om enkele handelingsplannen op te stellen en uit te voeren, maar ook vervolgens te evlueren met ouders en begeleiders van een instantie. Rapporten schrijven, dagjes erop uit, onderj ouw verantwoording, ouders benaderen, oudergesprekken voeren (zelfstandig)...
Eigenlijk zie ik het min of meer als een soort fase waarin alles wat je al die jaren hebt meegekregen, samenvoegd. Dit maakt de functie leerkracht geloofwaardiger. Voordeel was wel dat ik een LIO-begeleidster had die mij deels de vrije had gaf in veel taken. Wel nam zij de eindverantwoording en stuurde netjes bij.
Ik denk ook dat het enorm kan verschillen per LIO-stage. Ik raad je aan zoveel mogelijk taken op je te nemen, zonder hier aan onder door te gaan. En vooral taken waar je meer moeite mee hebt, een LIO is fijn om met voldoende regelmaat de vaardigeheden die je minder beheerst, bij te schaven. Voorwaarde (vind ik) is wel dat de begeleiding goed moet zijn. Je hoort namelijk ook veel verhalen dat de LIO verpest wordt, omdat de stagiaire taken opgelegd krijgt, zonder te weten hoe deze uitgevoerd moeten worden.
Probeer je dagen te draaien, te plannen en bespreek waar je tegen aan loopt. Daar is een begeleider voor. Hoe ligt de organisatie binnen de zorgleerlingen, de dossiervorming (voor zoverre de leerkracht dit bijwerkt) en hoe lopen de contacten met ouders.
Ik wens je veel succes in je laatste periode. Geniet ervan!
Groep 7 met 30 leerlingen